nerslipat ramnummer

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

mo0hedEn
Elmoped
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 mars 2013, 21:59
Ort: wermland

nerslipat ramnummer

Inlägg av mo0hedEn »

Tja, ja bytte till mej en Derbi ram mot en sym långt bort som fan,
För ja skulle sätta i en 80cc Yamaha motor, så ja kapa å svetsa,
Men nu när ja har åkt runt på den ett tag så ska ja sälja den ,
Men nu så såg ja att halva ramnummret är nerslipat på styrhuvet,
Då mejlade jag han och frågade å han sa att det var nytt instansat på
Andra sidan, å de stämde men de var helt anorlunda, typ hälften så
Kort och så.
Så jag undrar om den ä laglig eftersom det är ett "nytt" på andra sidan
Eller om det är så på alla, och vad ska jag göra annars? :shock:

Tack :wink:
fordon: dt50mx yz80 motor , fs1 renoverad tillsalu! , sym jet tillsalu,
fiddy , yamaha yz 80cc m.m.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Inte lagligt. Det är inte en moped längre, det är en hög reservdelar som råkar vara hopskruvade...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
mo0hedEn
Elmoped
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 mars 2013, 21:59
Ort: wermland

Inlägg av mo0hedEn »

Erik_ skrev:Inte lagligt. Det är inte en moped längre, det är en hög reservdelar som råkar vara hopskruvade...





Hmm jaa så kan man ju åxå göra, men är det inte olagligt att sälja en ram med nerslipat ramnummer? :?:
fordon: dt50mx yz80 motor , fs1 renoverad tillsalu! , sym jet tillsalu,
fiddy , yamaha yz 80cc m.m.
Användarens profilbild
tobbepihl
Svårstartad skrothög
Inlägg: 178
Blev medlem: 22 oktober 2010, 17:36
Kontakt:

Inlägg av tobbepihl »

jo för den kan vara stulen :?
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Min ram har inge nummer? Men då är den ju också stulen xD polisen hitta den o så köpte min småkusin den o sen köpte jag den :]
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Nej, det finns nog ingen lag som hindrar folk från att sälja järnskrot i form av en mopedram utan ramnummer, och eftersom en köpare hade upptäckt det om han bara kollat (som man bör göra, enligt köparens undersökningsplikt i köplagen) är det nog svårt att skylla det på säljaren.

Däremot kan man väl utgå från att en ramnummerlös ram är stöldgods, och sånt är det olagligt att sälja. Tyvärr är situationen inte mycket bättre för köparen då, eftersom han många gånger både blir av med grejerna och pengarna...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
senapsburk
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 21 maj 2012, 18:32

Inlägg av senapsburk »

Det är olagligt att sälja en stulen moped, men inte en "moped" utan ramnummer. Då är det en bara hög reservdelar som Erik_ säger. Det går alltså inte att köra med den eftersom det inte går att identifiera den.
mo0hedEn
Elmoped
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 mars 2013, 21:59
Ort: wermland

Inlägg av mo0hedEn »

Okej, men hur ska jag göra om jag ska sälja den då ?
Ska jag slipa ner helt å spackla för, och säga att det är det andra
Som ä på andra sidan som gäller eller ska jag skita i de å säga som de ä? :?:
fordon: dt50mx yz80 motor , fs1 renoverad tillsalu! , sym jet tillsalu,
fiddy , yamaha yz 80cc m.m.
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596
Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59

Inlägg av alb1n »

har en fråga om detta, finns en kompis som har en aerox som han säljer. Dens ramnummer är bortslipat men han har regskylt och ägarbevis. Hur går detta ihop? Då kan man väl inte försäkra, ingenting?
Användarens profilbild
derbigp1open-10
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 711
Blev medlem: 13 maj 2011, 14:30
Ort: uppsala

