ggaabbe skrev:Hur stor blir skillnaden om man kör en airsal racing 70cc med ostrypt originalrör vs en airsal sport 70cc? Anledningen att jag vill ha racingen är att den har bättre kolv.
Du får några fler hästkrafter med Airsal Racing, så du vinner acceleration och lite toppfart
Skillnaden är inte så enorm, men som sagt, Airsal Racing ger mer sprätt i moppen
Men är inte racingen mer högvarivg? Hur blir det då med originalrör som har en nästintill platt effektkurva?
ggaabbe skrev:Hur stor blir skillnaden om man kör en airsal racing 70cc med ostrypt originalrör vs en airsal sport 70cc? Anledningen att jag vill ha racingen är att den har bättre kolv.
Du får några fler hästkrafter med Airsal Racing, så du vinner acceleration och lite toppfart
Skillnaden är inte så enorm, men som sagt, Airsal Racing ger mer sprätt i moppen
Men är inte racingen mer högvarivg? Hur blir det då med originalrör som har en nästintill platt effektkurva?
Jag har funderat på att skaffa 70cc men efter som att jag bor i Nacka som är ganska tätbebyggt så undrar jag om det kommer låta förjävla mycket?
Just ny har jag ett Turbokit HQ urpluggat, låter inte allt för mycket enligt mina föräldrar mm. (Farsan vill inte att det ska dra till sig uppmärksamhet).
Jag har funderat på att skaffa 70cc men efter som att jag bor i Nacka som är ganska tätbebyggt så undrar jag om det kommer låta förjävla mycket?
Just ny har jag ett Turbokit HQ urpluggat, låter inte allt för mycket enligt mina föräldrar mm. (Farsan vill inte att det ska dra till sig uppmärksamhet).
Visst så kommer den låta mer än med endast rör... Men då kan du ju packa om ljuddämparen riktigt tätt. Jag har också hört att avgasbandage tar bort mycket ljud, inget jag har provat själv dock
Jag har funderat på att skaffa 70cc men efter som att jag bor i Nacka som är ganska tätbebyggt så undrar jag om det kommer låta förjävla mycket?
Just ny har jag ett Turbokit HQ urpluggat, låter inte allt för mycket enligt mina föräldrar mm. (Farsan vill inte att det ska dra till sig uppmärksamhet).
Visst så kommer den låta mer än med endast rör... Men då kan du ju packa om ljuddämparen riktigt tätt. Jag har också hört att avgasbandage tar bort mycket ljud, inget jag har provat själv dock
Tja! Ska nu börja stunta med min CH som just nu har 70cc, får dock ej ha det för min fader så ska slänga på en 50cc. Har org cylindern hemma! Men undrar vilken som är den bästa 50sport för stunting?
Min övriga setup:
Urpluggat org rör
16mm förgasare (kanske köper en 17,5/19mm om det gör saken mycket bättre)
Annan drevning
Undrar vad folket tycker om Metrakit Handmade 70cc? Har nämligen en sådan hemma liggandes och ska montera men ville bara veta vad folket tycker om den Kanske blir en airsal i framtiden om det är bättre för stunt, för det är stunta jag tänkt göra enbart En CH racing vi pratar om alltså
Tja! Undrar lite över om det är värt att införskaffa 70kubbe istället för 50. Behöver ny i vilket fall.
Drar 70cc mer bensin? Går det att köra på originalsetup från Rieju drac med 70cc eller går det knasigt då?
Går 70cc mycket bättre än 50?
Är det skillnad både effekt och hastighetsmässigt?
veden skrev:Tja! Undrar lite över om det är värt att införskaffa 70kubbe istället för 50. Behöver ny i vilket fall.
Drar 70cc mer bensin? Går det att köra på originalsetup från Rieju drac med 70cc eller går det knasigt då?
Går 70cc mycket bättre än 50?
Är det skillnad både effekt och hastighetsmässigt?
Är veven inte glapp och du köper en tamare 70cc så håller de.
Munstycken kommer du att få byta och därefter ställa in förgasaren.
Den kommer att dra mer bensin, ja.
Värt o värt beror på vad du vill ha. Givetvis blir det roligare att köra.
Metrakit handmade 70cc eller polini guss 80cc? Ska stunta med moppen. Övrig setup metrakit thrower, 19 eller 21mm förgasare. Håller en original AM6 vev för någon av de 2 cyllarna?
