Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
Erik_ skrev:Inte lagligt. Det är inte en moped längre, det är en hög reservdelar som råkar vara hopskruvade...
de är väl bara på 30-mopeder de är såå, tror inte man behöver ramnummer för att försäkra EU-moped, de är på 25-moppar som man försäkrar med ramnumretalb1n skrev:har en fråga om detta, finns en kompis som har en aerox som han säljer. Dens ramnummer är bortslipat men han har regskylt och ägarbevis. Hur går detta ihop? Då kan man väl inte försäkra, ingenting?
föregående ägare kan ha bytt ram etc.alb1n skrev:har en fråga om detta, finns en kompis som har en aerox som han säljer. Dens ramnummer är bortslipat men han har regskylt och ägarbevis. Hur går detta ihop? Då kan man väl inte försäkra, ingenting?
jag tänker såhär, man kan väl inte försäkra bara ett ägarbevis, man försäkrar ju en moppe men det finns ju inga bevis på att det är den moppen som är försäkrad om det händer en olycka?derbigp1open-10 skrev:de är väl bara på 30-mopeder de är såå, tror inte man behöver ramnummer för att försäkra EU-moped, de är på 25-moppar som man försäkrar med ramnumretalb1n skrev:har en fråga om detta, finns en kompis som har en aerox som han säljer. Dens ramnummer är bortslipat men han har regskylt och ägarbevis. Hur går detta ihop? Då kan man väl inte försäkra, ingenting?
på EU-mopeder är de ju ägarbeviset, som är värdehandlingen...
"Säljes i befintligt skick" håller inte i en juridisk mening. Bara för att man skriver det betyder inte att man är helt säker emot dolda fel.senapsburk skrev:Ljuger du eller döljer något kan du få problem. Köparen kanske vill förmodligen ha tillbaka pengarna osv.. Å andra sidan så är det köparen som skall inspektera och så. Säljer du den i befintligt skick så är läget lugnt, men det bör du skriva i kvittot.
Du kan även kontakta den du köpte den av och ber om pengarna tillbaka / anmäler eller något.
Hoppas jag det är begripligt att läsa, distaherad av tv:n så jag kanske skrivit något tokigt!
Han har regskylt, han har ägarbevis, han har en f.d. moped utan identitetsmärkning kvar = inget som säger att den har ett enda dugg att göra med pappren och skylten. Kan han inte bevisa att det är rätt moped är den inte användbar som moped längre.alb1n skrev:har en fråga om detta, finns en kompis som har en aerox som han säljer. Dens ramnummer är bortslipat men han har regskylt och ägarbevis. Hur går detta ihop? Då kan man väl inte försäkra, ingenting?
Det värsta du kan göra är att försöka dölja det och ljuga. Som jag sa är den bara att se som en hög reservdelar, så sälj den i bitar.mo0hedEn skrev:Okej, men hur ska jag göra om jag ska sälja den då ?
Ska jag slipa ner helt å spackla för, och säga att det är det andra
Som ä på andra sidan som gäller eller ska jag skita i de å säga som de ä?
Eftersom det är köparens skyldighet att inspektera mopeden och om den säljs i befintligt skick bör det gå. Kanske inte alltid med det är störst chans. Dock måste säljaren vara ärlig och svara på frågor som kommer. Men eftersom nästan 99% av alla köpare kommer ställa frågor så skulle det vara svårt att undvika att ramnummret är nerslipat.Rexxy skrev:"Säljes i befintligt skick" håller inte i en juridisk mening. Bara för att man skriver det betyder inte att man är helt säker emot dolda fel.senapsburk skrev:Ljuger du eller döljer något kan du få problem. Köparen kanske vill förmodligen ha tillbaka pengarna osv.. Å andra sidan så är det köparen som skall inspektera och så. Säljer du den i befintligt skick så är läget lugnt, men det bör du skriva i kvittot.
Du kan även kontakta den du köpte den av och ber om pengarna tillbaka / anmäler eller något.
Hoppas jag det är begripligt att läsa, distaherad av tv:n så jag kanske skrivit något tokigt!
Förmodligen är den skrotad och någon har lyckats få tag i den från skroten.skogen_swe skrev:polisen haffade min neos en gång och dom sa att moppen inte fanns i registret va kan de innebära den hade ramnummer? stulen utan för sverige? fick till baka och nu får den inte framföras på väg
Ramen är inte olaglig, bara olagligt att köra med den. Du kan sälja mopeden hel (om du inte orkar plocka isär den), och skriva reservdelsmoped och att den inte är tillåten att köra på allmänna vägar. Dock kommer du förmodligen få mindre pengar på detta sett än att sälja alla delar "var för sig".mo0hedEn skrev:Okej, säljer den i delar, men själva ramen då när den ä tom ä de bara å köra den te skroten om jag inte vill sälja nått olagligt?:o