Inlägg av derbigp1open-10 »

alb1n skrev:har en fråga om detta, finns en kompis som har en aerox som han säljer. Dens ramnummer är bortslipat men han har regskylt och ägarbevis. Hur går detta ihop? Då kan man väl inte försäkra, ingenting?
de är väl bara på 30-mopeder de är såå, tror inte man behöver ramnummer för att försäkra EU-moped, de är på 25-moppar som man försäkrar med ramnumret :)
på EU-mopeder är de ju ägarbeviset, som är värdehandlingen...
Senast redigerad av derbigp1open-10 den 28 augusti 2013, 21:04, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

alb1n skrev:har en fråga om detta, finns en kompis som har en aerox som han säljer. Dens ramnummer är bortslipat men han har regskylt och ägarbevis. Hur går detta ihop? Då kan man väl inte försäkra, ingenting?
föregående ägare kan ha bytt ram etc.
Tror inte att det går att försäkra men är inte säker
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
senapsburk
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 21 maj 2012, 18:32

Inlägg av senapsburk »

Ljuger du eller döljer något kan du få problem. Köparen kanske vill förmodligen ha tillbaka pengarna osv.. Å andra sidan så är det köparen som skall inspektera och så. Säljer du den i befintligt skick så är läget lugnt, men det bör du skriva i kvittot.

Du kan även kontakta den du köpte den av och ber om pengarna tillbaka / anmäler eller något.

Hoppas jag det är begripligt att läsa, distaherad av tv:n så jag kanske skrivit något tokigt!
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596
Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59

Inlägg av alb1n »

derbigp1open-10 skrev:
alb1n skrev:har en fråga om detta, finns en kompis som har en aerox som han säljer. Dens ramnummer är bortslipat men han har regskylt och ägarbevis. Hur går detta ihop? Då kan man väl inte försäkra, ingenting?
de är väl bara på 30-mopeder de är såå, tror inte man behöver ramnummer för att försäkra EU-moped, de är på 25-moppar som man försäkrar med ramnumret :)
på EU-mopeder är de ju ägarbeviset, som är värdehandlingen...
jag tänker såhär, man kan väl inte försäkra bara ett ägarbevis, man försäkrar ju en moppe men det finns ju inga bevis på att det är den moppen som är försäkrad om det händer en olycka?
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

senapsburk skrev:Ljuger du eller döljer något kan du få problem. Köparen kanske vill förmodligen ha tillbaka pengarna osv.. Å andra sidan så är det köparen som skall inspektera och så. Säljer du den i befintligt skick så är läget lugnt, men det bör du skriva i kvittot.

Du kan även kontakta den du köpte den av och ber om pengarna tillbaka / anmäler eller något.

Hoppas jag det är begripligt att läsa, distaherad av tv:n så jag kanske skrivit något tokigt!
"Säljes i befintligt skick" håller inte i en juridisk mening. Bara för att man skriver det betyder inte att man är helt säker emot dolda fel.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

alb1n skrev:har en fråga om detta, finns en kompis som har en aerox som han säljer. Dens ramnummer är bortslipat men han har regskylt och ägarbevis. Hur går detta ihop? Då kan man väl inte försäkra, ingenting?
Han har regskylt, han har ägarbevis, han har en f.d. moped utan identitetsmärkning kvar = inget som säger att den har ett enda dugg att göra med pappren och skylten. Kan han inte bevisa att det är rätt moped är den inte användbar som moped längre.

mo0hedEn skrev:Okej, men hur ska jag göra om jag ska sälja den då ?
Ska jag slipa ner helt å spackla för, och säga att det är det andra
Som ä på andra sidan som gäller eller ska jag skita i de å säga som de ä? :?:
Det värsta du kan göra är att försöka dölja det och ljuga. Som jag sa är den bara att se som en hög reservdelar, så sälj den i bitar.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

Eller så skaffar su en ram med nummer och papper för 500-1000kr och säljer med den istället?
Användarens profilbild
skogen_swe
Gasres
Inlägg: 1608
Blev medlem: 8 november 2007, 21:45

Inlägg av skogen_swe »

polisen haffade min neos en gång och dom sa att moppen inte fanns i registret va kan de innebära den hade ramnummer? stulen utan för sverige? fick till baka och nu får den inte framföras på väg :(
senapsburk
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 21 maj 2012, 18:32

Inlägg av senapsburk »

Rexxy skrev:
senapsburk skrev:Ljuger du eller döljer något kan du få problem. Köparen kanske vill förmodligen ha tillbaka pengarna osv.. Å andra sidan så är det köparen som skall inspektera och så. Säljer du den i befintligt skick så är läget lugnt, men det bör du skriva i kvittot.

