vart finns bränslefilter? (Derbi Senda)

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
pizza-bagarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 5 maj 2014, 20:32
Ort: Någonstans i sörmland

vart finns bränslefilter? (Derbi Senda)

Inlägg av pizza-bagarn »

Tja!

Tänkte göra rent bränslefiltret då jag förmodar att det är skitigt. Men som du kanske fattar av rubriken så vet jag inte vart den finns/sitter?
Det är en 06:a så den nya motorn.

När jag ändå håller på så kan jag ju fråga även hur jag ska rengöra det osv!

Tack :D
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Något egentligt bränslefilter finns nog inte. Brukar sitta en grovsil på kranen inne i tanken dock.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
500cc
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 september 2015, 09:41
Ort: Nästan på bonnlande

Inlägg av 500cc »

G-son skrev:Något egentligt bränslefilter finns nog inte. Brukar sitta en grovsil på kranen inne i tanken dock.
Finns inget filter kostar det inte så många pengar att montera ett.
Nån skada lär det knappast göra?
Stoppar ett riktigt filter inte även ev vatten?

Bränslefilter är vanligen engångs - man byter efter ett par år, eller om man ser att det ansamlats skräp i filtret.

Jag använder billiga Biltemafilter, både om det finns bränslepump eller om det är självtryck.
Inga problem, hittils.
pegman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 183
Blev medlem: 15 maj 2015, 10:42

Inlägg av pegman »

Tänkte kolla om min har det och isåfall kanske montera ett, är det enda man ska göra att knipsa av bensinslangen från tanken och montera det i ändarna? Rinner det bensin när det är avknippsat tills man sätter på det eller?
Vivacity -05
Setup:
Gianelli rör
6.0 gram vikter
DbL
Elmoped
Inlägg: 42
Blev medlem: 8 augusti 2014, 02:06

Inlägg av DbL »

pegman skrev:Tänkte kolla om min har det och isåfall kanske montera ett, är det enda man ska göra att knipsa av bensinslangen från tanken och montera det i ändarna? Rinner det bensin när det är avknippsat tills man sätter på det eller?
Det jag gjort iallafall, men egentligen ska man nog ha en slangklämma på varje sida för att den garanterat inte ska lossna.
Är det vakumkran så ska bara det som är i slangen rinna ut (inte alls mycket) och är det självtryck så se till att stänga av bensinkranen innan så ska bara det som är i slangen rinna ut då me för annars rinner det men en j**la fart tills antingen soppan är slut eller tills du stoppat flödet (har själv lyckats med det :roll: )
Ride or die <3
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

500cc skrev:Stoppar ett riktigt filter inte även ev vatten?
Njae, både ja och nej. Vatten kan vanligtvis ta sig igenom filtermaterialet ganska obehindrat, så om det ges möjligheten är risken stor att vatten kommer igenom filtret.
Men vatten är tyngre än bensin och lägger sig därmed helst under bensinen, så beroende på typ av filter man använder och hur man vänder det finns det en möjlighet att en viss mängd vatten kan samlas i botten av filtret utan möjlighet att ta sig vidare till förgasaren.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
500cc
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 september 2015, 09:41
Ort: Nästan på bonnlande

Inlägg av 500cc »

G-son skrev:
500cc skrev:Stoppar ett riktigt filter inte även ev vatten?
Njae, både ja och nej. Vatten kan vanligtvis ta sig igenom filtermaterialet ganska obehindrat, så om det ges möjligheten är risken stor att vatten kommer igenom filtret. .
Det där om vatten var bara en förmodan från undertecknad..
Bensinen idag innehåller ju minst 5% sprit, sprit som löser vatten och blandningen löser sig i sin tur i bensinen så vatten kanske inte idag är något problem?
Om det nu inte rör sig om jättemängder förstås..
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

SMÅ mängder vatten ska inte vara något problem idag.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar