Yrken/Studier på TSR?

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Vad gör du förutom att hänga på TSR?

Arbetar
6
18%
Studerar
21
64%
Studerar och extraknäcker
3
9%
Söker arbete
1
3%
Annat, vad nu det innefattar
2
6%
 
Antal röster: 33

Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Yrken/Studier på TSR?

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Såhär när tanken på att flytta hem till långa landet falukorv och söka nytt jobb känns lockande, så började jag fundera på hur det ser ut med sysselsättningen på detta forum.

Kort och gott: Arbetar/studerar du, eller söker du jobb? Och isåfall, vad studerar du, vad arbetar du med eller söker arbete som?

För en grov överblick finns en omröstning, men det kan ju vara trevligt med en mer eller mindre (upp till dig) detaljerad förklaring i en kommentar också. Även ålder kan ju vara intressant att veta, om man vill dela med sig utav det.

Som TS så börjar jag givetvis.

Jag är 20 år, gymnasieekonom som tidigare har arbetat som Projektledare, men är i dagsläget säljare i Bangkok, Thailand. Flytt till Sverige för nytt arbete bör ske inom 4-5 månader, oklart vad jobbet blir dock.

P.S. Jag vill minnas att en liknande tråd finns sedan tidigare, men den innefattade bara studier D.S.
Senast redigerad av Jetforce_Dahlin den 16 december 2015, 14:04, redigerad totalt 1 gånger.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Bidrag från försäkringskassan, får pengar av att ligga o sova

Får ut 6000kr efter att hyran är betald om detta är intressant.


Planer framöver; ta körkort, skaffa bil, börja jobba :)


Övrigt: Har adhd, därav klarade jag inte av skolan. Inga inlärningssvårigheter men bara svårt med tålamod/koncentration/motivation inom teorin. Har ej gått ur 1an. Har dock försökt i flera år genom att gå olika skolor. Gått el, verkstad,svetsning,fordon,it.

Dock fick jag ett väldigt bra erbjudande från fordon, det var att jag bara skulle vara i verkstan ( mån-fre, hela dagarna ) alltså ingen teori då det var den som jag ej pallade. Men det tråkiga va att jag hade 2timmar till skolan så pallade tyvärr inte det heller då jag inte kommer upp på morgonen, annars hade detta varit toppen :(

Klarar inte av att komma upp på morgonen hur mycket jag än försöker. Grundskolebetyg 110p tror jag. Dock har jag turen att vara garanterad jobb när jag har körkort :)

Hoppas det var detaljerat nog, Några funderingar så fråga bara :)
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Jag är anställd som robottekniker, men har nu tjänstledigt för att studera (började nu i höstas). Jag pluggar till automationsingejör i Linköping (flyttar även hit efter jul).

Jag jobbade i 3 år innan jag beslöt mig för att börja studera igen. Hade egentligen tänkt att göra det direkt efter gymnasiet, men var väl för lat. Men jag ångrar verkligen inte att jag jobbade lite innan. Dels för pengarna och dels för kunskapen man tar med sig (eftersom utbildningen är inom samma inriktning som det jag jobbar med). Allt blir ju lättare om man har lite kött på benen.
Jag tror att det är viktigt i dagens samhälle att ha studerat mer än gymnasiet. Men säger absolut inte att det är ett måste, man kan jobba sig fram.

Men hur gammal är du?
Passa på att plugga om du är ung fortfarande :wink:
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Bra poäng från dig DEA!!, åldern kan ju vara intressant också. Och jag instämmer till fullo att vidarestudier kan hjälpa väldigt mycket, själv ska jag börja till hösten tror jag.

Vad gäller min ålder så är jag 20, född -95 alltså. TheAndersson, hur är det med dig?
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

95 så 20 jag med :)
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

Gick första året på teknik år 2013-2014 men slutade då linjen va för svår för mig. Går istället Samhällvetenskapslinjen 2014- idag med inriktning samhäll.
Så jag är alltså student på gymnasiet och går andra året.
Är förövrigt 18 år.
Idag söker jag även jobb så har idags läget lämnat in 5-6 CV:n på olika ställen och fler ska det givetvis bli. (Kanske något att ta med i omröstning? dvs "studerande och söker jobb" ?)
Får ca 2600 varje månad (studiebidrag + underhållsstöd/bidrag) samt bensinpengar från kommunen för att kunna köra min bil till och från skolan på 12km och pengarna ligger på 760kr/mån ev kan det hända att föräldrarna ger mig en slant också.
Planer framöver efter gymnasiet är att givetvis plugga vidare på universitet/högskola om jag inte får ett bra jobb som jag kan börja med, får jag bra jobb skjuter jag upp skolstudierna med 1-2 år. Andra planer är väl att köpa en annan bil och jobba.

Well,
Det var allt för mig!

Intressant tråd förresten!
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Jetforce_Dahlin skrev:Bra poäng från dig DEA!!, åldern kan ju vara intressant också. Och jag instämmer till fullo att vidarestudier kan hjälpa väldigt mycket, själv ska jag börja till hösten tror jag.

Vad gäller min ålder så är jag 20, född -95 alltså. TheAndersson, hur är det med dig?
Vad har du tänkt dig för utbildning?
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

DEA!! skrev:Vad har du tänkt dig för utbildning?
Jag är mest sugen på civilingenjör inom industriell ekonomi eller produkt- och processutveckling. Dock har jag (trots 2800 gymnasiepoäng) ingen fysik eller kemi i ryggen. Jag läste Ekonomiprogrammet med det nya gymnasiesystemet, så jag hade bara en överläggande kurs i naturkunskap. Därför lutar det åt ett basår, alt. komvux och arbete i ett år till.

