Tjenare, har en Honda cr125 där cylindern är märkt med ett A. Tänkte då köpa en A kolv, men sen står det på 24mx att alla användna cylindrar rekommenderar vi B kolv i för att dom tydligen slits efter ett tag? Har kikat lite på olika forum men alla säger olika.
Så vilken ska man köpa?
Köper du B-kolv finns det risk att den nyper vid kolvkjolen. För cylindern slits mest där kolvingen löper, men där kolvkjolen går slits det knappt nämnvärt.
Köper du B-kolv finns det risk att den nyper vid kolvkjolen. För cylindern slits mest där kolvingen löper, men där kolvkjolen går slits det knappt nämnvärt.
Lånar tråden lite hoppas det är okej
Rexxy du som verkar kunnig, tycker du det är nödvändigt med shims mellan cylinderfoten och motorblocket? Så vitt jag kan förstå sänker det endast kompet och är ute efter max effekt så tänkte skippa shims och köra bara packning.
Satte dit det först för var rädd att kolven skulle slå i stiftet.. Men bör väl inte va några problem?
Annars så prövar jag utan lär ju kännas när man drar runt motorn om den skulle fastna.
sander00se skrev:Annars så prövar jag utan lär ju kännas när man drar runt motorn om den skulle fastna.
Först och främst, vad fick dig att tycka att en diskussion om kolvval var lämplig att ställa den frågan i?
Hur som helst... Det är avståndet mellan kolv och topplockets squishband man justerar med olika tjocka distanser/cylinderfotspackningar. Det behöver vara 1-2% av slaglängden fritt imellan när man drar runt motorn långsamt, då värmeutvidgning, G-krafter, lagerspel o.s.v. gör att kolven kommer mycket närmre toppen när motorn går. Är det för tajt går kolven mot toppen när motorn går, med mer eller mindre dyrt resultat.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.