Jag gick in här igen efter några års vila, för att kolla hur det ser ut nu för tiden. Så då kan jag ju passa på att svara lite, som vanligt.
Jag vet inte hur påläst du är, och mitt minne kan svika mig när det gäller din specifika modell, så jag gör en lista med saker du bör kika efter.
Avgasrör
Vad gäller avgasröret så vill du ju ta bort allt som kan orsaka motstånd (såklart bortsett från dämparmaterialet), vilket jag tror du vet. Du verkar trots allt ha rätt bra koll, även om mopeder inte är ditt vanliga område.
Finns det en s.k. blindtarm, så ska denna tas bort. Detta är alltså ett rör från avgasröret, som inte ledernågonstans. Det är helt enkelt till för att skapa en liten virvel i röret, för att skapa motsånd.
Det kan även finnas en gummisland som går från röret för att ge delar av avgaserna ännu ett varv genom systemet. Detta resulterar utöver omloppet, även i sämre förbränning p.g.a. syrebristen.
Förgasare/Insug/Luft
Det brukar i regel sitta för litet munstycke i från fabrik, kolla hur tändstiftet ser ut, för att se detta.
Det kan även finnas en mässingsstrypning vid luftintaget på förgasaren. Dock vill jag minnas att det inte gör det, utan att din modell har en stryp luftburk istället. Se till att öppna upp det så mycket som möjligt.
Även i insuget är det möjligt att hitta en strypning, som helt enkelt bara gör hålet mindre.
Variator
I variatorn kommer du hitta den klassiska variatornringen/brickan. Har du en bricka så sitter den fastskruvad, medans ringen är separat. Detta är till för att förhindra remskivan att nå full extension. Denna tar vanligtvis emot rätt exakt vid 80km/h.
För att klargöra, alla dessa kommer inte finnas. Men några. Mitt minne (Som kan svika) säger att blindtarmen, variatorbrickan, munstycket och någon form av luftstrypning finns.
Hojta gärna till om det är några oklarheter.