Frågor om Windows 10 pro

Snack om allt som rör datorer, konsoler, spel, program, datormusar, telefoner etc

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Frågor om Windows 10 pro

Inlägg av MacGyver84 »

Hej har lite frågor om windows 10 pro

fråga 1 det finns en uppdatering som ska göra så man kan slå av och sätta på automatiska uppdateringar manuellt kan man ladda ner den uppdatering separat innan man tar hem dom andra?.

fråga 2 när man har slagit av automatiska uppdateringar kan man då välja vilka uppdateringar man vill ha installerat och sen slå på igen för att få dom installerade? skulle uppskatta om nån kunde svara på dessa 2 frågor gärna nån som har windows 10 pro tacksam för svar.
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Win pro är rena skiten har avinstalerat pga att man inte bestämmer vad som händer i bakgrunden.. Allting du gör på datorn får mikrosoft en kopia på.. Allt du skriver alla dina foton all porr surfning du eventuellt pysslar med


Win 10 kan spärra alla pirat kopierade filmer musik spel osv osv som. Du eventuellt har..
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

moddlaren skrev:Win pro är rena skiten har avinstalerat pga att man inte bestämmer vad som händer i bakgrunden.. Allting du gör på datorn får mikrosoft en kopia på.. Allt du skriver alla dina foton all porr surfning du eventuellt pysslar med


Win 10 kan spärra alla pirat kopierade filmer musik spel osv osv som. Du eventuellt har..
Okej det var ju inte bra alls men man kommer ju vara tvungen att installera windows 10 inom en snar framtid då microsoft vill att så många som möjligt går över till 10an dom kommer garanterat sluta skicka ut nya uppdateringar till 7an för att det är för gammalt och det är gratis sen kommer det ju kosta lite tyvärr. Jag vill ju kunna styra över vilka uppdateringar jag vill göra och jag vill inte ha problem med drivrutiner tex nvidia grafikkortsdrivrutiner som folk har problem med jag har nvidia. Men då får jag vänta eftersom jag inte vet om det går att välja manuellt vad man vill installera tack för ditt svar nu vet jag mer om nån mer har nån åsikt hör av er.
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Jag kör otroligt nog win xp pro på dom tre datorerna som är viktiga grabben kör win7 pro o på media datorerna vid 40"skärmarna går win8 och bäst är faktiskt win xp har aldrig rasat eller krånglat på något vis.

Win xp startar oso grymt snabbt på prestanda datorerna.

Win 10 är kopplat till bigg data och det man tittar o grejar med så styrs reklamen till dina vanor. Mej veterligen går inte reklamen att stänga av på något vis därför är win10 gratis..

Facebook är samma sak allting du gör eller sparar tittar på eller fotar med din mobil äger facebook.. Tar du en bild på tjejen gör facebook vad dom vill med den bilden..

Win10 o facebook är så smart upplaggda att installerar du programmen så har du godkänt att dom tar en kopia på allt du gör med den enheten.

Jag var tvungen att omformatera hårddisken för att bli av med win10 att bara ta bort Win10 innebar att win 8,1 inte gick att uppdatera utan
Att installera om win10 igen
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Okej då vet jag tack för alla svar då kör jag på mitt windows 7 som funkar bra men hur lång tid tror du det tar innan alla måste gå över till windows 10?.
Användarens profilbild
pizza-bagarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 5 maj 2014, 20:32
Ort: Någonstans i sörmland

Inlägg av pizza-bagarn »

Jag tror inte att man kommer vara tvungen att övergå till Windows 10. Däremot så är det mycket möjligt att Windows 7 kommer sluta att få uppdateringar dock är ju frågan om det behövs några operativsystemsuppdateringar...
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Eftersom win 7 är överlägset mest folk som använder skulle jag tippa på att mikrosoft kommer hålla liv i 7,n iallafall till 2017-2020. Win 8-8,1 samt 10 spionerar så mycket att inget företag komun landsting eller stat kan använda dessa då alla dessa utgåvor från mikrosoft spionerar på ett eller annat sätt.

Vet att ett av sveriges största landsting kör alla person uppgifter på win xp då detta fortfarande är det stabilaste och framförallt inte skickar info inkognito till mikrisoft..


Tänk skälv att någon utvecklar något i data program och samtidigt som någon skriver koden så ser mikrosoft detta i mer eller mindre realtid.. Har läst någonstans att till o med VPN tunnlar skall vara osäkra om man kör win10.

Tack för mej.
moddlaren trimma lungt
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Eftersom win 7 är överlägset mest folk som använder skulle jag tippa på att mikrosoft kommer hålla liv i 7,n iallafall till 2017-2020. Win 8-8,1 samt 10 spionerar så mycket att inget företag komun landsting eller stat kan använda dessa då alla dessa utgåvor från mikrosoft spionerar på ett eller annat sätt.

