Tomos Flexer -09 vägrar gå över 30!!

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

kajfal
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 juli 2015, 17:48

Tomos Flexer -09 vägrar gå över 30!!

Inlägg av kajfal »

Tja.

Köpte en Tomos Flexer EU25 att köra till jobbet med och den var ju kul.. not.
Gick i 25 och jag blev omcyklad dagligen.

Bytte avgasrör och tog bort strypningen i luftburken, bestyckade förgasaren med något större munstycke (tror jag gick från 49 till 52). Då gjorde den ca 30.

Nu till grejen.. vill få skiten att gå åtminstone i 35.
Det sitter en Dellorto-förgasare 14 9 P i den och jag prövade idag att borra upp insuget i förgasaren från 9 till 10 mm samt tog bort topplockspackningen på 1mm utan att märka någon skillnad i vare sig kraft eller fart. Det finns typ inget att ställa in på förgasaren än tomgången heller.. brukar väl finnas en till skruv som reglerar luft/bränsle??

Efter förgasaren sitter det nån lång plugg med innerdiameter ca 10mm i insuget till cylindern, är det lönt att försöka ta bort den?

Den varvar inte ur så mycket mer i nerförsbacke än på plan mark, kan det vara originaldrevningen som ställer till det?

Fattar inte varför det är så jävla svårt att få den lilla skrothögen att gå lite fortare.. nån som vet något alls om denna sunkmotor?
Användarens profilbild
PapaEmeritus99
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 23 oktober 2014, 10:17
Ort: Vara

Inlägg av PapaEmeritus99 »

Köp lättare vikter
kajfal
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 juli 2015, 17:48

Inlägg av kajfal »

PapaEmeritus99 skrev:Köp lättare vikter
Har du lust att utveckla? Vad skulle lättare vikter innebära? Gissar att det har med växellådan att göra, men jag är inte så insatt.
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Tomos Flexer är inte en moped som har variator. Där kan inte variatorvikter bytas.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
kajfal
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 juli 2015, 17:48

Inlägg av kajfal »

runners skrev:Tomos Flexer är inte en moped som har variator. Där kan inte variatorvikter bytas.
Så man kan inte göra något med min tvåstegs-växellåda?
Jag vill att moppen ska varva ur. Det känns lite som när man cyklar i nerförsbacke och har en för låg växel i och får trampa som sjutton och lätt utan att det går särskilt fort.

Är drevningen det som är avgörande för mig? Hittar hur lite som helst om tomos EU25 varav hälften jag hittar är när jag letar info på annat forum.. :/

Hur vet jag att moppen varvar ut bättre med annan drevning? Känns som jag bara chansar och egentligen borde hiva den jävla lågkompmotorn på tippen.
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Tror att de finns strypningar. Brukar finnas sådana på de flesta mopeder för att få ned hastigheten till laglig. Men jag känner inte till just den mopeden men kanske de finns någon annan som vet?
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
kajfal
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 juli 2015, 17:48

Inlägg av kajfal »

runners skrev:Tror att de finns strypningar. Brukar finnas sådana på de flesta mopeder för att få ned hastigheten till laglig. Men jag känner inte till just den mopeden men kanske de finns någon annan som vet?
Jag har tagit bort strypning i luftburken och bytt till ostrypt avgasrör och då gick den i 30.. kanske finns nån mer, men vad gör motorn mer varvvillig? Rätt drevning?
honachs
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 juni 2015, 10:08

Inlägg av honachs »

går det att fila i insuget? planat topplock fila avgasport vad vet jag dreva kanske
Användarens profilbild
PapaEmeritus99
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 23 oktober 2014, 10:17
Ort: Vara

Inlägg av PapaEmeritus99 »

Den kanske är cdi strypt?
honachs
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 juni 2015, 10:08

Inlägg av honachs »

det kan den säkert vara cdi strypt annars ska du ha mer drag får du nog gå upp i cylindervolym
kajfal
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 juli 2015, 17:48

Inlägg av kajfal »

Har riktigt svårt att tro att den är CDI-strypt. Motorsetupen är ju antik.. finns varken elstart eller batteri på den 😛
Skriv svar