mt50 går baklänges

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

think
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 augusti 2015, 21:02

mt50 går baklänges

Inlägg av think »

Hej. jag har en honda mt50 som inte vill funka som man vill. har skruvat 3 och ett halt år på den. förra sommaren visade sig att den gick men bara om jag puttade den bakåt :shock: så nu har jag köpt. ny tändplatta 2gånger, cdi box två gånger, tändspole, krysskil, 70cc cylinder, 24mm förgasare, sport reedventil i kolfiber, blandar soppa och olja själv i tanken. när den slutade funka så nöp kolven och pajade, bytte kolv. den gick igång 2 gånger och bara dog. så funkade den inte på 2år tills förra sommaren. förra sommaren bytte jag till port 50cc med hög komp topp. då gick den igång bakåt.
tändplattan är en elektronink utan brytarspets. gör ming otroligt misstänksam. går inte att ställa in på något sätt, bara vrida den lite max 1cm åt höger eller vänster. har moddat den gamla plattan så den kan jag vrida runt en hel del men de hjälper inte. den startar på första eller andra kicken men den startar bakåt. det måste vara att gnistan slåt inan kolven hinner vända så den skjuter tillbaka den vart den kom ifrån. jag har plittat hela motorn i smulor och upp igen x antal gånger, har el schema all jord är som de ska fin blå knista. men tändningen e helt rubbad. jag söker någon som har haft detta problem och kan ge ett bra svar på hur det löste sig för den personen och vad felet va. för att jag behöver ta enn sväng i sommar innan man pricker.
Senast redigerad av think den 20 augusti 2015, 13:23, redigerad totalt 1 gånger.
Lukaas1
Svårstartad skrothög
Inlägg: 277
Blev medlem: 28 maj 2015, 22:46
Ort: Gävle

Inlägg av Lukaas1 »

Du har väl satt tändplattan åt fel håll
think
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 augusti 2015, 21:02

Inlägg av think »

det går inte.
think
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 augusti 2015, 21:02

Inlägg av think »

den har en fast montage position
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Byt rubrik direkt.
Årets Styrelsemedlem 2013
think
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 augusti 2015, 21:02

Inlägg av think »

bara seriösa svar.
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Om du rullar igång den , går den framåt då?

hehe lite kul att backa ifrån polarna ;)
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
think
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 augusti 2015, 21:02

Inlägg av think »

om jag rullar den framåt så spikar kolven bara. altså det tar tvär stopp . kickar jag igång den blir det dunk dunk dunk sen vänder den åt andra hållet och blub blub blub blub alla växlar blir bakåt. altså kolven åker åt fel håll för att den förtänder.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Gnistan kommer ju fel. Ta reda på när gnistan kommer och sen ställer du den så gnistan kommer ca 1-2mm för TDC.
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Rexxys tipps är det solklara svaret MEN jag har varit med om något mer långsökt fel man hade glömt att jorda elsystemet!
Detta gav samma symptom moppen gick baklänges!

Detta hände
Killen köpte en moppe som startade men gick dåligt på höga varv samt ibland startade MEN motorn gick baklänges.
Första spaningen var att det var något fel med krysskilen på vevaxeln men den var okej och satt på plats
Andra spaningen var att vi bytte tändplatta (inklusive pickup) men ingen skillnad
Till slut hittade vi vad som var felet!
Jordkabeln som ska sitta på startmotorn saknades
Detta medförde att tändningen saknade jord vilket gjorde att motorn tände vid fel tillfälle. :o
Och när en 2taktsmotor får tändpulsen vid fel tillfälle kan den gå baklänges


Bild
Grön ring där skall jordkabeln sitta
Lilla röda ringen där sitter pluskabeln
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
think
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 augusti 2015, 21:02

Inlägg av think »

Får tacka HasSse och Rexxy!
Jag har fått snurr på den nu. Felet har varit på själva tändplattan. Pickuppen
som tar upp trömmen till gnistan är fel konstruerad. Pickuppen har en possition som standar (se cirkel ett) O-
. Men här hittade jag knista vid plasering av pickuppen. (se cirkel två) ´O .Kan försöka uppdatera lite bilder i morgon så man ser hela poängen för näste som stötter på ett bekantskap av problem :wink:
think
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 augusti 2015, 21:02

Inlägg av think »

Föresten finns det ingen elstart på denne. Här har det kickats i några år.
Skriv svar