Tändstift kontaktsak

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
lucman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 maj 2014, 20:41

Tändstift kontaktsak

Inlägg av lucman »

hej! har ett problem med att den lilla saken som sitter skruvad högst upp på tändstiftet som är i kontakt med tändhatten skruvar upp sig självt.
När den gör det sätter den sig fast i tändhatten och då av någon anledning (vibrationer, värme etc?) pajjar gängorna, det blir dålig kontakt mellan tändhatt och tändstift och moppen går dåligt. Hur kan jag förhindra att den skruvar upp sig självt?

med saken på högst upp: http://www.kalixmaskiner.se/shop/images ... 71_300.jpg

hur det ser ut med den avskruvad: http://www.atvdack.se/663-741-large/tan ... -moped.jpg

tacksam för svar :)
Användarens profilbild
ggaabbe
Elmoped
Inlägg: 82
Blev medlem: 24 juli 2014, 00:48
Ort: Lund

Inlägg av ggaabbe »

Superlim på gängorna sen drar du åt med polygrip! Finns en lite seriösare variant med loctite men vafan det kostar mer än hela tändstiftet ;)
Användarens profilbild
lucman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 maj 2014, 20:41

Inlägg av lucman »

ggaabbe skrev:Superlim på gängorna sen drar du åt med polygrip! Finns en lite seriösare variant med loctite men vafan det kostar mer än hela tändstiftet ;)
tanken slog mig men är du säker på att det fungerar och inte försämrar kontakten? har loctite hemma så blir finlösningen i sånna fall :lol:
Användarens profilbild
kaya@telia.com
Svårstartad skrothög
Inlägg: 222
Blev medlem: 1 april 2014, 00:25
Ort: Västerljung

Inlägg av kaya@telia.com »

Aa skulle säga locktite, eller om du skaffar en tändhatt där tändstiftet passar utan den metallgrejen påskruvad. Jag har haft så på alla mina moppar :)
En sport som inte luktar avgaser, är ingen riktigt sport
Bild
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

Är jävligt less på att dra bort tändstiftet nu då jag har samma problem, måste verkligen slita loss det med all kraft och det är sjukt jobbigt. Vet inte hur förra ägaren har tänkt men hur får man ut skiten från tändhatten?
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
ggaabbe
Elmoped
Inlägg: 82
Blev medlem: 24 juli 2014, 00:48
Ort: Lund

Inlägg av ggaabbe »

lucman skrev:
ggaabbe skrev:Superlim på gängorna sen drar du åt med polygrip! Finns en lite seriösare variant med loctite men vafan det kostar mer än hela tändstiftet ;)
tanken slog mig men är du säker på att det fungerar och inte försämrar kontakten? har loctite hemma så blir finlösningen i sånna fall :lol:
Kontakten ska nog inte vara några problem ifall du bara har 1-2 droppar som lägger sig i början på gängan, man behöver inte täcka hela eftersom det är inga särskilda moment utan bara vibrationer.
Användarens profilbild
lucman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 maj 2014, 20:41

Inlägg av lucman »

Rainn skrev:Är jävligt less på att dra bort tändstiftet nu då jag har samma problem, måste verkligen slita loss det med all kraft och det är sjukt jobbigt. Vet inte hur förra ägaren har tänkt men hur får man ut skiten från tändhatten?
Brukar ta ett gammalt tändstift och lirka/vålda, tar dock en stund.
ggaabbe skrev:
lucman skrev:
ggaabbe skrev:Superlim på gängorna sen drar du åt med polygrip! Finns en lite seriösare variant med loctite men vafan det kostar mer än hela tändstiftet ;)
tanken slog mig men är du säker på att det fungerar och inte försämrar kontakten? har loctite hemma så blir finlösningen i sånna fall :lol:
Kontakten ska nog inte vara några problem ifall du bara har 1-2 droppar som lägger sig i början på gängan, man behöver inte täcka hela eftersom det är inga särskilda moment utan bara vibrationer.
Okej, låter bra, tack!! :D
Användarens profilbild
ggaabbe
Elmoped
Inlägg: 82
Blev medlem: 24 juli 2014, 00:48
Ort: Lund

Inlägg av ggaabbe »

lucman skrev:
Rainn skrev:Är jävligt less på att dra bort tändstiftet nu då jag har samma problem, måste verkligen slita loss det med all kraft och det är sjukt jobbigt. Vet inte hur förra ägaren har tänkt men hur får man ut skiten från tändhatten?
Brukar ta ett gammalt tändstift och lirka/vålda, tar dock en stund.
ggaabbe skrev:
lucman skrev: tanken slog mig men är du säker på att det fungerar och inte försämrar kontakten? har loctite hemma så blir finlösningen i sånna fall :lol:
Kontakten ska nog inte vara några problem ifall du bara har 1-2 droppar som lägger sig i början på gängan, man behöver inte täcka hela eftersom det är inga särskilda moment utan bara vibrationer.
Okej, låter bra, tack!! :D
Inga problem :D
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Själv har jag också hatt på mina tändstift till mina äldre mopeder och dom lossar inte och förstör gängorna vet inte ens hur det kan bli gängpaj av en sån sak?? jag har bara dragit för hand men man kan ta en liten tång och dra fast hatten med annars.
Skriv svar