Yepp, dags för mig att börja leka med scooter! Och som vanligt, den ska trimmas som utav bara f*n!
Köpte den i Arboga för 1400kr, då vevstaken gått av för gamla ägare och har mosat motorblocket totalt. Sen har den ett allmänt skabbigt skick, men inte värre än vad min brukssenda hade - och den blev ju riktigt fin!
Setup
Liggande Minarelli - Grovt bearbetad och flödesportad.
Stage6 - Subframe
Stage6 - R/T BigBore 95cc
Malossi - Avgassystem (MHR Bigbore) Testa Rossa
Stage6 - Vevparti 44mm stroke (R/T) 90mm
Stage6 - Koppling Torque Control MKII 107mm
Stage6 - R/T CNC kopplingsklocka 433g 107mm
Stage6 - Oversizevariator (R/T Oversize)
Stage6 - R/T Tändsystem (PVL)
Mikuni - TM35 förgasare
Stage6 - Rakskuret Primärdrev 14/42
Stage6 - Rakskuret Sekundärdrev 14/41
Stage6 - Slutväxelkåpa med nållager
Stage6 - R/T Insug+Spacer (FKM Viton®) fräst till 32mm
Bidalot - Membran (VForce3) Från Kawasaki KX85
98 oktan med Motul 800 2-taktsolja.
Säkerhet:
Stage6 - Bromsskiva (SSP Oversize) 280mm (Fram)
Stage6 - Bromsok (R/T) fram & Bak
Stage6 - Bromsskiva (SSP Ädelstål) (Bak)
Stage6 - Bromshandtag (SSP) Typ III
Stage6 - Bakstötdämpare (R/T Replica) Minarelli
Nya gaffelben från en Aerox 2012
Koso - Multimätare (XR-S 01)
Koso - Varvräknare (KRS II) 16.000
MTKT - Bakre Underkåpa (Aerox) Röda Lampglas
Tun´R - Framlampa (Aerox) EVO2
Michelin Power Pure däck.
Kiesler - Bakstänka
12 Maj 2016
Är lite dålig på att uppdatera här, men ska försöka uppdatera er.
Först hade jag problem med att motorn gick för varmt. Då menade jag inte att den kokade och tog skada, utan att motortempen var för hög för att få optimal effekt. Jag försöker fixa det med dubbla kylare och byggde fast en under ramen. Bilder kommer!
Sen hade jag stora problem med att jag tömde förgasaren på bensin! Jag mätte upp de olika delarna för att se vart problemet var. Min soppakran med slang flödade c:a 1,5L per minut - fullt godkänt. Mätte sen genom förgasarens nålventil. c:a 4DL per minut..... Bör ligga på minst 1L per minut för att fungera bra! Började borra upp nålventilen lite och modifiera förgasarens flöde. Det ökade flödet till max 4,5dl per minut, långt ifrån vad jag behövde. Så det var ett stort problem..... Lösning fick vara som så, att jag byter förgasare! Fick tag i en Mikuni TM35 förgasare, från en cross. Den ska banne mig flöda på bra.
28 Mars 2016
Lite provkörning idag!
Ingen toppfartskörning då det är inställningar som görs!
Började med original huvudmunstycke som satt i förgasaren från fabrik (142). Men den böade direkt när man gasade fullt. Hoppade upp till 160 i tron om att det skulle bluddra, men nä... Men nu dog den inte på full gas. Jag ville dock att den skulle bluddra, så upp till 170.. Bluddrade inte heller! Dock liiiite på högsta varv, så jag är nog på gränsen. Ska upp till 180 sen bara för att testa.
Dock vill den inte behålla framhjulet i backen!
45km/h - drar full gas, den vill slå över. haha!
Variatorn verkar vara någorlunda rätt inställd. Drar jag full gas lägger den sig på 15.000rpm konstant och drar hela tiden!
Kopplingen börjar driva runt 8-9000rpm vilket känns helt okej, strax före effektkurvans början.
17 Mars 2016
Igår kom det hem en STOR beställning ifrån TS, som innehöll:
1 st. Stage6 - Bromsok (R/T) Orange Orange Eloxerad
1 st. Stage6 - Bromsskiva (SSP Ädelstål)
1 st. Voca - Bromsoksadapter (R/T) till 4-kolvsok
1 st. Stage6 - Bakstötdämpare
1 st. Motoforce - Kickaxelkugg (Minarelli)
1 st. Stage6 - Dekalark (Stage6-logos) Svart - till ljusa kåpor
1 st. Kiesler - Bakre Täckskydd
1 st. Stage6 - Racingstativ (MK2)
1 st. Motip - Däckpenna (Vit)
1 st. Vicma - Låskit
Så igår, monterades allt! Så nu får ni lite mer helhetsbilder.