Annars har jag haft tankar på allt ifrån civilekonom och åklagare till kriminolog m.m. Tankspridd och nyfiken som man är.

Vad gäller lärosäten så har jag fått en bra känsla för Linköping och Umeå, inte helt 100 på varför dock.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Jag går ju på en yrkeshögskola som inte är kopplad till universitetet på något vis, men dom säger att det är bra där och de växer för varje läsår. Linköping som stad är ju riktigt trevlig (enligt mig). En hel del festande m.m. Bra kollektivtrafik inom staden med, så kan inte säga något negativt direkt.
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street
Inlägg: 2424
Blev medlem: 28 februari 2012, 08:02

Inlägg av TheGrimReaper »

Går tredje året på något som heter Volvogymnasiet. Kort o gått kan man säga att det är industri, teknik och natur. Läser 3300 gymnasiepoäng så mycket att stå i.

Går en inriktning som heter servicetekniker typ elektriker för CNC maskiner o robotar. Tanken är att jag ska jobba 1-2 år inom detta nu när jag går ut (Har trots allt garanterat jobb på Volvo inom detta). Sedan har jag tänkt att läsa vidare...

Vet dock inte riktigt vad jag vill läsa... Eventuell lite intresserad av någon fysik och el civilingenjörsutbildning.

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
DbL
Elmoped
Inlägg: 42
Blev medlem: 8 augusti 2014, 02:06

Inlägg av DbL »

Jag går andra gymnasieåret på teknik-teknik linje. Linjen här på skolan är inriktad och specillicerad på att man ska gå vidare till KTH efter och därför läser vi teknik spec. fysik spec och matte spec.


Målet sen jag var liten har varit att gå på KTH och få civilingengörs titeln men blivit osäker på om jag orkar det nu och ångrar nästan att jag inte valde fordon för är mycket rligare att stå i garaget med skitiga händer än att sitta på rummet med matte-/fysik-/teknikboken.

Jobbar dessutom frukost varannan helg på vassa eggen inne på östermalm som har frukostbuffe för Elite Hotel Stockholm Plaza. Tjänar en liten extra slant, runt 2.000 utöver studiebidraget.

Är förövrigt född tidigt 98, så är 17 än så länge
Ride or die <3
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

23 slaskiga vårar gammal, läser mastern Applied Mechanics på Chalmers, andre och sista året, och innan dess 3 år kandidat på Maskinteknik. Mao blir formellt civilingenjör inom Maskinteknik/ Tillämpad Mekanik till sommaren om allt vill sig väl.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

bensinskalle skrev:23 slaskiga vårar gammal, läser mastern Applied Mechanics på Chalmers, andre och sista året, och innan dess 3 år kandidat på Maskinteknik. Mao blir formellt civilingenjör inom Maskinteknik/ Tillämpad Mekanik till sommaren om allt vill sig väl.
15 år. fick just veta termins betygen och inte för att skryta så har man 265 som man e jävligt glad över :)
Blir tekniska linjen till hösten för att senare bli civil ingenör och tjäna massa pengar sen bygga en charger 8) Livet planerat i minsta detalj har man här
Men kolla...ja la en post!
Kooolby
Elmoped
Inlägg: 60
Blev medlem: 24 oktober 2015, 21:08

Inlägg av Kooolby »

15 år osäker som bara den inför gymnasievalet har gluten och brinner för moped meck för tillfälle i alla fall framtiden finns inte för jag vet inte vad som kommer hända en nehe men har inga framtids planer...
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 311
Blev medlem: 21 maj 2014, 17:20

Inlägg av AndenIflaskan »

18 bast, pluggar sista året på gymnasiet, går en sam/psykologi linje som är väldigt intressant, har som plan att bosätta mig i norrland ett år och fiska arslet av mig, främst för att koppla av och tänka på vad man vill bli.
Brandman elr sportfiskare är ett alternativ.
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
OBS: moppe tiden slut nu, moppen såld och bil införskaffats ist :D
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

15år, går sista året i grundskolan. Funderar på att antingen gå VVS linje eller fordon. För att sedan plugga vidare till brandman, men får se vart framtiden tar mig 😉
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Användarens profilbild
Bullwinkle
Svårstartad skrothög
Inlägg: 201
Blev medlem: 24 oktober 2013, 00:13
Ort: I skrivarbunkern

Inlägg av Bullwinkle »

Överårig, Egen företagare, jobbar med typ det mesta, skriver, tja, håller igång typ 14 timmar per dygn. Inte rik, inte heller fattig, hoppas en dag kunna leva på mitt skrivande
Inte alltid anträffbar men försöker vara aktiv.
Är det nåt, släng iväg ett PM. Jobbar typ 16 timmar om dagen, har alltid något för händerna.
Användarens profilbild
ockelbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 207
Blev medlem: 2 september 2014, 15:17

Inlägg av ockelbo »

Slutade precis nian och gick ut med 287 meritpoäng, så det självklara gymnasievalet blev naturvetenskap på vasa i Gävle.

Har ingen aning vad jag ska göra efter gymnasiet men känner för något inom ingenjör hållet.
Kines 2T
Setup:
Tecnigas Next-r
Italkit race tändning
Pwk 28mm förgasare
Malossi MHR 70cc 12mm
Malossi MHR vev
Malossi multivariator
Skriv svar