Honda MT5 seg efter trim

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Wheatlorz
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 augusti 2015, 18:05

Honda MT5 seg efter trim

Inlägg av Wheatlorz »

Hej,

Har ett problem med min MT5:a, har köpt en del nya delar till den men det känns som den går segare eller liknande som när originaldelarna är på.

De jag köpt nytt är:

50cc cylinder/kolv 5,5hk
Jamarcool krök + Ljuddämpare
Mikuni 16,5mm förgasare (110 huvudmunstycke)
Min drevning just nu är 14 fram, 38 bak (har beställt 45 bak)

Lite mer förklaring, på ca 2/8 gas låter ett spikande ljud från motorn och den drar inte framåt(detta är endast då den rullar och ej då den står stilla) och känns som att motorn inte orkar alls, kan knappt åka uppför en medelbrant backe på 1an utan att ta rejäl sats innan och växla ner,
de känns mer som att styrkan kommer vid höga varv (nästan maxvarv) då drar moppen på som bara den.

Har kollat igenom lager, och kollat så att inget glappar etc, lamellerna är lite slitna och slirar, har dock beställt nya som kommer snart.
Ni som är lite mer insatta kanske kan komma på vad det är då jag inte kan mycket alls om mopeder.
Wheatlorz
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 augusti 2015, 18:05

Inlägg av Wheatlorz »

Har även en extrafråga,

När jag skruva loss cylindern sist så var det motorolja vid vevstaken,
Skall det vara olja där för att smörja eller smörjs den av 2taktsoljan?
Användarens profilbild
Loffmeister
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 november 2014, 20:28
Ort: Nyköping

Inlägg av Loffmeister »

5,5:orna brukar ha den karaktären lite vad jag förstått, men någon olja i vevhuset ska inte finnas! se över packboxen på transmissionssidan, kan vara den som gett sig
Wheatlorz
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 augusti 2015, 18:05

Inlägg av Wheatlorz »

Loffmeister skrev:5,5:orna brukar ha den karaktären lite vad jag förstått, men någon olja i vevhuset ska inte finnas! se över packboxen på transmissionssidan, kan vara den som gett sig
Ok tackar, får fixa det idag :)
Användarens profilbild
JensCarlvik
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 28 december 2014, 14:22

Inlägg av JensCarlvik »

Wheatlorz skrev:Har även en extrafråga,

När jag skruva loss cylindern sist så var det motorolja vid vevstaken,
Skall det vara olja där för att smörja eller smörjs den av 2taktsoljan?
Det ska inte vara någon synlig olja i vevhuset. Ja, två-taksoljan är till för att smörja cylindern. Vid trim så brukar man rekommendera lite mer än 2% olja.
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Nej nu får ni sluta svammla grabbar..

om en 2T motor får för mycket bensin/oljeblandning så är det helt normalt att det kan finnas en masked eller mera olja i vevhuset det blir kvar olja från bränslet som dunstar varje gång man stänger av motorn,, helt normalt inget att bekymmra sig över.

som någon skrev så kan P-boxen på transmitions sidan ge sig och det kan då gå in motor olja i vevhuset,, fyll till rätt nivå i motorn kör ett tag och se om nivån sjunker, sjunker nivån finns 3 orsaker.

1 motorn läcker olja någonstans.

2 du varvar så otroligt att växellådan piskar oljan till skum och en del olje skum trycks ut via motorns evakuering,, vanligt på trimmade AM6 motorer.

3 pboxen har gett sig på transmitions sidan.




Ditt knack i motorn,, har du kollar att kolven inte slår i toppen,, mätt frigången mellan kolv o topp..

ta loss toppen lägg två bitar löd ten i kors över kolven så dom räcker precis mellan cylinderväggarna lås dessa med tape på kolven.

skruva dit toppen o kicka runt motorn några varv.. ta av toppen o mät med skjutmått längst ut på tennet hur tjockt det är när kolven har plattat till detta.

min 0,5mm bör det vara.

annars kan kolven svälla och ta i toppen när den blir varm.


går dåligt... hondas tändsystem är skit det finns en annan platta att köpa som tillåter att man justerar tändningen o flyttar över alla original delar..bäst är dock att skaffa ett gammalt tändsystem till en CR80 cross dessa PASSAR RAKT I MOTORN.

mvh
moddlaren trimma lungt
Wheatlorz
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 augusti 2015, 18:05

Inlägg av Wheatlorz »

moddlaren skrev:Nej nu får ni sluta svammla grabbar..

om en 2T motor får för mycket bensin/oljeblandning så är det helt normalt att det kan finnas en masked eller mera olja i vevhuset det blir kvar olja från bränslet som dunstar varje gång man stänger av motorn,, helt normalt inget att bekymmra sig över.

som någon skrev så kan P-boxen på transmitions sidan ge sig och det kan då gå in motor olja i vevhuset,, fyll till rätt nivå i motorn kör ett tag och se om nivån sjunker, sjunker nivån finns 3 orsaker.

1 motorn läcker olja någonstans.

2 du varvar så otroligt att växellådan piskar oljan till skum och en del olje skum trycks ut via motorns evakuering,, vanligt på trimmade AM6 motorer.

3 pboxen har gett sig på transmitions sidan.




Ditt knack i motorn,, har du kollar att kolven inte slår i toppen,, mätt frigången mellan kolv o topp..

ta loss toppen lägg två bitar löd ten i kors över kolven så dom räcker precis mellan cylinderväggarna lås dessa med tape på kolven.

skruva dit toppen o kicka runt motorn några varv.. ta av toppen o mät med skjutmått längst ut på tennet hur tjockt det är när kolven har plattat till detta.

min 0,5mm bör det vara.

annars kan kolven svälla och ta i toppen när den blir varm.


går dåligt... hondas tändsystem är skit det finns en annan platta att köpa som tillåter att man justerar tändningen o flyttar över alla original delar..bäst är dock att skaffa ett gammalt tändsystem till en CR80 cross dessa PASSAR RAKT I MOTORN.

mvh
Hej!

Försökte kolla motorn igår men fick inte av svänghjluet så får köpa mig en sån dragare så jag kan kolla packningen och lagrena.

Angående knackningarna så händer de mest vid kallstart, då låter de mycket men då motorn e varm låter de bara vid låg gas (Kan de va att den får för lite bränlse vid låg gas tro)
Har kollat kolven, stiftet och topplocket, ser inga tecken på att kolven slår i å finns ett mellanrum mellan kolv och topplock (provade det med lödtenn)

Nu igår då jag körde lite så hände nått annat med, på 3e växlen vid gaspådrag så tappade den kraft ofta typ som man drog gasen fram å bak hela tiden, samt vid max gas så tappar den kraft å bluddrar, får beställa nya huvudmunstycken om jag lyckas hitta till min förgasare :)
Skriv svar