Slanglöst eller inte?

Här kan du via upp ditt projekt som inriktar sig på scooter. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
JensCarlvik
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 28 december 2014, 14:22

Slanglöst eller inte?

Inlägg av JensCarlvik »

Hej.

Vilket är bäst, slanglösa däck eller däck med slang?

-Spontat och utan erfarenheter tänker jag att slang är bättre då både däck och slang måste gå sönder innan luften pyser ut. Har man slanglöst då räcker det att det går hål däcket och luften pyser ut.

-Å andra sidan är det kanske lättare att laga ett slanglöst däck utifrån om däcket går hål.

Hur ska man tänka?
Dra mig baklänges.
Användarens profilbild
wilhelm riberg
Svårstartad skrothög
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 maj 2015, 11:03
Ort: umgransele

Inlägg av wilhelm riberg »

Slang lätt att laga
Pyser ej ut vid fälgkanten

Slang 100%
kör en Rieju mrt 2014
Setup. org
Användarens profilbild
JensCarlvik
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 28 december 2014, 14:22

Inlägg av JensCarlvik »

wilhelm riberg skrev:Slang lätt att laga
Pyser ej ut vid fälgkanten

Slang 100%
Är det inte lättare att laga ett däck, man kan ju laga däck utifrån?
Dra mig baklänges.
Användarens profilbild
wilhelm riberg
Svårstartad skrothög
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 maj 2015, 11:03
Ort: umgransele

Inlägg av wilhelm riberg »

De ä inte svårt att kränga av/på på en sida av däcket. När du kränger om och skadar fälgen så läcker slanglösa däck
kör en Rieju mrt 2014
Setup. org
Användarens profilbild
JensCarlvik
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 28 december 2014, 14:22

Inlägg av JensCarlvik »

Okej.
Dra mig baklänges.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Re: Slanglöst eller inte?

Inlägg av G-son »

JensCarlvik skrev: -Spontat och utan erfarenheter tänker jag att slang är bättre då både däck och slang måste gå sönder innan luften pyser ut.
Nej, det räcker med att slangen går sönder. Något som kan ske p.g.a. att man får en spik hela vägen genom däcket, men också enklare saker som att däcket vrider sig på fälgen, drar med slangen runt och sliter loss ventilen om man kör med för dåligt pumpat däck, slangen kan få punktering p.g.a. skräp inne i däcket, om fälgbandet går sönder är det troligt att slangen skavs sönder mot ekernipplarna, kör man över ett skarpt gupp (t.ex. trottoarkant) med dåligt pumpat däck kan slangen klämmas sönder...

Slanglöst är långt ifrån problemfritt också. Förutom den rena punkteringen med hål genom däcket kan det läcka mellan däck och fälg (behöver inte nödvändigtvis vara skadat i fälg/däck ens), det kan läcka GENOM fälgen (var tydligen ett problem på tidiga baotian), det kan läcka där ventilen sitter i fälgen...

Vad som är bäst? Ingen aning. Men om man inte har för vana att köra runt i glaskross, byggarbetsplatser med en massa gammal spik på marken och sånt är risken att få punktering inte särskilt stor. Idag är jag 33 år och har hittills haft 3 punkteringar, den första genom att köra över något vasst med en cykel (slangdäck, hål genom däcket), den andra på en motorcykel där ventilen slets loss från slangen för att bakdäcket inte var ordentligt pumpat (slangdäck uppenbarligen), och det tredje ett slanglöst bilhjul som tydligen fått en skada vid påläggning cirka tio år tidigare och helt plötsligt började läcka luft mellan fälg och däck under vinterförvaringen (åtgärdades genom att lägga slang i).
Med den statistiken ända sedan jag för första gången satte mig på en cykel med däck det var möjligt att få punktering på (trehjulingen hade massiva gummidäck) ser jag ingen anledning att oroa sig för punkteringar. Om jag i snitt får en vart tionde år kan jag leva med det.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
JensCarlvik
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 28 december 2014, 14:22

Inlägg av JensCarlvik »

Tack för alla goda råd. Verkar som om det lutar mot slang. Det med att luft kan pysa ut vid fälgen låter som ett större problem än att få hål i slangen.
Dra mig baklänges.
Skriv svar