Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
darkon123 skrev:alltså hur är det
folk säger ju att AM6 är lättrimad och sånt
min kompis drar 125km/h yamaha dt med airsal 70cc technigas och resten orkar jag inte fråga...
men hur är det med aprilia motorn går den sönder lättare?
får man lika mycket effekt elr hur???
Lättast hade vart att köpa en motor till Formel Yamaha (karting) och slänga dit så har du 15hk och mycket enkelt att få fler.darkon123 skrev:alltså hur är det
folk säger ju att AM6 är lättrimad och sånt
min kompis drar 125km/h yamaha dt med airsal 70cc technigas och resten orkar jag inte fråga...
men hur är det med aprilia motorn går den sönder lättare?
får man lika mycket effekt elr hur???
Med maxeffekt @15000rpm samt 100cc och slungkoppling dvs inga växlar. inte en särskillt potent snurra om du frågar mig och troligtvis inte särskillt hållbar i längden. Nej då hade jag nog bra mycket hellre satsat på en mordernare crossmotor men nu var det mopedmotorer vi skulle förhålla oss till och d50b0 dessutom om det gäller nyare Aprilia av crossmopedmodell. Jätte fin motor som tål ordentligt med trimning och är i klass med AM6:an (något bättre om du frågar mig!JagHarEnDerbi skrev:Lättast hade vart att köpa en motor till Formel Yamaha (karting) och slänga dit så har du 15hk och mycket enkelt att få fler.darkon123 skrev:alltså hur är det
folk säger ju att AM6 är lättrimad och sånt
min kompis drar 125km/h yamaha dt med airsal 70cc technigas och resten orkar jag inte fråga...
men hur är det med aprilia motorn går den sönder lättare?
får man lika mycket effekt elr hur???
Lätt trimmade ja, men inte sååå lätt trimmade.darkon123 skrev:alltså hur är det
folk säger ju att AM6 är lättrimad och sånt
min kompis drar 125km/h yamaha dt med airsal 70cc technigas och resten orkar jag inte fråga...
men hur är det med aprilia motorn går den sönder lättare?
får man lika mycket effekt elr hur???
Inte särskilt potent!? Om du vill plockar du ut 25hk+ i en sådan utan problem. Jag kör själv med den motorn på karten och jag renoverar den en gång per säsong vilket blir ungefär 20 timmar. Det är en enormt hållbar motor som aldrig krånglar. Har du en trimmad mopedmotor skulle jag även säga att den mår bra av en renovering per säsong så där ser jag inga skillnader förutom växlarna. Sen för övrigt så är det inte någon skillnad på AM6 eller Derbi då eftermarknadscylindrarna kommer från samma tillverkare och rören man köper är universal fast med annan cylinderkoppling.Hilmersson skrev:Med maxeffekt @15000rpm samt 100cc och slungkoppling dvs inga växlar. inte en särskillt potent snurra om du frågar mig och troligtvis inte särskillt hållbar i längden. Nej då hade jag nog bra mycket hellre satsat på en mordernare crossmotor men nu var det mopedmotorer vi skulle förhålla oss till och d50b0 dessutom om det gäller nyare Aprilia av crossmopedmodell. Jätte fin motor som tål ordentligt med trimning och är i klass med AM6:an (något bättre om du frågar mig!JagHarEnDerbi skrev:Lättast hade vart att köpa en motor till Formel Yamaha (karting) och slänga dit så har du 15hk och mycket enkelt att få fler.darkon123 skrev:alltså hur är det
folk säger ju att AM6 är lättrimad och sånt
min kompis drar 125km/h yamaha dt med airsal 70cc technigas och resten orkar jag inte fråga...
men hur är det med aprilia motorn går den sönder lättare?
får man lika mycket effekt elr hur???
