Kraftig dator

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Lucasosterberg
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 25 juli 2015, 20:50
Ort: Götene

Kraftig dator

Inlägg av Lucasosterberg »

Hej! Har bestämt mig för att bygga ihop min första dator pga att jag ska gå tekniska linjen på gymnasiet och litar inte riktigt på att skolans mac laptop kommer fungera för mig (hatar när datorer går segt). Den ska användas för främst CAD och adobe program (ex photoshop, after effects osv), men också som speldator. Den ska fungera utan lagg med alla program jag kan tänkas använda. Min budget är max 10000, men väldig gärna under. Att bygga ihop den är inga problem men jag är inte säker på vilka komponenter som kommer behövas för att få prestandan jag vill ha. Någon som har erfarenhet av detta som kan slänga ihop en kundvagn kanske?

Intel core i7 processor ska vara med och 16 GB RAM
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Vad kommer du att spela?
Har du några komponenter från innan?

10k är en ganska tight budget om du inte har något sen innan med dessa kraven. Mitt råd är isåfall att kolla sweclockers begagnatmarknad, även mycket budgivningar där.

annars är detta vad jag kan få fram http://www.inet.se/kundvagn/visa/8886775/2015-12-13
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Lucasosterberg
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 25 juli 2015, 20:50
Ort: Götene

Inlägg av Lucasosterberg »

TheAndersson skrev:Vad kommer du att spela?
Har du några komponenter från innan?
Vet inte riktigt vilka spel eftersom jag inte kunnat spela något på min gamla dator men blir nog typ gta och csgo. Men har hört att CAD kräver bra grafikkort eftersom det är 3D osv och after effects kräver också. Den kommer mest användas för adobes och microsofts program (får alla deras program gratis av skolan), men sen är det ju kul om den går att spela på också men det är inte det viktiga. Har inga komponenter sen innan.
Lucasosterberg
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 25 juli 2015, 20:50
Ort: Götene

Inlägg av Lucasosterberg »

TheAndersson skrev: 10k är en ganska tight budget om du inte har något sen innan med dessa kraven. Mitt råd är isåfall att kolla sweclockers begagnatmarknad, även mycket budgivningar där.

annars är detta vad jag kan få fram http://www.inet.se/kundvagn/visa/8886775/2015-12-13
Har en gammal dator stående som jag skulle kunna ta delar ifrån men har ingen aning om vad som sitter i den.
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street
Inlägg: 2424
Blev medlem: 28 februari 2012, 08:02

Inlägg av TheGrimReaper »


peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Kinaracer
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 november 2015, 19:01

Inlägg av Kinaracer »

Med lite tålamod går det.
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

10 k kan du få hyffsat för min kompis byggde för de 10k ish han har 250 fps i csgo. Men han sattsa bara på spel inte rendering

Tänk såhär: säg att du kör på amd (är amd fan här och amd satsar på trådar så du har fördel då du ska använda cad och kan ha igång allt samtidigt) Köp moderkort med am3+ sockel. Köp en fx processor med 8 eller 6 trådar beroende påå vad du har råd. Klocka den så du får lite hastighet på den också. Köp typ 12 eller 16 gig ram då jag har för mig att du behöver ram vid rendering osv. Sen en ssd på 125 och en hdd på 1 terra eller mindre. Sen köper du 650 wats nätagg. Sen köper du grafikkort efter allt. Skulle säga att grafikkortet inte är det du behöver mest när du renderar och du kommer få bra fps i spel ändå med allt annat. Har själv ett 280x och det är bra och är ganska billigtnu. sen kan du upgradera senare. Köp något ful chassi för typ 500 eller mindre. Glöm skivspelare det behövs inte. Kör på orgial fläktar till en början men kan tänka mig att det blir vart när du renderar så ett tips är att upgradera senare till kanske bättre chassi vattenkyling och mer fläktar innuti.

Sen ett tips är att ställa frågan på sweclockers då dom focuserar på datorer och här är det motorer :)
Men kolla...ja la en post!
Lucasosterberg
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 25 juli 2015, 20:50
Ort: Götene

Inlägg av Lucasosterberg »

Vad tror ni om denna setupen?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8887985/2015-12-13

Samma som:
Fast bytte vattenkylningen mot en fläkt för det verkar lite onödigt, eller har jag fel?

Tror ni den klarar programen acceptabelt bra?
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

Lucasosterberg skrev:Vad tror ni om denna setupen?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8887985/2015-12-13

Samma som:
Fast bytte vattenkylningen mot en fläkt för det verkar lite onödigt, eller har jag fel?

Tror ni den klarar programen acceptabelt bra?
inget nät agg eller håddiskar
Men kolla...ja la en post!
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Fläkten duger gott. Bra kylning till ett bra pris :)

Skulle dock inte köpa ett GTX960.
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Lucasosterberg
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 25 juli 2015, 20:50
Ort: Götene

Inlägg av Lucasosterberg »

Rotmosmannen skrev:
Lucasosterberg skrev:Vad tror ni om denna setupen?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8887985/2015-12-13

Samma som:
Fast bytte vattenkylningen mot en fläkt för det verkar lite onödigt, eller har jag fel?

Tror ni den klarar programen acceptabelt bra?
inget nät agg eller håddiskar
Tänkte att nät agget och hårddiskarna från datorn jag har stående kanske fungerar. Annars köper jag självklart med det.
Användarens profilbild
Typez
Elmoped
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 juli 2015, 15:27

Inlägg av Typez »

Jag skulle nog skaffat en vattenkylare om jag var du, är ju alltid kul att klocka :wink:

Vad har du för nätagg?
Jag skulle inte ta någon under 500 watt för att vara på säkra sidan.
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Vattenkylning behövs absolut inte för att kunna överklocka, körde med en noctua nh-d15 förut, dyr men minst lika bra som de bättre vattenkylningarna. körde en 2550k i 4.8ghz och hade alltid låga temps även om det var svinvarmt i rummet. Kylningen va dessutom knäpptyst för körde den på 450rpm eller nåt sånt, hade dock väldigt bra luftflöde i chassit oxå ( coolermaster haf x )

Även mer riskabelt att köra vatten. Med en 212 evo kan du klocka hyffsat mycket också :)

500w räcker gott och väl till den datorn.
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Användarens profilbild
Typez
Elmoped
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 juli 2015, 15:27

Inlägg av Typez »

Jag kör nämligen med vattenkylning, en Cooler master seidon någonting och det funkar prima för de 400 kronorna jag fick den för :)
Kör en fx 6300 @ 4.5 ghz på 1.42 volt och toppar runt 65 grader i prime 95.

Fast om man senare vill ha ett till grafikkort lite senare är ju inte 400w tillräckligt :/
Men funkar ju annars.
Skriv svar