Är det för tunga variator vikter jag har? Hjälp!

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

tvedberg
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 23 mars 2014, 19:06

Är det för tunga variator vikter jag har? Hjälp!

Inlägg av tvedberg »

tjennare, har en pgo pmx (liggande minerelli) , som jag undrar om det är för tunga/lätta vikter jag har?
setup är
s6 proreplica rör
motorforce mellan kopplings fjädrar
malossi 5% tryckfjäder
sportluftfitler


det är så att jag har bra axx från start till ~40 sen växlar den upp och sjunker något i varv sen jobbar den sig uppåt slött sen vid ~ 55 så kommer den tillbaka och drar med bra axx till ~74km/H

är det för tunga vikter? har 4,8g malosso vikter i nu. ska man gå ner till 4-4,2gram?

Mvh Love
wannabefjortis
Svårstartad skrothög
Inlägg: 152
Blev medlem: 2 juni 2013, 21:17

Inlägg av wannabefjortis »

Jag skulle säga att det är förgasarinställning som behövs.
Trasig aerox så nuförtiden är det Derbi Senda Xtreme FTW
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Låter mer som för tunga vikter då kan den bli sädär prova 4,5g vikter istället.
tvedberg
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 23 mars 2014, 19:06

Inlägg av tvedberg »

wannabefjortis skrev:Jag skulle säga att det är förgasarinställning som behövs.
Tror du att det är det? Den går bra på fullt men kan bööha lite på 2/4 gas så Mst höja nålen på förgasaren, men trottel nålen går inte att flytta på orginalförgasaen hur kan man göra? :)
tvedberg
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 23 mars 2014, 19:06

Inlägg av tvedberg »

MacGyver84 skrev:Låter mer som för tunga vikter då kan den bli sädär prova 4,5g vikter istället.
tror du att det det skulle hjälpa med så lite som 0,3gram göra någon skillnad? Är det inte bättre att testa med 4,2 gram ?
wannabefjortis
Svårstartad skrothög
Inlägg: 152
Blev medlem: 2 juni 2013, 21:17

Inlägg av wannabefjortis »

Känns som att moppen borde var stark i det lägre och mellan registret pga ditt rör, så jag tror att det är förgasaren som behöver justeras på något sätt. Sen så skulle jag prova att ta bort sportluftfiltret då det inte behövs med din setup.

Man ska aldrig utesluta något helt så vikter kan vara en bra ide att byta först bara för att testa.
Trasig aerox så nuförtiden är det Derbi Senda Xtreme FTW
tvedberg
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 23 mars 2014, 19:06

Inlägg av tvedberg »

wannabefjortis skrev:Känns som att moppen borde var stark i det lägre och mellan registret pga ditt rör, så jag tror att det är förgasaren som behöver justeras på något sätt. Sen så skulle jag prova att ta bort sportluftfiltret då det inte behövs med din setup.

Man ska aldrig utesluta något helt så vikter kan vara en bra ide att byta först bara för att testa.
ja okej kan nog vara dåligt inställd förgasare för ger man fullgas snabbt så bludrar den till lite innan den är går på huvudmunstycket.. skulle behöva höjja upp nålen ett snäpp skulle jag tro, det finns endast 1 läge på nålen du vet inte hur man gör för att flytta plats på nålen?

men den har bra blandning på fullt. 72 munstycker org och kör med 82 nu.

men moppen känns bra innan den växlar upp vid 55 ungefär.. känns som den går ner i varv och sen när den jobbat sig uppåt så kommer axxet igen..

känns som den ligger på för lågt varv så att röret inte gör sit lixom svårt att beskriva :)
wannabefjortis
Svårstartad skrothög
Inlägg: 152
Blev medlem: 2 juni 2013, 21:17

Inlägg av wannabefjortis »

Har du skruvat något på luftskruven? Provat att byta till ett mindre huvudmunstycke än 82 och kollat hur den beter sig?
Trasig aerox så nuförtiden är det Derbi Senda Xtreme FTW
tvedberg
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 23 mars 2014, 19:06

Inlägg av tvedberg »

wannabefjortis skrev:Har du skruvat något på luftskruven? Provat att byta till ett mindre huvudmunstycke än 82 och kollat hur den beter sig?
när jag köpte moppen så var alla avstrypnigar borta så han hade gått upp til 78 i munstycke.

jag vågade inte köra med 78 munstycket med effektröret för tändstiftet blev ganska så vitt. bytte till 82 och då fick den brunt stift som den ska ha. men kanske värt att pröva med 80?
Skriv svar