Tja har en Derbi Senda som det har farit en flisa ur längs ner i cylindern och kolven som sitter på är väldigt skadad bör jag byta både cylinder och kolv? Finns även andra märken i cylindern:)[/quote]
emil19 skrev:Tja har en Derbi Senda som det har farit en flisa ur längs ner i cylindern och kolven som sitter på är väldigt skadad bör jag byta både cylinder och kolv? Finns även andra märken i cylindern:)
[/quote]
Jag skulle ha bytt båda! Du kommer ändå behöva byta om ett tag. Den gamla kan ju vara bra som reserv ifall något händer och du har brått.
Har en Aprilia sx50-07 urpluggat och även igensvetsad blindtarm på orginal röret. Allt annat är orginal så undrar vilken cylinder rekommenderar ni vill att den ska ha goare axx och bättre toppfart den ska även gå upp på bakan hyfsat lätt.
kommer det dra mycket mer bränsle ? Och vilken sliter minst på moppen och sliter cylinder mycket på mopeden??
ggaabbe skrev:Hur stor blir skillnaden om man kör en airsal racing 70cc med ostrypt originalrör vs en airsal sport 70cc? Anledningen att jag vill ha racingen är att den har bättre kolv.
Du får några fler hästkrafter med Airsal Racing, så du vinner acceleration och lite toppfart
Skillnaden är inte så enorm, men som sagt, Airsal Racing ger mer sprätt i moppen
Men är inte racingen mer högvarivg? Hur blir det då med originalrör som har en nästintill platt effektkurva?
Effektkurvan är inte "platt" med ett originalrör, originalröret har en större inre volym och är därför anpassat till ett lägre motorvarvtal. Så effekten kommer vid ett lägre varvtal. Airsal Racing är anpassad för ett högre varvtal. Mer än så vet jag inte om vad som händer när dessa kombineras.
Du får helt enkelt testa om du inte vill komma in på avancerade fysiska beräkningar som involverar gashastigheter i avgasröret och cylindern, som har att göra med vinklar på konerna i avgasröret och portdurationer i cylindern.
Jag tror inte att det ska vara några problem med att köra ett originalrör på en racing cylinder, jag tror att de stora portarna i racingcylindern "förstärker effekten" av det lågvarviga effektröret!
Xefsan skrev:Har en Aprilia sx50-07 urpluggat och även igensvetsad blindtarm på orginal röret. Allt annat är orginal så undrar vilken cylinder rekommenderar ni vill att den ska ha goare axx och bättre toppfart den ska även gå upp på bakan hyfsat lätt.
kommer det dra mycket mer bränsle ? Och vilken sliter minst på moppen och sliter cylinder mycket på mopeden??
Jag skulle rekommendera att du testar Dr 80cc cylindern, den är otroligt billig, och om du vill upp på bakan så är stor cylindervolym optimalt för att få råstyrka på lägre varv.
Dock så skulle du behöva en större förgasare till 80cc, minst 19mm skulle jag personligen säga, men med 80cc och speciellt med en större förgasare kommer moppen dra mer bensin.
Du måste även se till att vevpartiet är i bra skick, utan glapp upp och ner.
Om du inte vill byta förgasare så är 70cc sport det högsta jag skulle rekommendera, moppen kommer inte att dra så mycket mer bensin med enbart en större cylinder, men lite mer kommer den dra om du gasar fullt hela tiden.
Har lite frågor kring Bidalot 94cc till AM6 motorn.
Hur är kvalitén på denna cylinder? Är den värd sina 3999:- + 3499:- för veven man behöver?
Eller finns det andra cylindrar man ska satsa på istället?
Bidalot har väl alltid varit känt för bra kvalité så nog får man vad man betalar för. Mest effekt för pengarna är det dock inte där ligger dock Airsal x-treme 88cc väldigt bra till även om den inte riktigt är i klass med bidalot.
Har lite frågor kring Bidalot 94cc till AM6 motorn.
Hur är kvalitén på denna cylinder? Är den värd sina 3999:- + 3499:- för veven man behöver?
Eller finns det andra cylindrar man ska satsa på istället?
Bidalot har väl alltid varit känt för bra kvalité så nog får man vad man betalar för. Mest effekt för pengarna är det dock inte där ligger dock Airsal x-treme 88cc väldigt bra till även om den inte riktigt är i klass med bidalot.
Så ja det beror lite på plånboken!
Tack för svar
Är nämligen inte så insatt i ämnet lägre (just det om cylindrar). "På tiden jag höll" på så var det Hebo manston pata negra som gällde. Men nu när man har börjat hålla på igen så finns det ett ex antal mer alternativ. Har snöat in mig lite på pro race då jag alltid vilja bygga en sådan maskin. Hur är dem cylindrarna nu för tiden?
Har lite frågor kring Bidalot 94cc till AM6 motorn.
