a eller b kolv?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

rieju99
Elmoped
Inlägg: 132
Blev medlem: 7 september 2014, 09:35

a eller b kolv?

Inlägg av rieju99 »

Tjenare, har en Honda cr125 där cylindern är märkt med ett A. Tänkte då köpa en A kolv, men sen står det på 24mx att alla användna cylindrar rekommenderar vi B kolv i för att dom tydligen slits efter ett tag? Har kikat lite på olika forum men alla säger olika.
Så vilken ska man köpa?
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Du ska köpa A!

Köper du B-kolv finns det risk att den nyper vid kolvkjolen. För cylindern slits mest där kolvingen löper, men där kolvkjolen går slits det knappt nämnvärt.
rieju99
Elmoped
Inlägg: 132
Blev medlem: 7 september 2014, 09:35

Inlägg av rieju99 »

Ok tack, men på 24mx står det klart och tydligt så här.
Kopierat från 24mx: välja kolv

B-kolv rekommenderar vi till alla använda cylindrar.

A-kolv är för nya cylindrar.

Detta stämmer alltså inte?
Användarens profilbild
sander00se
Elmoped
Inlägg: 56
Blev medlem: 4 oktober 2014, 16:24

Inlägg av sander00se »

Rexxy skrev:Du ska köpa A!

Köper du B-kolv finns det risk att den nyper vid kolvkjolen. För cylindern slits mest där kolvingen löper, men där kolvkjolen går slits det knappt nämnvärt.
Lånar tråden lite hoppas det är okej :oops:

Rexxy du som verkar kunnig, tycker du det är nödvändigt med shims mellan cylinderfoten och motorblocket? Så vitt jag kan förstå sänker det endast kompet och är ute efter max effekt så tänkte skippa shims och köra bara packning. :)

Satte dit det först för var rädd att kolven skulle slå i stiftet.. Men bör väl inte va några problem? :)

Annars så prövar jag utan lär ju kännas när man drar runt motorn om den skulle fastna. :wink:
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

sander00se skrev:Annars så prövar jag utan lär ju kännas när man drar runt motorn om den skulle fastna. :wink:
Först och främst, vad fick dig att tycka att en diskussion om kolvval var lämplig att ställa den frågan i?

Hur som helst... Det är avståndet mellan kolv och topplockets squishband man justerar med olika tjocka distanser/cylinderfotspackningar. Det behöver vara 1-2% av slaglängden fritt imellan när man drar runt motorn långsamt, då värmeutvidgning, G-krafter, lagerspel o.s.v. gör att kolven kommer mycket närmre toppen när motorn går. Är det för tajt går kolven mot toppen när motorn går, med mer eller mindre dyrt resultat.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
rieju99
Elmoped
Inlägg: 132
Blev medlem: 7 september 2014, 09:35

Inlägg av rieju99 »

Kollade vidare lite på det här och det verkar som att wiseco bara gör kolvar som är 54.0 ( B ).
Skriv svar