var tog kompen vägen??!?

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

CRFmaniac
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 juli 2015, 23:14

var tog kompen vägen??!?

Inlägg av CRFmaniac »

La för ett tag in en tråd om tändplattan på en zundapp motor och den är nu fixad i exakta mm. Men skiten ville fortfarande inte starta så jag tittade om den hade någon komp, första kicken så gick den upp till 1, efter andra 2 vilket blev det högsta jag kom upp till. tror det stod kg/cm2 på mätarn.
Frågan är:
Jag har för lågt komp för att motorn ska starta???
Varöfr har jag för lågt komp???

topplockspakningen är hel, cylindern och kolven har inga märkvärdiga repor. Fast på topplockets bakre sida (utsugs sidan) så ser det ut som om något slagit mot den eftersom det finns masssa små groppar (kolven som slagit mot?), men annars så borde de inte vara nå mer vad jag vet...

TAcksam för svar!!! :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Rör sig kolvringarna fritt så dom kan täta mot cylindern överallt?
Är cylinder/kolv inoljade?
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
CRFmaniac
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 juli 2015, 23:14

Inlägg av CRFmaniac »

G-son skrev:Rör sig kolvringarna fritt så dom kan täta mot cylindern överallt?
Är cylinder/kolv inoljade?
Om jag fattat vad menar så, ja kolvringarna kan röra såg fritt, glapar rätt mycket på dom så det var lite knepigt att få ditt cylindern men de passar.

Nej den är inte inoljad, har det någon betydelse när det gäller komp?


Tacksam för svar
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Oljan hjälper till att hålla tätt. Gör normalt sett ingen enorm skillnad, men tydligt märkbart vid mätning.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar