Droppar olja från vevhusventilationen? (Rieju mrx)

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Smörjan
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 juni 2015, 17:49

Droppar olja från vevhusventilationen? (Rieju mrx)

Inlägg av Smörjan »

Tjenare är ganska kass på fordon över huvudtaget so bare with me.

I alla fall, jag har nyligen införskaffat mig en Rieju mrx 04. Nu den senaste månaden har jag märkt att efter körningar på höga varv droppar det olja från en slang som jag efter en del googling fått fram att det är vevhusventilationen stämmer detta? Se bilder.

[spoiler]Bild[/spoiler]
[spoiler]Bild[/spoiler]

Men jag kan inte hitta någonstans där det står hur jag ska fixa detta problem. En polare till mig sa att det kan vara slitna kolvringar, borde jag byta dem? Tack på förhand :D
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Det där måste ju vara oljeslangen vevhusventilationen ser inte ut sådär.
Beya
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 15 mars 2015, 16:42

Inlägg av Beya »

Slangen ska sitta jämte den andra slangen i förgasaren, du ser att det sticker ut en nippel med ett hål i. Sätt slangen där på så löser det sig

Edit: Din moped har inte fått tillräckligt med smörjning om slangen har legat så löst om du lägger olja i en annan tank än direkt i bensinen.

En 2t förbrukar/läcker inte olja med dåliga kolvringar, då motoroljan inte är där.
Smörjan
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 juni 2015, 17:49

Inlägg av Smörjan »

Beya skrev:Slangen ska sitta jämte den andra slangen i förgasaren, du ser att det sticker ut en nippel med ett hål i. Sätt slangen där på så löser det sig
Jo det var det jag tänkte första gången jag såg en lös slang, grejen är den att den inte passar på den nippeln, änden har förmodligen krympt på nå vänster?
Borde jag töja änden på slangen och sätta dit den?
Edit: Din moped har inte fått tillräckligt med smörjning om slangen har legat så löst om du lägger olja i en annan tank än direkt i bensinen.
Aj då, kan motorn ha tagit skada under tiden jag kört med slangen lös?

Edit: nu förstår jag nog vad som har hänt, slangen har förmodligen legan mot avgasröret och smält någon gång, kommer förmodligen få byta slangen helt, någon som vet vart man kan köpa?
Senast redigerad av Smörjan den 26 juni 2015, 20:36, redigerad totalt 1 gånger.
Beya
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 15 mars 2015, 16:42

Inlägg av Beya »

Olja in nippeln och ta i hårt, man eller mus? ;)

Klart den kan ha tagit stryk, men häll i lite extra olja i själva bensinen när du tankar ett litet tag framöver.
Smörjan
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 juni 2015, 17:49

Inlägg av Smörjan »

Beya skrev:Olja in nippeln och ta i hårt, man eller mus? ;)

Klart den kan ha tagit stryk, men häll i lite extra olja i själva bensinen när du tankar ett litet tag framöver.
Hoppade ut i garaget en sväng, slangen är för kort, det har förmodligen legat mot avgasröret och smält av? Måste nog köpa ny.
Smörjan
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 juni 2015, 17:49

Inlägg av Smörjan »

Okej, bara för att jag ska vara säker, (är som sagt okunnig med detta) så ska slangen gå härifrån
Bild

till nippeln här på förgasaren?
Bild

Ursäkta om jag är jobbig, vill bara vara säker :D
Smörjan
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 juni 2015, 17:49

Inlägg av Smörjan »

Blir mer osäker ju mer jag kollar, slangen som på den vänstra nippeln kommer från oljepumpen
Beya
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 15 mars 2015, 16:42

Inlägg av Beya »

Den ska upp där, ja.
Användarens profilbild
lucman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 maj 2014, 20:41

Inlägg av lucman »

det där är vevhusventilationen, den ska absolut inte in i förgasaren, den ska bara hanga under motorn så olja kan rinna ut där.
Oskare97
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 5 augusti 2014, 19:40
Ort: Nyköping

Inlägg av Oskare97 »

Den övre kommer det rinna ut oljeblandad bensin ifrån då den är ett överflödes hål, den undre är jag osäker på, men den ska det va kylarvätska i?
2 slangar ska gå till förgasaren och värma den på vintern och sen går det vidare till den nedre markerade slangen. Testa att ta loss den en snabbis och se om det rinner ut kylvätska??
sönderplockad skrotmoppe 04
Användarens profilbild
lucman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 maj 2014, 20:41

