Kolv till beta rr, kolven skar

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Vagif
Extra Varnad
Inlägg: 319
Blev medlem: 23 mars 2014, 17:53

Kolv till beta rr, kolven skar

Inlägg av Vagif »

Tja har en beta rr med rk6 motor med skärt kolv och försöker hitta en ny, har en rk6 motor på och metrakit 70cc handmade. Tro ni denna kolv passar? det är en kolv till metrakit handmade AM6 70cc, är det samma sak?
http://www.twostroke.se/product.asp?product=19010

SKulle också vara snällt om ni kunde länka en kick för den, har ingen. Har fått rula igång den. Sedan också en frambromsskiva skulle vara snällt.

Tacksam för svar :)
Trying is the first step towards failure
Lukaas1
Svårstartad skrothög
Inlägg: 277
Blev medlem: 28 maj 2015, 22:46
Ort: Gävle

Inlägg av Lukaas1 »

Mät kolven och kolvbulten.
Finns allt på twostroke skulle jag tro
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Betan har väll Derbi motor o det som skiljer är att kolvbulten sitter 2mm lägre på Derbi.. Köper du en kolv till AM6 så får du ingen komp o moppen går mycket dåligt.
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
Vagif
Extra Varnad
Inlägg: 319
Blev medlem: 23 mars 2014, 17:53

Inlägg av Vagif »

moddlaren skrev:Betan har väll Derbi motor o det som skiljer är att kolvbulten sitter 2mm lägre på Derbi.. Köper du en kolv till AM6 så får du ingen komp o moppen går mycket dåligt.
Okej men rk6 har en ktm motor. Isåfall vart kan jag hitta en kolv som passar min?
Trying is the first step towards failure
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Det som kallas ktm motor är en morini motor. Ktm köpte o använde dessa morini motorer i några år innan ktm började tillverka 65cc motorn i egen regi..

Det är svårt att hitta grejor till dessa gamla morini motorerna finns en firma som heter lukes garage i danmark som är general agent för morini..

Mvh
moddlaren trimma lungt
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Det som kallas ktm motor är en morini motor. Ktm köpte o använde dessa morini motorer i några år innan ktm började tillverka 65cc motorn i egen regi..

Det är svårt att hitta grejor till dessa gamla morini motorerna finns en firma som heter lukes garage i danmark som är general agent för morini..

Mvh
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
Vagif
Extra Varnad
Inlägg: 319
Blev medlem: 23 mars 2014, 17:53

Inlägg av Vagif »

moddlaren skrev:Det som kallas ktm motor är en morini motor. Ktm köpte o använde dessa morini motorer i några år innan ktm började tillverka 65cc motorn i egen regi..

Det är svårt att hitta grejor till dessa gamla morini motorerna finns en firma som heter lukes garage i danmark som är general agent för morini..

Mvh
Okej så jag har en sån. Vart kan jag hitta delar till den? Har jag en metrakit handmade AM6 eller rk6? passar en AM6 cylinder till rk6 motor? Tack för hjälpen
Trying is the first step towards failure
Användarens profilbild
Vagif
Extra Varnad
Inlägg: 319
Blev medlem: 23 mars 2014, 17:53

Inlägg av Vagif »

moddlaren skrev:Det som kallas ktm motor är en morini motor. Ktm köpte o använde dessa morini motorer i några år innan ktm började tillverka 65cc motorn i egen regi..

Det är svårt att hitta grejor till dessa gamla morini motorerna finns en firma som heter lukes garage i danmark som är general agent för morini..

Mvh
Tror du detta passar? Stor beta rk6 enduro, tror jag har sm men bör inte vara skillnad på motorn eller? Jävligt billigt, får med förgasare och sportluftlifter.
Trying is the first step towards failure
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Kan ej se något men AM6 och Derbi passar ej..

Mät din kolv från överkant kolvbults hål till kolvtoppens kant precis där kolvtoppen börjar.

Skriv ett mail till twostroke o be dom mäta på en metrakit kolv bpde till Derbi o AM6 höjden o diametern.. Skulle någon av kolvarna vara högre går det att kompensera detta med en tjockar cyl fots packning eller att du behöver 2-3-5st men vad jag vet kan man använda vilken 70cc kolv som helst oavsett fabrikat vad det gäller diametern den är fastslagen till 47,3mm iomed att man tävlar med dessa cylkit i europa.

Kolvbult bör stämma ochså har du 10 eller 12 mm bör du ha samma på kolven du köper.. Finns bara 10mm och du har 12mm finns övwrgångs lager så man gan köra 10mm kolvbult i en 12mm vevstake..

Mvh
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
Vagif
Extra Varnad
Inlägg: 319
Blev medlem: 23 mars 2014, 17:53

Inlägg av Vagif »

moddlaren skrev:Kan ej se något men AM6 och Derbi passar ej..

Mät din kolv från överkant kolvbults hål till kolvtoppens kant precis där kolvtoppen börjar.

Skriv ett mail till twostroke o be dom mäta på en metrakit kolv bpde till Derbi o AM6 höjden o diametern.. Skulle någon av kolvarna vara högre går det att kompensera detta med en tjockar cyl fots packning eller att du behöver 2-3-5st men vad jag vet kan man använda vilken 70cc kolv som helst oavsett fabrikat vad det gäller diametern den är fastslagen till 47,3mm iomed att man tävlar med dessa cylkit i europa.

Kolvbult bör stämma ochså har du 10 eller 12 mm bör du ha samma på kolven du köper.. Finns bara 10mm och du har 12mm finns övwrgångs lager så man gan köra 10mm kolvbult i en 12mm vevstake..

Mvh
Okej skagöra det.Glömde länken:http://www.tradera.com/item/344405/2363 ... gas-gas-50
Trying is the first step towards failure
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Nej det är till AM6.
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
Vagif
Extra Varnad
Inlägg: 319
Blev medlem: 23 mars 2014, 17:53

Inlägg av Vagif »

moddlaren skrev:Nej det är till AM6.
Jahah okej :/ men står ju passar till rk6 där under? Eller är jag ute och cyklar?

och denna?
http://www.tradera.com/item/344405/2360 ... 6-50-rr-50
Trying is the first step towards failure
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Cylindrarna på bilderna är klassiska gjutgärns cylindrar till AM6.. Tittar du på bilden är det pinbultar rakt genom cylindern.. Din morini motor har ju korta pinbultar som det sitter en mutter på vid cylinderfoten.

Sedan sitter din topp i antingen 4-5 skruvar eller 4-5korta pinbultarvsom sitter i överkant cylinder.

Har du ca 8,5cm långa 7mm grova pinbultar så har du en AM6 motor.
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

Om inget annat löser sig kan jag rekommendera Rolf Heljefors på VRM. Han har ett utbrett sortiment av kolvar och kanske någon kan tänkas passa!
Användarens profilbild
Vagif
Extra Varnad
Inlägg: 319
Blev medlem: 23 mars 2014, 17:53

Inlägg av Vagif »

Hilmersson skrev:Om inget annat löser sig kan jag rekommendera Rolf Heljefors på VRM. Han har ett utbrett sortiment av kolvar och kanske någon kan tänkas passa!
Okej,men sidan är nere :/

Va svårt det ska vara att hitta en kolv eller cylinder till en moppe :( har letat en vecka nu
Trying is the first step towards failure
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Hilmersson skrev:Om inget annat löser sig kan jag rekommendera Rolf Heljefors på VRM. Han har ett utbrett sortiment av kolvar och kanske någon kan tänkas passa!

En vrångare person får man leta efter länge skulle inte bli förvånad om den butiken får stänga..
Senaste han vägrade var att skicka en vevstake till en bekant i norrland trots den fanns hemma.. Jag fixade en från england på ett par dagar istället till min vän..
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
Vagif
Extra Varnad
Inlägg: 319
Blev medlem: 23 mars 2014, 17:53

Inlägg av Vagif »

moddlaren skrev:
Hilmersson skrev:Om inget annat löser sig kan jag rekommendera Rolf Heljefors på VRM. Han har ett utbrett sortiment av kolvar och kanske någon kan tänkas passa!

En vrångare person får man leta efter länge skulle inte bli förvånad om den butiken får stänga..
Senaste han vägrade var att skicka en vevstake till en bekant i norrland trots den fanns hemma.. Jag fixade en från england på ett par dagar istället till min vän..
Hmm synd:/ Får försöka hitta sx65cc ktm cylinder istället, hittade en,men för 5000 tusen lol
Trying is the first step towards failure
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Check out this item I found on eBay: http://pages.ebay.com/motors/link/?nav= ... 29&alt=web
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

moddlaren skrev:
Hilmersson skrev:Om inget annat löser sig kan jag rekommendera Rolf Heljefors på VRM. Han har ett utbrett sortiment av kolvar och kanske någon kan tänkas passa!

En vrångare person får man leta efter länge skulle inte bli förvånad om den butiken får stänga..
Senaste han vägrade var att skicka en vevstake till en bekant i norrland trots den fanns hemma.. Jag fixade en från england på ett par dagar istället till min vän..
Delade åsikter där men så blir det väl ibland tur att det gick och skaffa fram saker alla fall. Såg det hursomhelst som en alternativ lösning!
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Här kan du beställa allt du vill ha.

Ligger i danmark o kommer på ett par dagar..

Leta upp din motor titta på sprängskissen o skriv ett mail med delarnas nr o antal. Frågor ställer du på mailen oso han är jävligt bra att ha o göra med


Www luks centrallager.dk
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
Vagif
Extra Varnad
Inlägg: 319
Blev medlem: 23 mars 2014, 17:53

Inlägg av Vagif »

moddlaren skrev:Här kan du beställa allt du vill ha.

Ligger i danmark o kommer på ett par dagar..

Leta upp din motor titta på sprängskissen o skriv ett mail med delarnas nr o antal. Frågor ställer du på mailen oso han är jävligt bra att ha o göra med


Www luks centrallager.dk
Okej tack. Tror du eBay är en bra ställe att köpa ifrån?
Tex denna:http://m.ebay.com/itm/141679977634
Trying is the first step towards failure
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Jag har beställt säkert 1000. Saker från ebay dom senaste 10åren och jag har aldrig blivigt lurad
. du betalar via paypal och kommer inte sakerna så väcker man talano då betalar paypal tillbaka pengarna o kräver säljaren efteråt på pengar..

Handla bara..
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
Vagif
Extra Varnad
Inlägg: 319
Blev medlem: 23 mars 2014, 17:53

Inlägg av Vagif »

moddlaren skrev:Jag har beställt säkert 1000. Saker från ebay dom senaste 10åren och jag har aldrig blivigt lurad
. du betalar via paypal och kommer inte sakerna så väcker man talano då betalar paypal tillbaka pengarna o kräver säljaren efteråt på pengar..

Handla bara..
Okej, tyckte du om cylindern på länken?
Trying is the first step towards failure
Skriv svar