Varför bromsoket bak gömmer sig under motorn, är för att man måste montera den där med vocas bromsoksadapter!
24 Februari 2016
Egentligen hände detta i Söndags, men då jag fått nytt jobb har jag inte haft tid att uppdatera.
'
Dem som har hänt är att jag bytte snabbgashandtag, då jag hade dåligt återgång för gasvajern. Monterade även en 90 graders böj för vajern nere vid förgasare och nu funkar det fint!
Sen hände något som alla väntade på, jag startade den!
https://www.youtube.com/watch?v=OzS7sI7ggHA
18 Februari 2016
Se bilder!
Nästan klar!
11 Februari 2016
Många säger att original vakumkran funkar till high end-setup. Men lika många säger att den inte funkar alls...
Jag vill inte ta reda på det genom att stå där med en skuren cylinder när soppan sinnat.... Så jag fixar så jag VET att det flödar på bra.
Jag slänger bort vakumkranen, sätter en nippel med stort innerdiameter för högt flöde och monterar en grov kran på slangen istället - Done!
Sen monterade jag även gasvajer. Blev dock inte nöjd med vajerns retur, den fanns inte alls... Så två vajerböjar ska monteras på vajern som höljet inte behöver böja sig så mycket.
27 Januari 2016
Äntligen varmt och skönt ute! Så jag passar på att skruva.
All originalel utsliten bortsett från tändningslåset, då jag ska använda den. Och sen har jag dragit helt egen el med fyra stycken strömbrytare, samt ett relä till halogenlamporna fram. Det för att jag kör allt via tändningslåset, och köra stora strömmar via det stryper spänningen en hel del.
Strömbrytarna är till dessa komponenter.
1: LED lampan fram (Så jag kan ha bara den tänd fram)
2: Halogenlamporna fram (Så jag kan släcka dem när dem inte behövs)
3: Släcka ALLA lampor, utifall behovet finns
4: Båda mätarna av och på. Det utifall då jag inte har behov utav dem, eller spara ström för att kunna köra på lampor
Tänk på att allting går på ett batteri nu.
Lite bilder då!
Jag är inte klar med elen! Så ni inte börjar fundera...
15 Januari 2016
Nu så har jag fått avgasröret monterat! Som jag misstänkte var det inte bolt on, då röret inte är till för cylindern.
Avgasstosen på cylindern var för smal, så det glappade satan. Se bild själv:
Så, problem är till för att lösas! Tog 1mm plåt, bockade runt den och svetsade fast den. Nu blev den liiite för tjock. Så det var bara att fila ner den till rätt dimension.
Så nu passar röret perfekt! Blir riktigt grymt! Som ni också ser har jag monterat vattenpumpen, samt hållborrat kåpan för kylning till tändsystemet.
Sen har jag påbörjat monteringen av ena koso-mätaren!
5 Januari 2016
Har inte blivit så mycket skruvande nu under hjulen, men desto mer shoppande! Till moppen då såklart, haha. Beställde hem en Koso varvräknare, upp till 16.000rpm med inbyggd Tempmätare.
Sen fick jag idag hem ett avgasrör! Tanken var ju att köra med Stage6 R/T Bigbore-röret, men den finns inte i lager på TS och det finns inga nya att hämta hem. Så jag fick ta alternativ nummer 2. Köpte hem Malossis Bigborerör, som är till deras Terra Rossa 94cc cylinder. Både Rossan och R/T 95 har samma slaglängd och cylinderdiameter, så det kommer funka suveränt!
Sen har jag nu moddat klart sadeln, så insug, förgasare m.m. får plats!
Bakbromsen funkar nu också, luftad och klart. Samt att innekåporna har fått lite vax på sig och ser inte lika trötta ut.
20 December 2015
Snoriga tider nu i December, dotter som varit sjuk, julbord med morsan och besökt från utlandet har gjort att jag inte kunnat skruvat när jag ville! Därav är det glest mellan updates.
Men under den tiden har jag hunnit med att samla på mig mer saker som ska skruvas på Aeroxen.
Så som: Nya lager fram och bak, Michelindäck, oversizeskiva och R/T bromsok, dekaler o.s.v. En massa godis!
Från början tänkte jag inte byta däcken, men sen såg jag att däckonline hade rätt så bra priser på scooterdäck. Så jag klickade hem mig ett par Michelin Power Pure. När hjulen ändå skulle loss ville jag byta hjullager också. Det är billigt och går fort att göra, så man vet att grejerna är i 100% toppskick! Bakhjulet glappade även lite, så det var nog i behov utav ett lagerbyte!
Sen monterade jag skivan fram med R/T ok, läckert!
Sen putsade jag upp den bakre bromsskivan, då den var rostig. Men då upptäckte jag att den var skev som fan! Som tur är har Aerox samma skiva fram som bak, så jag tog framskivan och satte bak. Så nu är den fin!
22 November 2015
Går framåt!
Idag monterades MTKT bak-kåpan och Tun'R framlyktan.
Blev skitsnyggt!
Bilderna får tala för sig själva.
8 November 2015
En sen update, fastnat lite i spelvärlden och spelar lite AC Syndicate. Då blir det ingen datortid.. X)
Nya kåporna är på plats, STR8 kåpor med Metallic Orange. GRYMT fina!
Nu när dem nya kåporna är på ser man brister på andra ställen. Innerkåporna ser väldigt matta ut. Ska se om man kan trolla fram någon lyster från dem med något dundermedel eller varmluftspistol.
Styret byttes även ut till en smalare, TNT Downhillstyre som jag fann hos min lokala fartkiosk.
Valde mattsvart, fanns orange också men det hade nog blivit för mycket.
Sen monterade det även nya handtag samt Stage6 SSP Typ 3 bromshandtag! GRYMT fina! Det är ju en Stage6 Aerox.
Även Stage6 Bromsvätskelock.
Sen ska det på en MKTK bak-kåpa samt en Tun'r framlampa med Spot och LED-lampor. Sadelöverdraget ska också bytas!
Sen i framtiden blir det Stage6 Oversizebromsar och förmodligen Stage6 SSP vattenpump.
En höjningssats monterade efter bilderna togs.
EDIT:
Med höjningssats.
26 Oktober 2015
Nu efter 6 månader rörde jag Aeroxen för första gången! För nu skulle motorn i ramen.
Tillsammans med en Stage6 Subframe blev det suveränt. Skippade höjningssatsen för den vill jag egentligen inte ha, då det ändrar styrvinkeln fram. Men den blev löjligt låg bak... Så den kommer jag montera iallafall.
18 Oktober 2015
Tydligen hade jag missat en update när jag monterade variator och koppling. Så här kommer lite enkla bilder från det:
Och nu idag monterade jag tändsystem och insug!
Jag har stora problem med både membran och insug. För 32mm förgasaren fanns det inga passande insug som kunde monteras på motorn. Då den har en anslutningdiameter på 40mm - och det fanns inte att köpa.. Så jag köpte mig en Stage6 Vigg för att kunna montera det medföljande gummi-insuget från förgasaren på den. Men den tanken fick jag slopa då förgasarvinkeln blev alldeles för mycket. Så efter lite mätningar och funderingar kom jag fram till att det gick att modifiera den medföljande insuget till viggen. Så både insug och vigg frästes upp från 28/24 till 32mm!
Sen till membranet. För att kunna använda insugsviggen var jag tvungen att dona lite på det också.
Med membranet hängde det med insug (som självklart inte passade förgasaren) och två spacerplattor. En som sitter under membranet för att det ska få plats, och sen som sitter ovanför membranet för att insuget ska klämmas fast. Jag hade två alternativ, se nedan:
Alternativ nummer 1:
Behålla den övre spacern och borra och gänga i den, så Stage6 Viggen skruvas fast på den. Det krävs också att fyra stycken hål i Viggen borras så skruvskallarna skulle få plast som håller membranet på plats.
Mest jobb, ser fult ut.
Alternativ två:
Skippa den övre spacern och skruva fast Viggen direkt i motorblocket, enklast och snyggast. Men kräver modifikation på membranet.
Så här skulle jag bli tvungen att borra i membranet då:
Så.... Jag borrade membranet!
Så nu sitter allting ihop, med förgasaren!
Och sen helhetsbilder på motorn. Det ser RIKTIGT fett ut!
Härnäst blir det att ge mig på själva moppen.
Update 30 September 2015
Äntligen händer det grejer! Min dotter fick lite feber i helgen så skruvandet fick skjutas upp till igår. Så idag kommer updaten!
