JensCarlvik skrev:
-Spontat och utan erfarenheter tänker jag att slang är bättre då både däck och slang måste gå sönder innan luften pyser ut.
Nej, det räcker med att slangen går sönder. Något som kan ske p.g.a. att man får en spik hela vägen genom däcket, men också enklare saker som att däcket vrider sig på fälgen, drar med slangen runt och sliter loss ventilen om man kör med för dåligt pumpat däck, slangen kan få punktering p.g.a. skräp inne i däcket, om fälgbandet går sönder är det troligt att slangen skavs sönder mot ekernipplarna, kör man över ett skarpt gupp (t.ex. trottoarkant) med dåligt pumpat däck kan slangen klämmas sönder...
Slanglöst är långt ifrån problemfritt också. Förutom den rena punkteringen med hål genom däcket kan det läcka mellan däck och fälg (behöver inte nödvändigtvis vara skadat i fälg/däck ens), det kan läcka GENOM fälgen (var tydligen ett problem på tidiga baotian), det kan läcka där ventilen sitter i fälgen...
Vad som är bäst? Ingen aning. Men om man inte har för vana att köra runt i glaskross, byggarbetsplatser med en massa gammal spik på marken och sånt är risken att få punktering inte särskilt stor. Idag är jag 33 år och har hittills haft 3 punkteringar, den första genom att köra över något vasst med en cykel (slangdäck, hål genom däcket), den andra på en motorcykel där ventilen slets loss från slangen för att bakdäcket inte var ordentligt pumpat (slangdäck uppenbarligen), och det tredje ett slanglöst bilhjul som tydligen fått en skada vid påläggning cirka tio år tidigare och helt plötsligt började läcka luft mellan fälg och däck under vinterförvaringen (åtgärdades genom att lägga slang i).
Med den statistiken ända sedan jag för första gången satte mig på en cykel med däck det var möjligt att få punktering på (trehjulingen hade massiva gummidäck) ser jag ingen anledning att oroa sig för punkteringar. Om jag i snitt får en vart tionde år kan jag leva med det.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.