Hjälp mopeden har fuckat upp totalt! Rädd som fan

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
ockelbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 207
Blev medlem: 2 september 2014, 15:17

Hjälp mopeden har fuckat upp totalt! Rädd som fan

Inlägg av ockelbo »

Hej!

För någon vecka sen så höll jag på lite med mopeden (bakbroms), och dum som jag är så öppnade jag detta lock http://tinyurl.com/otzcwnn som är ett lock till slutväxeloljan? Och råkade tömma den.

Så jag hörde runt lite här på tsr och folk sa att jag skulle köpa Slutväxelolja SAE 80W90 dvs denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...90-2000023681/

Så jag köpte den nu och for hem för att fylla på, så jag lutade mopeden mot väggen och fyllde på cirka 100ml ur samma hål som jag råkade öppna därefter fyllde jag på soppa i bränsletanken till ungefär hälften och skulle starta.

Men den vägrade starta på el-starten, notera att den brukar starta på 1-3 sekunder av att hålla in el-starten

Så jag höll på med elstarten i 5 sekunder, sen kicka 5-7 gånger, sen el-start 5 sekunder osv. Tillslut så startade den fast stängdes av väldigt kvickt precis efter den starta, ungefär som att någon skulle halshugga den precis när den startade. Notera att den inte stängdes av pga svårstartad, för då skulle den väl ha dött lite sakta? Den verkligen dog kvickt. Kan tillägga att jag alltid har halvgas när jag försöker starta.

Jag har inte startat mopeden alls innan jag fyllde på oljan!

Vad fan har hänt? Ska jag fortsätta att försöka starta den eller kommer den skära? Varför är den så svårstartad? Har växellådsoljan någon betydelse när man ska försöka starta motorn?

Jag har bara haft mopeden en månad nu och precis tagit AM-kort för 6900 och känns jävligt snopet om den går sönder nu :(

Snälla vad ska jag göra?
Senast redigerad av ockelbo den 23 juli 2015, 00:28, redigerad totalt 1 gånger.
Kines 2T
Setup:
Tecnigas Next-r
Italkit race tändning
Pwk 28mm förgasare
Malossi MHR 70cc 12mm
Malossi MHR vev
Malossi multivariator
pegman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 183
Blev medlem: 15 maj 2015, 10:42

Inlägg av pegman »

Lite vilse i texten, men fyllde du på bensin i slutväxelolje-hålet??
Användarens profilbild
ockelbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 207
Blev medlem: 2 september 2014, 15:17

Inlägg av ockelbo »

pegman skrev:Lite vilse i texten, men fyllde du på bensin i slutväxelolje-hålet??
Ja precis det gjorde jag!


Pfft haha såklart jag inte gjorde det :lol: fyllde på den nyinköpta sae 80w90 oljan där i (på bilden vita locket)
Kines 2T
Setup:
Tecnigas Next-r
Italkit race tändning
Pwk 28mm förgasare
Malossi MHR 70cc 12mm
Malossi MHR vev
Malossi multivariator
Användarens profilbild
ockelbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 207
Blev medlem: 2 september 2014, 15:17

Inlägg av ockelbo »

Ska jag försöka starta den igen eller hur ska jag göra?
Kines 2T
Setup:
Tecnigas Next-r
Italkit race tändning
Pwk 28mm förgasare
Malossi MHR 70cc 12mm
Malossi MHR vev
Malossi multivariator
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

ockelbo skrev:Ska jag försöka starta den igen eller hur ska jag göra?
Kan ej sådär allt om scooter mopeder. MEN den där växellådsoljan eller vad det är har inget med om den startar eller ej skulle jag tro, 90% säker.
Hade du av förgasaren och något annat stuffs? För om du har det så får du hålla på med elstarten ett tag så det kommer ny besin in i motorn.
Men kolla...ja la en post!
Skriv svar