https://www.facebook.com/pages/Tivedens ... 01?fref=ts
Den gamla tråden vart allt för omfattande med bilder, olika projekt, utvärderingar, engagemang, och text. Dessvärre kände jag inte att responsen från forumet var lika hög som nivån på projektet och valde därför att ta ner det hela.
Jag har alltid gillat och dela med mig av det jag gör och satt därför här och funderade på vad jag skulle göra. idén vart en ny tråd något mer simpel än den förra där jag sätter fokus på racingen i sig och inte själva byggandet. En inblick i vad jag gör på fritiden alltså!
Konceptet är en Crescent compact ram skarvat med ett 3"-rör och bakram i chromoly, gaffel från jag vet inte vad?, framhjul från Mustang mamba och bakhjul från en gammal Suzuki 750 ombyggt med skiva och bromsok från en SYM scooter samt omsvetsat Derbi bakdrev. Egengjord sving med ordentliga spännare, bränsletank från en jordfräs allt detta tillsammans med Derbi maskin med MXS setup vi portat och strokat enligt reglementet till 88cc. Körs på metanol och utvecklar i dagsläget ca 31hk på bakhjulet.
Mopedens totala längd mäter blygsamma 225cm och hjulet kan då hållas nere utan wheeliebar, som synens är komfort obefintlig.
Calles flertalet gånger prisbelönta Mustanger på 50 och 70cc skymtas i bakgrunden, riktiga sleepers är vad det är...
Tur har vi haft! 1:a på Aros Open, och 2:a på Dala Open.
Otur hade vi dock i Hudiksvall en resa på över 100 mil, iskall övernattning i tält utan sömn. Näst bästa tid i kvalet med tokslirande koppling innan raset var ett faktum och det blev till att packa ihop. Ingen lamell var hel och man fick lära sig den hårda vägen idag sitter bättre grejer monterat samt en sats i reserv tillgängligt i depån.
Min och Stefans AM6 räser byggena är väl mer eller mindre kusiner.
Och fort går det både i starten och över mål ha nu i åtanke att detta är på ren bensin utan tillsatser och att det finns mer att ge. Tills nästa tävling blir det annat bränsle!
Med tillgång till rullande landsväg hos Agge kan man åstadkomma mycket och följa varje ändring man gör med motorerna. Oerhört smidigt när man optimerar en motor bestyckningsmässigt!
Hela gänget av förare samlat framför startgranen totalt så vart det 6st pokaler för Tiveden denna dag.
30,9hk och 16,9nm på hjulet, mer ska det bli i framtiden!
En säsong får sitt slut, ett värdigt sådant. Knep 1:a platsen i Norberg i helgen och där med även 2:a platsen i SM serien! Några rekord rådde ingen på i den kraftiga motvinden men jag hade bästa kvaltid på 8,53 med marginal på en tusendel. Planerna inför 2016 börjar även växa fram..upp med motorn på arbetsbänken igen renovera samt förstärka lär behövas fler kolvar kanske också? Nu ska det hämtas ordentligt med effekt.
2016, ny säsong och nya mål.
Inför 2016 har chauffören fått nytt skinnställ och hjälm. Motorn har jag byggt lite sporadiskt på nu under hösten/vintern (har ju bilar som stjäl tid också.) Motorn är alla fall ihop igen nu med ny vev, lager, packboxar, nytt förbränningsrum, kolv, packningar osv. Förgasaren har även blivit rejält bearbetad för och kunna flöda bränslet ordentligt. Eventuellt ska jag bygga en experiment pipa till våren också. Vad det blir av tävlingssäsongen får vi se!
Hojen i Norberg på finalen och som den bänkades veckan innan den gick inte riktigt som den skulle. Upptäckes sedan att o-ringen tilll förbränningsrummet hade skjutits sönder vilket resulterar i att kompression läcker ut i kylsystemet. Ändå orkade den med 8,52 som var bästa tid i motvinden. Alltså finns det någon/några hästkrafter till att plocka.