Du kan även kontakta den du köpte den av och ber om pengarna tillbaka / anmäler eller något.

Hoppas jag det är begripligt att läsa, distaherad av tv:n så jag kanske skrivit något tokigt!
"Säljes i befintligt skick" håller inte i en juridisk mening. Bara för att man skriver det betyder inte att man är helt säker emot dolda fel.
Eftersom det är köparens skyldighet att inspektera mopeden och om den säljs i befintligt skick bör det gå. Kanske inte alltid med det är störst chans. Dock måste säljaren vara ärlig och svara på frågor som kommer. Men eftersom nästan 99% av alla köpare kommer ställa frågor så skulle det vara svårt att undvika att ramnummret är nerslipat.

Det bästa du kan göra är att sälja den i delar.
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

skogen_swe skrev:polisen haffade min neos en gång och dom sa att moppen inte fanns i registret va kan de innebära den hade ramnummer? stulen utan för sverige? fick till baka och nu får den inte framföras på väg :(
Förmodligen är den skrotad och någon har lyckats få tag i den från skroten.
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
mo0hedEn
Elmoped
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 mars 2013, 21:59
Ort: wermland

Inlägg av mo0hedEn »

Okej, säljer den i delar, men själva ramen då när den ä tom ä de bara å köra den te skroten om jag inte vill sälja nått olagligt?:o
fordon: dt50mx yz80 motor , fs1 renoverad tillsalu! , sym jet tillsalu,
fiddy , yamaha yz 80cc m.m.
senapsburk
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 21 maj 2012, 18:32

Inlägg av senapsburk »

mo0hedEn skrev:Okej, säljer den i delar, men själva ramen då när den ä tom ä de bara å köra den te skroten om jag inte vill sälja nått olagligt?:o
Ramen är inte olaglig, bara olagligt att köra med den. Du kan sälja mopeden hel (om du inte orkar plocka isär den), och skriva reservdelsmoped och att den inte är tillåten att köra på allmänna vägar. Dock kommer du förmodligen få mindre pengar på detta sett än att sälja alla delar "var för sig".
Tror ändå det är bäst att sälja den i delar som du själv sa!

Ramen behöver du inte skrota. Den är bara olagliga att använda på allmänna vägar som sagt. Den kan du sälja, till exempel, till någon som ska göra något hyperbygge eller liknande! Men berätta då att ramnumret är nerslipat.
mo0hedEn
Elmoped
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 mars 2013, 21:59
Ort: wermland

Inlägg av mo0hedEn »

Okej, då gör jag så att jag säljer den i delar och skriver att ramen har nerslipat ramnummer, så är allt helt lagligt om jag har fattat rätt? :lol:
fordon: dt50mx yz80 motor , fs1 renoverad tillsalu! , sym jet tillsalu,
fiddy , yamaha yz 80cc m.m.
Användarens profilbild
Voltfax
TSR Tredje Snyggaste Scooter 2014
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 augusti 2013, 20:52

Inlägg av Voltfax »

som ovan säger har jag samma problem en moppe med inget ramnummer men har ägar bevis . vad ska jag göra köpte den nyss ochså
Rieju spike, 80km
Aerox, 73km
puch korado, 45km


vinnare av brodalen styling tävling 2014


5a i twostrokeriders snyggaste scooter 2013
mitt projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=56598



facebook: https://www.facebook.com/pages/Jonte-tu ... 3639576595
instagram: sverigesfetasteaerox
Skriv svar