Ja i mitt tycke om inte registret är brett upp till de höga varven och förståss med ett ordentligt vridmoment. Ska man börja skruva med grejerna för och nå högre resultat försvinner simpelheten i det hela som du nämde. Att standard pipan inte lär passa överhuvudtaget i en mopedram är väl också ett problem. Nej jag står nog fast vid att en modern crossmotor hade varit det absolut lättaste, mer effekt per liter samt vattenkyld. Renoveringsbehov med korta intervaller är jag med på oavsett fabrikat vid högre effekter på så pass låg kubik.JagHarEnDerbi skrev:Inte särskilt potent!? Om du vill plockar du ut 25hk+ i en sådan utan problem. Jag kör själv med den motorn på karten och jag renoverar den en gång per säsong vilket blir ungefär 20 timmar. Det är en enormt hållbar motor som aldrig krånglar. Har du en trimmad mopedmotor skulle jag även säga att den mår bra av en renovering per säsong så där ser jag inga skillnader förutom växlarna. Sen för övrigt så är det inte någon skillnad på AM6 eller Derbi då eftermarknadscylindrarna kommer från samma tillverkare och rören man köper är universal fast med annan cylinderkoppling.Hilmersson skrev:Med maxeffekt @15000rpm samt 100cc och slungkoppling dvs inga växlar. inte en särskillt potent snurra om du frågar mig och troligtvis inte särskillt hållbar i längden. Nej då hade jag nog bra mycket hellre satsat på en mordernare crossmotor men nu var det mopedmotorer vi skulle förhålla oss till och d50b0 dessutom om det gäller nyare Aprilia av crossmopedmodell. Jätte fin motor som tål ordentligt med trimning och är i klass med AM6:an (något bättre om du frågar mig!JagHarEnDerbi skrev: Lättast hade vart att köpa en motor till Formel Yamaha (karting) och slänga dit så har du 15hk och mycket enkelt att få fler.
Under såna förutsättningar hade jag hellre undersökt möjligheterna att få dit en motorcykelmotor än en crossmotor. En ostrypt lätt mc-motor kan vara hyfsat jämförbar med effekten i en 80-85cc crossmotor, men med den ganska stora skillnaden att mc-motorn bara går och går och går... som nån jäkla duracellkanin.Hilmersson skrev:... Nej jag står nog fast vid att en modern crossmotor hade varit det absolut lättaste, mer effekt per liter samt vattenkyld. Renoveringsbehov med korta intervaller är jag med på oavsett fabrikat vid högre effekter på så pass låg kubik.
Effekten kommer vid låga varv och hänger med hela vägen upp till toppen, personligen skulle jag tippa på att en avstämd pipa hade gett 5hk extra. Jag hade definitivt inte haft något problem att ha en sådan motor på en moped. Crossmotor tycker jag skulle innebära mer problem då motorfästet på kartmotorn är mycket simpelt och passar säkert med mycket små modifikationerHilmersson skrev:Ja i mitt tycke om inte registret är brett upp till de höga varven och förståss med ett ordentligt vridmoment. Ska man börja skruva med grejerna för och nå högre resultat försvinner simpelheten i det hela som du nämde. Att standard pipan inte lär passa överhuvudtaget i en mopedram är väl också ett problem. Nej jag står nog fast vid att en modern crossmotor hade varit det absolut lättaste, mer effekt per liter samt vattenkyld. Renoveringsbehov med korta intervaller är jag med på oavsett fabrikat vid högre effekter på så pass låg kubik.JagHarEnDerbi skrev:Inte särskilt potent!? Om du vill plockar du ut 25hk+ i en sådan utan problem. Jag kör själv med den motorn på karten och jag renoverar den en gång per säsong vilket blir ungefär 20 timmar. Det är en enormt hållbar motor som aldrig krånglar. Har du en trimmad mopedmotor skulle jag även säga att den mår bra av en renovering per säsong så där ser jag inga skillnader förutom växlarna. Sen för övrigt så är det inte någon skillnad på AM6 eller Derbi då eftermarknadscylindrarna kommer från samma tillverkare och rören man köper är universal fast med annan cylinderkoppling.Hilmersson skrev: Med maxeffekt @15000rpm samt 100cc och slungkoppling dvs inga växlar. inte en särskillt potent snurra om du frågar mig och troligtvis inte särskillt hållbar i längden. Nej då hade jag nog bra mycket hellre satsat på en mordernare crossmotor men nu var det mopedmotorer vi skulle förhålla oss till och d50b0 dessutom om det gäller nyare Aprilia av crossmopedmodell. Jätte fin motor som tål ordentligt med trimning och är i klass med AM6:an (något bättre om du frågar mig!
Självklart finns det skillnader mellan AM6 och Derbi om man ser till motorn i grunden men det är även tal om för och nackdelar. Som bruks kan jag tänka mig bägge men när det kommer till mer seriösa sammanhang väljer jag Derbi dock helst då Ebs050. Den dagen man börjar gå ifrån köpeprylarna förstår man ännu bättre.
