SMC wildcat 500 cc fyrhjuling krånglar

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

gud
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 10 maj 2011, 14:42

SMC wildcat 500 cc fyrhjuling krånglar

Inlägg av gud »

Tjena har en Wildcat 500 cc som krånglar, den är svårstartad när den är kall, startgas måste användas, vad kan jag göra åt det ?
Samt att batteriet som är nyköpt i augusti i år tar slut på ca 3 minuter om man försöker starta den utan startgas, är det normalt eller dåligt batteri ?

Samt kan jag ladda ett 12 volt batteri inomhus och låta laddaren och batteriet stå på golvet eller finns det nån brandrisk med det ?

Som ni ser har jag väldigt dålig koll på det här med motorer och mekanik haha hjälp uppskatas.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Har den manuell choke, och använder du den?
Testat att pumpa med gasen några gånger före/under startförsök? (Jag utgår från att förgasaren har accpump.)
Testat att justera förgasaren för att ge mer soppa? Behövs ibland den kallare delen av året.

Tre minuter är en evighet när det gäller startmotorkörning... nej, förresten, det är TVÅ evigheter. En normal start ska ta sisådär tre sekunder, även om lite mer naturligtvis kan vara acceptabelt ibland - extra kallt väder, inte varit startad på flera dagar o.s.v.

Med lite sunt förnuft och försiktighet går det ladda batterier inomhus.
*Gör det på en väl ventilerad plats - vid laddning bildas små mängder explosiva ångor, normalt sett ganska ofarliga men många timmar i ett litet rum utan ventilation är ingen bra idé.
*Undvik (av samma orsak) gnistbildning vid batteriet - koppla på laddkablarna på batteriet INNAN du pluggar i laddaren i väggen, och dra ur laddaren ur väggen innan du kopplar loss batteriet.
*Använd en lämplig laddare, gärna en "smart" laddare som avbryter laddningen när batteriet är fullt. Undvik för kraftiga laddare som bara är tänkta för stora bilbatterier.
*Lämna inte pågående laddning oövervakad. Du behöver naturligtvis inte sitta och stirra på grejerna, men åtminstone vara tillräckligt nära för att höra brandvarnaren larma OM det händer nått... och, naturligtvis, placera inte grejerna så småbarn, husdjur, klåfingriga föräldrar eller andra sinnessvaga kan pilla på dom.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar