Rex Sport 68/69

Här kan du visa upp ditt projekt som inriktar sig på övriga mopeder. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Holländaren
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 september 2015, 19:07

Rex Sport 68/69

Inlägg av Holländaren »

Hej!

Jag har funderat ett tag på att köpa en moped. Ville ha någonting som inte var helt färdigt än, som en roligt projekt. Har dock själv väldigt liten (typ ingen haha) erfarenhet met att meka i någonting alls. Men ska få hjälp av min svärfar som tycker om att meka :P

Idag kom en på jobbet till mig med en moped på en släpvagn som han ville sälja. Det blev ett lite snabb impulsköp men än så länge känns det bra haha.
Det jag vet är att det är en Rex med Victoria motor. Men inte mycket mer en så haha.

Det är en del delar som fattas (sadel, stödben, tändstift, avgasröret m.m.) men mannen som sålde ska titta och se om han hittar mer delar där han stog (på en vind).

Jag tar gärna emot tips, tricks och allt ni kan tänka på med att få ordning denna här igen! Ska läsa på lite på forummet nu :)

Ser ut så här
Bild

Ska se ut så här
Bild

PS, min svenska är inte perfekt, som ni ser från min användarnamn är jag Holländare. Jobbar på språket :wink:

Uppdatering 29/9-2015

Plockat ned motorn och öpnnat den. Väldigt smutsigt är han. Med mycket superlube och lite våld har jag lyckats få kolven att röra på sig igen och nu går motorn rund. Vill byta kolven till en ny som jag har hittat (ej beställt än). Ska också stoppa in nya packningar och rengöra allt så gott som möjligt. Lite bilder av motorn i nuvarande skick:

Bild
Bild
Bild
Bild

Har dock ingen avdragare än och vet inte vilken jag måste ha så få leta lite efter en sånt.
Senast redigerad av Holländaren den 29 september 2015, 18:35, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
B3rgsjöRaggarn
Elmoped
Inlägg: 18
Blev medlem: 2 september 2015, 20:20
Ort: Bersjö

Inlägg av B3rgsjöRaggarn »

tycker att den ser helt okej ut med tanke på att ha stått så länge, lycka till med projektet!
Holländaren
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 september 2015, 19:07

Inlägg av Holländaren »

Småbörjad, uppdatering i startposten :)
Användarens profilbild
spaaals
Sunnanö mek & pul
Inlägg: 249
Blev medlem: 26 juli 2013, 12:06
Ort: Borlänge

Inlägg av spaaals »

ska bli kul att följa :)
gött å se
Skriv svar