Ska man blanda i tanken vid 70cc?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Nixxen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 11 mars 2013, 20:56

Ska man blanda i tanken vid 70cc?

Inlägg av Nixxen »

Ska slänga på 70cc, trimmrör och en större förgasare på min slider.
Jag undrar dock ifall det är bäst att börja blanda i tanken nu istället, för att undvika eventuell skurning osv på den nya cylindern?

Svar uppskattas!! :)
Åh Lilla Boone!
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

Jag hade kört på samma olja som jag har i karten (shell advance racing) och blandat i tanken.
Användarens profilbild
HasselTrassel
Elmoped
Inlägg: 92
Blev medlem: 23 november 2014, 03:07
Ort: Uppsala

Inlägg av HasselTrassel »

Oavsett vad du har för setup, om du har större munstycke än orginal så blandar oljepumpen i för lite olja. Brukar va runt 2% med org munstycke.

Du kan köra med oljetanken och blanda i lite extra olja i bensintanken, men för bästa resultat borde du blanda själv. Då undviker man även att moppen får för lite olja pga att pumpen går sönder.

Om du vill så kan du konvertera oljetanken till en reserv-bensintank istället för att plocka bort den! :D
Grundare av "Uppsalas Moppepojkar"
https://www.youtube.com/channel/UCljZvc ... 4tBSgeVOAg

Om du aldrig ramlar, kör du inte hårt nog ;)
Nixxen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 11 mars 2013, 20:56

Inlägg av Nixxen »

HasselTrassel skrev:Oavsett vad du har för setup, om du har större munstycke än orginal så blandar oljepumpen i för lite olja. Brukar va runt 2% med org munstycke.

Du kan köra med oljetanken och blanda i lite extra olja i bensintanken, men för bästa resultat borde du blanda själv. Då undviker man även att moppen får för lite olja pga att pumpen går sönder.

Om du vill så kan du konvertera oljetanken till en reserv-bensintank istället för att plocka bort den! :D
Att ha en reservtank skulle ju vara underbart! Hur gör jag detta då? Eller finns det någon guide kanske? :)

Hittade en guide, Tusentack för tipset :)
Åh Lilla Boone!
Beya
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 15 mars 2015, 16:42

Inlägg av Beya »

Nixxen skrev:
HasselTrassel skrev:Oavsett vad du har för setup, om du har större munstycke än orginal så blandar oljepumpen i för lite olja. Brukar va runt 2% med org munstycke.

Du kan köra med oljetanken och blanda i lite extra olja i bensintanken, men för bästa resultat borde du blanda själv. Då undviker man även att moppen får för lite olja pga att pumpen går sönder.

Om du vill så kan du konvertera oljetanken till en reserv-bensintank istället för att plocka bort den! :D
Att ha en reservtank skulle ju vara underbart! Hur gör jag detta då? Eller finns det någon guide kanske? :)

Hittade en guide, Tusentack för tipset :)
Antar att du sätter på en bensinkran och kopplar den till vanliga bensinslangen. Så hade iaf jag gjort.
Användarens profilbild
HasselTrassel
Elmoped
Inlägg: 92
Blev medlem: 23 november 2014, 03:07
Ort: Uppsala

Inlägg av HasselTrassel »

Nixxen skrev:
HasselTrassel skrev:Oavsett vad du har för setup, om du har större munstycke än orginal så blandar oljepumpen i för lite olja. Brukar va runt 2% med org munstycke.

Du kan köra med oljetanken och blanda i lite extra olja i bensintanken, men för bästa resultat borde du blanda själv. Då undviker man även att moppen får för lite olja pga att pumpen går sönder.

Om du vill så kan du konvertera oljetanken till en reserv-bensintank istället för att plocka bort den! :D
Att ha en reservtank skulle ju vara underbart! Hur gör jag detta då? Eller finns det någon guide kanske? :)

Hittade en guide, Tusentack för tipset :)
https://www.youtube.com/watch?v=cbbvmQIZVlE
Här är en riktigt bra guide, HasSse levererar som vanligt! :D
Grundare av "Uppsalas Moppepojkar"
https://www.youtube.com/channel/UCljZvc ... 4tBSgeVOAg

Om du aldrig ramlar, kör du inte hårt nog ;)
Skriv svar