Förtydligar och åter till ämnet, ja "Aprilia" motorn har bra förutsättningar för och nå bra resultat likt många andra!
Hittar inge bilder på exakt hur den motorn ser ut, men en crossmotor brukar inte skilja sig såmycket att man ens behöver flytta fästena mer än några centimeter för att få det att passa. Skulle helt klart föredra det.JagHarEnDerbi skrev:Effekten kommer vid låga varv och hänger med hela vägen upp till toppen, personligen skulle jag tippa på att en avstämd pipa hade gett 5hk extra. Jag hade definitivt inte haft något problem att ha en sådan motor på en moped. Crossmotor tycker jag skulle innebära mer problem då motorfästet på kartmotorn är mycket simpelt och passar säkert med mycket små modifikationerHilmersson skrev:Ja i mitt tycke om inte registret är brett upp till de höga varven och förståss med ett ordentligt vridmoment. Ska man börja skruva med grejerna för och nå högre resultat försvinner simpelheten i det hela som du nämde. Att standard pipan inte lär passa överhuvudtaget i en mopedram är väl också ett problem. Nej jag står nog fast vid att en modern crossmotor hade varit det absolut lättaste, mer effekt per liter samt vattenkyld. Renoveringsbehov med korta intervaller är jag med på oavsett fabrikat vid högre effekter på så pass låg kubik.JagHarEnDerbi skrev: Inte särskilt potent!? Om du vill plockar du ut 25hk+ i en sådan utan problem. Jag kör själv med den motorn på karten och jag renoverar den en gång per säsong vilket blir ungefär 20 timmar. Det är en enormt hållbar motor som aldrig krånglar. Har du en trimmad mopedmotor skulle jag även säga att den mår bra av en renovering per säsong så där ser jag inga skillnader förutom växlarna. Sen för övrigt så är det inte någon skillnad på AM6 eller Derbi då eftermarknadscylindrarna kommer från samma tillverkare och rören man köper är universal fast med annan cylinderkoppling.
Självklart finns det skillnader mellan AM6 och Derbi om man ser till motorn i grunden men det är även tal om för och nackdelar. Som bruks kan jag tänka mig bägge men när det kommer till mer seriösa sammanhang väljer jag Derbi dock helst då Ebs050. Den dagen man börjar gå ifrån köpeprylarna förstår man ännu bättre.
Förtydligar och åter till ämnet, ja "Aprilia" motorn har bra förutsättningar för och nå bra resultat likt många andra!
Yamaha KT100SE heter motorn, fästet är mycket enkelt och skruvas fast runt ramen.TheFlyingFin skrev:Hittar inge bilder på exakt hur den motorn ser ut, men en crossmotor brukar inte skilja sig såmycket att man ens behöver flytta fästena mer än några centimeter för att få det att passa. Skulle helt klart föredra det.JagHarEnDerbi skrev:Effekten kommer vid låga varv och hänger med hela vägen upp till toppen, personligen skulle jag tippa på att en avstämd pipa hade gett 5hk extra. Jag hade definitivt inte haft något problem att ha en sådan motor på en moped. Crossmotor tycker jag skulle innebära mer problem då motorfästet på kartmotorn är mycket simpelt och passar säkert med mycket små modifikationerHilmersson skrev: Ja i mitt tycke om inte registret är brett upp till de höga varven och förståss med ett ordentligt vridmoment. Ska man börja skruva med grejerna för och nå högre resultat försvinner simpelheten i det hela som du nämde. Att standard pipan inte lär passa överhuvudtaget i en mopedram är väl också ett problem. Nej jag står nog fast vid att en modern crossmotor hade varit det absolut lättaste, mer effekt per liter samt vattenkyld. Renoveringsbehov med korta intervaller är jag med på oavsett fabrikat vid högre effekter på så pass låg kubik.
Självklart finns det skillnader mellan AM6 och Derbi om man ser till motorn i grunden men det är även tal om för och nackdelar. Som bruks kan jag tänka mig bägge men när det kommer till mer seriösa sammanhang väljer jag Derbi dock helst då Ebs050. Den dagen man börjar gå ifrån köpeprylarna förstår man ännu bättre.
Förtydligar och åter till ämnet, ja "Aprilia" motorn har bra förutsättningar för och nå bra resultat likt många andra!