Satans tändplatta zundapp

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

CRFmaniac
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 juli 2015, 23:14

Satans tändplatta zundapp

Inlägg av CRFmaniac »

Jag har hittat en gammal zundapp motor som fått alla delar den behöver, den tänder fint och får bensin men startar inte, jsg gick ner till svänghjuket och tittade om plattan var rätt instäld. Efter några ett tag märkte jag att allt var fel, om jag fattat rätt så tänder väl motorn när dom två fula grejerna (ursäkta men är inte helt 100 på vad allt heter :P) slår ihop vilket de gör varje varv.Men de ska väll slå ihop när kolven är 1.8 mm påväg ner frpn toppen?, Nu slår den ner alldeles för långt ner. Man skulle behöva vrida plattan en 90 grader medsols. Men man kan väll bara vrida på platan nån cm eller helt 180 grader?

Vad har jag gjort för fel?

Mvh

Ps, vet inte riktigt vad de är för motor men den har en päron cylinder och 50 cc moppe motor (zundapp)
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Brytar spetsarna skall slå samman ca 1,8mm före kolven vänder.. Den tänder för sent som det är nu.
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Gnistan kommer när brytaren ÖPPNAR, inte när den stängs.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
CRFmaniac
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 juli 2015, 23:14

Inlägg av CRFmaniac »

G-son skrev:Gnistan kommer när brytaren ÖPPNAR, inte när den stängs.
Ååfan,,, ja de är ju en bra fördel att veta de! Tackar, är väldigt ny på det här området om du inte redan förstod de :lol:
CRFmaniac
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 juli 2015, 23:14

Inlägg av CRFmaniac »

moddlaren skrev:Brytar spetsarna skall slå samman ca 1,8mm före kolven vänder.. Den tänder för sent som det är nu.
De förklarar en hel del,,,,

Tack för svar
Skriv svar