Hur är kvalitén på denna cylinder? Är den värd sina 3999:- + 3499:- för veven man behöver?
Eller finns det andra cylindrar man ska satsa på istället?
Bidalot har väl alltid varit känt för bra kvalité så nog får man vad man betalar för. Mest effekt för pengarna är det dock inte där ligger dock Airsal x-treme 88cc väldigt bra till även om den inte riktigt är i klass med bidalot.
Så ja det beror lite på plånboken!
Tack för svar
Är nämligen inte så insatt i ämnet lägre (just det om cylindrar). "På tiden jag höll" på så var det Hebo manston pata negra som gällde. Men nu när man har börjat hålla på igen så finns det ett ex antal mer alternativ. Har snöat in mig lite på pro race då jag alltid vilja bygga en sådan maskin. Hur är dem cylindrarna nu för tiden?
Ja Hebo cylindrarna var trevliga, Körde med Red revo förr och lyckades få den och röra sig bra på stripen. Gällande Metrakit så gjordes ju en revision på deras prorace setup (serie 3) där både cylinder och avgassystem fick ett uppsving. Ska du köra växlat 70cc är det nog den cylindern som levererar mest kräm bolt-on idag och dessutom för ett vettigt pris. Det bör även tilläggas att deras avgassystem har ett väldigt brett/skönt/körbart register och bra toppeffekt vilket gör att setupen passar utmärkt på gatan också. Röret tycks även trivas bra på större cylindrar upp till 90cc där jag sett fina resultat i bromsbänk!
Hilmersson skrev:
Bidalot har väl alltid varit känt för bra kvalité så nog får man vad man betalar för. Mest effekt för pengarna är det dock inte där ligger dock Airsal x-treme 88cc väldigt bra till även om den inte riktigt är i klass med bidalot.
Så ja det beror lite på plånboken!
Tack för svar
Är nämligen inte så insatt i ämnet lägre (just det om cylindrar). "På tiden jag höll" på så var det Hebo manston pata negra som gällde. Men nu när man har börjat hålla på igen så finns det ett ex antal mer alternativ. Har snöat in mig lite på pro race då jag alltid vilja bygga en sådan maskin. Hur är dem cylindrarna nu för tiden?
Ja Hebo cylindrarna var trevliga, Körde med Red revo förr och lyckades få den och röra sig bra på stripen. Gällande Metrakit så gjordes ju en revision på deras prorace setup (serie 3) där både cylinder och avgassystem fick ett uppsving. Ska du köra växlat 70cc är det nog den cylindern som levererar mest kräm bolt-on idag och dessutom för ett vettigt pris. Det bör även tilläggas att deras avgassystem har ett väldigt brett/skönt/körbart register och bra toppeffekt vilket gör att setupen passar utmärkt på gatan också. Röret tycks även trivas bra på större cylindrar upp till 90cc där jag sett fina resultat i bromsbänk!
Ja men det låter ju mycket trevligt
Tanken för min del är att ställa upp i lite tävlingar men även lite tävligar på gatan. Så kände att en pro race setup skulle sitta fint då.
Om man nu skulle vilja "kräma" ur pro race cylinder det lilla extra (portning) vem vänder man sig till då nu för tiden?
Jag har läst igenom hela tråden tror jag, och det verkar vanligt att dom som trimmar lite mer, köper en bättre/tåligare vev men med samma slaglängd. Borde det inte finnas mycket att vinna på att montera en vev med längre slaglängd? Förutom att du får använda cylinderfotspacers och modifiera blocket lite, finns det några nackdelar med detta?
DEA eller någon annan med erfarenhet kanske kan beskriva vilka konsekvenser ett byte enbart av vev skulle göra?
Tänkte ungefär såhär:
Polini Evolution/Guss 80cc (fått intrycket att den är "allround" och mellanvarvig?)
Vevaxel med 46-48mm slaglängd
Beta RR Originalrör (ska vara bra mellanregisterrör har jag förstått)
+Större förgasare, reeds och bättre koppling självklart.
Räknar jag rätt skulle det sluta på 94cc och en rolig lättkörd moppe, jag är inte ute efter ett smalt register på toppen således.
Tänker jag helt galet/har jag glömt något?
Läste vidare på nätet och det kan bli problem med öppettider på avgasportarna m.m. om man höjer upp cylindern för mycket. Nu verkar Polini guss 80cc ligga kring 180 grader original så viss höjning skulle säkert funka men kanske inte 8mm
Alternativ två då, skulle det gå att montera ett Polini Big evolution kit på en Beta RR AM6? Avsett för Scootrar vad jag förstått, men går det att få dit med modifiering? Någon som har erfarenhet?