Cylindern har nu skruvats på och det gick smärtfritt. Snyggt och prydligt med Stage6 grejer!
Sen gav jag mig på att byta slutväxeln på motorn. Det är en 39% ökning, så med denna kraftfulla cylinder kommer det ge en sjujäkla bra toppfart och förmodligen kommer accelerationen som ett brev på posten!
Det som förvånade mig mest var att allting var färdigpressat och monterat från fabrik, så det var bara att slänga i grejerna utan problem! Så orkar ni inte pressa dreven rekommenderar jag stage6 drevkit!
Sen var tanken att jag skulle färdigställa både variator och kopplingsdelen igår, men tyvärr blev det att bakslag. Inte av någon allvarlig sort, men ack så irriterande. Jag hade ingen j*vla kopplingsmutter!!! Den där stora M28 muttern som håller fast kopplingen på remskivorna. Jag fick en hel del med reservdelar till Aerox, både när jag köpte hela moppen och delarna jag köpte av DEA. Men ingen satans liten mutter till kopplingen, så där tog det tvärstopp... Suck.
Som tur är har jag en massa schyssta polare på facebook, så redan 4st har sagt att dem kan ge mig en.
Bästa erbjudandet kom ifrån Alexander Westerlund, han åkte till en ÅF 5min från honom och köpte en sprillans ny åt mig! Så den kommer nog på posten på Fredag. Tack så jävla mycket!
Nästa skruvtid är på Söndag, då ska variator och koppling ihop!
På bilderna är variator och koppling bara provisoriskt ihopsatt för en helhetsbild.
Update 6 September 2015
Sakta framåt! Kan som sagt inte skruva så mycket som jag vill. Men jag ville bara meddela er om att vevpartiet är nu monterat med ramlager och packboxar.
Update 29 Augusti 2015
Tanken var att få en update i måndags, med lackerat motorblock. Men den gamla färgen satt hårt som FAN och det tog en hel dag att slipa den jämn och fin. Fyfan vad drygt det var.
Sen under tiden som jag slipade, fick jag en liten värre chock.. Upptäckte till min fasa att ena fästörat till bromsoket gått AV. FAN då... hur ska jag fixa det? Kom då på att jag känner en gubbe inte långt ifrån som har utrustning för att svetsa aluminium. Så jag slängde iväg ett SMS och frågade om han kunde hjälpa mig, och det kunde han.
Väl hos honom så gick det inte lätt. Godset i motorn är SKITdåligt. Specielt där fästörat hade gått av. Det hade gått av p.g.a just dålig gods... Så det blev lite special, han fick svetsa runt om skadan och fästa materialet där. Det är ju inte världens vackraste, men huvudsaken är att det håller, och den syns inte när bromsoket är ditmonterat.
Och nu IDAG fick jag äntligen motorblocket lackerat. Solid blanksvart, riktigt 2komponent. Så den tål repor, bensin och en massa mer skit.
Blev riktigt fint!
Update 16 Augusti 2015
Det har gått segt nu p.g.a att jag har varit på jakt efter ett par motorblock! Jag skulle få ett par motorblock av en kille, men han tog aldrig tummen ur och skickade dem till mig. Så jag fick ta saken i egna händer och köpa ett par. Som tur var hade DEA!! här på forumet ett par motorblock som jag kunde köpa billigt, det tackar jag för!
Om ni undrar varför jag behövde köpa nytt motorblock? Här har ni bilder från gamla ägaren, Kevin Kåberg. En riktigt härlig sallad!
Så ja, nya motorblock behövdes!
Sen fick jag också min beställning från Twostroke.se.
Vad tror ni fanns där då?
Tre stycken "paket"
Stage6 R/T 95cc, Stage6 R/T 95 44mm vevparti, SKF ramlager och ett par nya packboxar!
Som ni kan se i setup-listan kommer jag bygga ett riktigt monster till moped! Denna gång har jag lärt mig en läxa (parmakit 110cc......) och köpa BRA och REJÄLA grejer!
Nu i torsdags var jag också ut och började slipa upp motorblocken så cylindern skulle få plats, samt flödesporta för spolkanalerna. Det blev riktigt fint! Som ni ser var det kanonväder ute, så all arbete skedde utomhus.
Nästa gång ska jag ha slipat och lackerat motorblocken! Dem blir i blanksvart färg, riktigt 2-komponent.
Stay Tuned, as we say!
Projektstart 27 Juli 2015