Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
Det ska inte vara någon synlig olja i vevhuset. Ja, två-taksoljan är till för att smörja cylindern. Vid trim så brukar man rekommendera lite mer än 2% olja.Wheatlorz skrev:Har även en extrafråga,
När jag skruva loss cylindern sist så var det motorolja vid vevstaken,
Skall det vara olja där för att smörja eller smörjs den av 2taktsoljan?
Hej!moddlaren skrev:Nej nu får ni sluta svammla grabbar..
om en 2T motor får för mycket bensin/oljeblandning så är det helt normalt att det kan finnas en masked eller mera olja i vevhuset det blir kvar olja från bränslet som dunstar varje gång man stänger av motorn,, helt normalt inget att bekymmra sig över.
som någon skrev så kan P-boxen på transmitions sidan ge sig och det kan då gå in motor olja i vevhuset,, fyll till rätt nivå i motorn kör ett tag och se om nivån sjunker, sjunker nivån finns 3 orsaker.
1 motorn läcker olja någonstans.
2 du varvar så otroligt att växellådan piskar oljan till skum och en del olje skum trycks ut via motorns evakuering,, vanligt på trimmade AM6 motorer.
3 pboxen har gett sig på transmitions sidan.
Ditt knack i motorn,, har du kollar att kolven inte slår i toppen,, mätt frigången mellan kolv o topp..
ta loss toppen lägg två bitar löd ten i kors över kolven så dom räcker precis mellan cylinderväggarna lås dessa med tape på kolven.
skruva dit toppen o kicka runt motorn några varv.. ta av toppen o mät med skjutmått längst ut på tennet hur tjockt det är när kolven har plattat till detta.
min 0,5mm bör det vara.
annars kan kolven svälla och ta i toppen när den blir varm.
går dåligt... hondas tändsystem är skit det finns en annan platta att köpa som tillåter att man justerar tändningen o flyttar över alla original delar..bäst är dock att skaffa ett gammalt tändsystem till en CR80 cross dessa PASSAR RAKT I MOTORN.
mvh