Försäkring på mopedbil dyr??

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Försäkring på mopedbil dyr??

Inlägg av MacGyver84 »

Hej undrar vad en halv eller helförsäkring kostar på en mopedbil kostar det mer än att försäkra en vanlig personbil tex? jag har en eu moped som kostar mig 1700 kr och lite till för bara trafikförsäkring för 1 år jag har dina försäkringar. Jag bor i Sandviken i gävleborgs län nån som kan tipsa om billigaste försäkringsbolaget just nu för om en trafikförsäkring går på nästan 2000 kr så lär en helförsäkring ligga på kanske 6000 kr? det är ju svindyrt tacksam för svar.
mekaniskt
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 6 januari 2014, 15:32
Ort: Södertälje

Inlägg av mekaniskt »

Mopedbil ar som går under klass 1 EU45 är dyrare att försäkra än moppe klass EU25. Fordonets ålder spelar en viss roll också, samt hur stöldbegärlig den är statistiskt sett. Förutom sånt spelar det även roll på vilket postnummer du bor i, om du har fler försäkringar i samma bolag osv... bäst är att kolla med ett bolag om du har ett reg nummer och ditt personnummer.

Kan nämna att mina 2 Ape 50 diffar det en del på. Den ena har jag halv på, årsmodell 99 och kostar 180 i månaden. Den andra är en EU25 årsmodell 2012 och då kostar enbart trafikförsäkring 400kr / månad
Trivs bäst i garaget
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

mekaniskt skrev:Mopedbil ar som går under klass 1 EU45 är dyrare att försäkra än moppe klass EU25. Fordonets ålder spelar en viss roll också, samt hur stöldbegärlig den är statistiskt sett. Förutom sånt spelar det även roll på vilket postnummer du bor i, om du har fler försäkringar i samma bolag osv... bäst är att kolla med ett bolag om du har ett reg nummer och ditt personnummer.

Kan nämna att mina 2 Ape 50 diffar det en del på. Den ena har jag halv på, årsmodell 99 och kostar 180 i månaden. Den andra är en EU25 årsmodell 2012 och då kostar enbart trafikförsäkring 400kr / månad
Okej tack för svar då vet jag men det blir ingen mopedbil för mig blir kanske en zundapp i framtiden.
Skriv svar