Vet att ett av sveriges största landsting kör alla person uppgifter på win xp då detta fortfarande är det stabilaste och framförallt inte skickar info inkognito till mikrisoft..


Tänk skälv att någon utvecklar något i data program och samtidigt som någon skriver koden så ser mikrosoft detta i mer eller mindre realtid.. Har läst någonstans att till o med VPN tunnlar skall vara osäkra om man kör win10.

Tack för mej.
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

tycker moddlaren ressonerar lite konstigt här.
Tror inte att det finns många här som kommer gör topphemliga saker, pirat kopierningenn kommer säkert gör något så den blockar de där i windows så inom snar framtid kommer det nog va löst va jag tror.
Om microsfot vill veta vad jag påorrsurfar bryr väll inte jag mig om elleer vad jag spelar för spel. Tänk på att dom flest tonåringar på ett moped forum inte typ hacka oss in i nasas dator bas. kan va bra resonomang för komuner eller nå.
och om du vill gö ett hemligt dokument borde du väll kunna stänga av nätverket och skriva spara lägg in på en sticka slänga sen klart.
har själv inte loggat in på deras cloud lagrings sak (kommer ej på namnet).
tycker att windows 10 ärmycket skönare än win7. allt är mer cleant och gillar cortana, någon att prata med när man e ensam.
drar mycket minne dock om man har 4 gig som jag men det e inte såfarligt.
tänk hur du ser på win xp, enkelt å gamalt. så ser win 7 ut om man har win10. Men vill du va topp secret ta win xp

'Men OT så kan du välja vilka updateringar i win10. gå settings, update and security, wiundows update, show advanced å välj själv.

dåligt skrivet då jag splide pk över hela tangentbordet å de laggar men ja
Men kolla...ja la en post!
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

moddlaren skrev:Win pro är rena skiten har avinstalerat pga att man inte bestämmer vad som händer i bakgrunden.. Allting du gör på datorn får mikrosoft en kopia på.. Allt du skriver alla dina foton all porr surfning du eventuellt pysslar med


Win 10 kan spärra alla pirat kopierade filmer musik spel osv osv som. Du eventuellt har..
Detta går att ta bort, är dock ett jäkla jobb. Men vill man så går det :)
Har man inget emot detta är de ju lugnt, jag skulle inte tillåta det iaf.
Kör fortfarande windows 7 vilket är det bästa tycker jag.

TS; Dom automatiska uppdateringarna kan du stänga av, går det inte i windows update så får du tvinga den att inte uppdatera automatiskt.

Angående dina Nvidia drivisar så vill du inte ha det från windows update, dessa vill du ladda ner från Nvidia GeForce Experience!

Däremot kommer du med största sannolikhet behöva uppdatera enmassa ändå, då win10 är såpass nytt och dom måste täppa säkerhetshål, buggar osv.
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Dom flesta brukar ju säja att jag har inget hemligt o behöver inte bry mej.

Av denna anledningen vill nu försäkringsbolag sätta svarta lådor i alla bilar.. Lådan gör inget den loggar bara var du kör hur du kör o hur fort du kör.. Sedan är tanken att man skall få sin försäkrings kostnad baserad på hur fort du kör o vilka risker du tar.. Finns även då en möjlighet att polis får reda på hur du har kört o automatiska böter kommer. Samma typen av bigg data.


Trafiksäkerhetsverket vill sätta en automatisk fart strypare på alla mc så det inte går att köra för fort det dör för många mäniskor på mc i dag.. Samma här det gäller inte mej resonerar dom flesta.

Tanken är precis som med svarta lådan på bilar en gps baserad liten låda som helt enkelt skvallrar på dej medans du kör hoj. Rätt eller fel??

Visst jag har en android tel som talar om precis var jag är hela tiden hur fort jag ev kör var jag stannar vilka räkningar jag betalar osv osv. Googel vet allt om oss bigg data som sagt.

Därför har jag gamla bilar en ny nokia X6 är inköpt då den inte är android, appels produkter vägrar jag att använda då appel bestämmer vad o vad jag inte får göra.


Jag låter kanske lite paranoid. Men jag har levt utan mobiler utan kontokort utan gps.. Fan min stereo i ungdomen var en kasset banspelare o det vet väll knappt ni unga vad det är..

Läs georg orwell eller se filmen den heter 1984 och boken skrevs 1948 INGEN kunde tro att det som skildras i den boken skulle bli sant men vi har kommit mycket längre.. Lite skrämmande..

Mvh
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Tack för alla åsikter uppskattas verkligen nu vet jag en del om windows 10 men dröjer innan jag har det på datorn själv då jag gillar windows 7 och ser man till och ha bra program som håller datorn i trim så är det ju bättre jag rekommenderar advanced system care 8.4 pro.
Skriv svar