Inlägg av lucman »

Oskare97 skrev:Den övre kommer det rinna ut oljeblandad bensin ifrån då den är ett överflödes hål, den undre är jag osäker på, men den ska det va kylarvätska i?
2 slangar ska gå till förgasaren och värma den på vintern och sen går det vidare till den nedre markerade slangen. Testa att ta loss den en snabbis och se om det rinner ut kylvätska??
2 slangar går från cylindern till förgasaren, där går kylarvätskan in och ut, ingen annanstans.

här är vad alla anslutningar är till för.
Bild
Smörjan
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 juni 2015, 17:49

Inlägg av Smörjan »

lucman skrev:det där är vevhusventilationen, den ska absolut inte in i förgasaren, den ska bara hanga under motorn så olja kan rinna ut där.
Men det måste väl vara något fel på om det kommer olja efter varje körning eller
Användarens profilbild
lucman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 maj 2014, 20:41

Inlägg av lucman »

Smörjan skrev:
lucman skrev:det där är vevhusventilationen, den ska absolut inte in i förgasaren, den ska bara hanga under motorn så olja kan rinna ut där.
Men det måste väl vara något fel på om det kommer olja efter varje körning eller
nja, kan vara så enkelt som att det bara är lite för mycket olja i motorn och då droppar det lite vid hård körning. så länge oljan ser bra ut. börja med att byta oljan för så du får i rätt mängd och du ser om den gamla är frisk. Sen ser det ut som att änden på slängen är rätt tilltäppt, byt den till en ny längre så slipper du dessutom få olja över hela motorn.
Smörjan
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 juni 2015, 17:49

Inlägg av Smörjan »

lucman skrev:
Smörjan skrev:
lucman skrev:det där är vevhusventilationen, den ska absolut inte in i förgasaren, den ska bara hanga under motorn så olja kan rinna ut där.
Men det måste väl vara något fel på om det kommer olja efter varje körning eller
nja, kan vara så enkelt som att det bara är lite för mycket olja i motorn och då droppar det lite vid hård körning. så länge oljan ser bra ut. börja med att byta oljan för så du får i rätt mängd och du ser om den gamla är frisk. Sen ser det ut som att änden på slängen är rätt tilltäppt, byt den till en ny längre så slipper du dessutom få olja över hela motorn.
Okej, tack för hjälpen. Nu är det dags för lite sömn :D
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Vevhusventilation finns inte på 2-t... Det skulle bli katastrof då 2-t använder vevhuset för att pumpa runt bränslet i motorn.. :roll:

Ventilen är ventilation till växellådan!

Så, då fick jag det sagt.
Smörjan
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 juni 2015, 17:49

Inlägg av Smörjan »

Rexxy skrev:Vevhusventilation finns inte på 2-t... Det skulle bli katastrof då 2-t använder vevhuset för att pumpa runt bränslet i motorn.. :roll:

Ventilen är ventilation till växellådan!

Så, då fick jag det sagt.
Jahaja, om det då kommer ut olja efter jag vart ute o kört, är det då för mycket olja i växellådan helt enkelt? Eller kan det vara någon trasig packning?
Användarens profilbild
lucman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 maj 2014, 20:41

Inlägg av lucman »

Smörjan skrev:
Rexxy skrev:Vevhusventilation finns inte på 2-t... Det skulle bli katastrof då 2-t använder vevhuset för att pumpa runt bränslet i motorn.. :roll:

Ventilen är ventilation till växellådan!

Så, då fick jag det sagt.
Jahaja, om det då kommer ut olja efter jag vart ute o kört, är det då för mycket olja i växellådan helt enkelt? Eller kan det vara någon trasig packning?
Oj, var nog lite trött igår, ventilationen till växellådan ska det stå :oops: :oops:
Och menade att oljan du byter är växellådsoljan, inte "vevhusoljan" :lol:
Smörjan
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 juni 2015, 17:49

Inlägg av Smörjan »

En liten update, bytte nyss olja (Castrol MTX 10w-40). Har tidigare upplevt att kopplingen varit dålig samt tröga växlar, upplever en stark förbättring med båda två, var ut o körde i en halvtimma och det har inte droppat några mängder olja. Tack för hjälpen! :D :D :D
Skriv svar