Justeringsproblem

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

proson
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 maj 2015, 08:24

Justeringsproblem

Inlägg av proson »

Hejsan tänkte få lite feedback angående en dt50-04
De är så att moppen är köpt urpluggad och upplever den ganska rapp.men den orkar inte varva ut riktigt. Mot maxvarv så orkar den inte varva fullt direkt utan får hålla gasen ett tag så varvar den ut,de blir att växel 1-4 går den bra och är rapp men sedan blir den slö.
Började se vad förra ägaren hade gjort, huvudmunstycke var satt 90(vet inte vad standard är) men nålen var ställd i botten alltså lägsta läget.
Började med kompprov drygt 9kg ställde upp nålen.rengjort gasaren. Då blev den ännu slöare och svarade inte alls på gasen. Ställde tillbaks nålen då gick den bättre.
Får den inte att svara på gasen hela vägen. Justerade luftskruven så gott de gick men tycker att den knappt reagerar på justeringen.ser jag på stiftet så är de brunt och fint.
Tips tack av er som meckar mycke.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Prova gå ner ett hack på nålen igen alltså höj clipset och gå upp i munstycke istället.
proson
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 maj 2015, 08:24

Inlägg av proson »

Känns som att den får för mycket soppa eftersom den går sämre när jag höjde nålen. Kör jag fulla skaft och ger lite choke så går den inte bättre.
För att ha något att utgå ifrån vad sitter för munstycken standard i dt50-04?
Sedan tycker jag de är riktigt konstigt att nålen är längst ner,så ska de knappast vara,så jag utgår från att gasaren är felbestyckad.
cod3mwf
Svårstartad skrothög
Inlägg: 256
Blev medlem: 27 maj 2014, 20:17

Re: Justeringsproblem

Inlägg av cod3mwf »

proson skrev:Hejsan tänkte få lite feedback angående en dt50-04
De är så att moppen är köpt urpluggad och upplever den ganska rapp.men den orkar inte varva ut riktigt. Mot maxvarv så orkar den inte varva fullt direkt utan får hålla gasen ett tag så varvar den ut,de blir att växel 1-4 går den bra och är rapp men sedan blir den slö.
Började se vad förra ägaren hade gjort, huvudmunstycke var satt 90(vet inte vad standard är) men nålen var ställd i botten alltså lägsta läget.
Började med kompprov drygt 9kg ställde upp nålen.rengjort gasaren. Då blev den ännu slöare och svarade inte alls på gasen. Ställde tillbaks nålen då gick den bättre.
Får den inte att svara på gasen hela vägen. Justerade luftskruven så gott de gick men tycker att den knappt reagerar på justeringen.ser jag på stiftet så är de brunt och fint.
Tips tack av er som meckar mycke.
Sådär var polarens 07a dock med strypt cdi så var färdör den gick kasst på 5 - 6 ans växel du kanske också har strypt cdi ?
Lukaas1
Svårstartad skrothög
Inlägg: 277
Blev medlem: 28 maj 2015, 22:46
Ort: Gävle

Inlägg av Lukaas1 »

Det är strypt cdi på dom så köp en ostrypt eller testa borra den.
Vet inte hur de får du ta reda på själv
proson
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 maj 2015, 08:24

Inlägg av proson »

Förmodar att cdi:n är strypt. Har fått den att varva bra till 3/4 gas men sen får jag hålla gas ett tag innan den går upp i varv,när jag står utan växel i och bara varvar så att säga.
Kör jag så är den svag på 5-6 ans växel och orkar inte varva ut.men 1-4 går den rappt.
Kör jag sen på 6;an på plant underlag och kommer till en liten backe. Så sackar den mer och mer som att den inte hinner förbränna soppan.får växla ner till 4:an och varva upp igen.
Hmm konstigt.
cod3mwf
Svårstartad skrothög
Inlägg: 256
Blev medlem: 27 maj 2014, 20:17

Inlägg av cod3mwf »

proson skrev:Förmodar att cdi:n är strypt. Har fått den att varva bra till 3/4 gas men sen får jag hålla gas ett tag innan den går upp i varv,när jag står utan växel i och bara varvar så att säga.
Kör jag så är den svag på 5-6 ans växel och orkar inte varva ut.men 1-4 går den rappt.
Kör jag sen på 6;an på plant underlag och kommer till en liten backe. Så sackar den mer och mer som att den inte hinner förbränna soppan.får växla ner till 4:an och varva upp igen.
Hmm konstigt.
Står det möjligtvist moric på din cdi ?
Skriv svar