6ans växel krånglar (gilera)

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
SamuelTyskland
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 maj 2015, 12:15
Ort: Hudiksvall

6ans växel krånglar (gilera)

Inlägg av SamuelTyskland »

Tjena!

Har haft detta problemet sen förra året men har inte brytt mig så mycket. Problemet är att när jag ska lägga i 6ans växel så brukar den: smälla, smälla och hoppa tillbaka i 5an eller lägga sig i neutral. Det konstiga är att problemet är inte varje gång jag ska lägga i 6an utan bara när jag varvar 6.5-7k på 5an (effekt varven på orginal röret). När jag körde med Hebo bufanda förra året så kunde jag inte heller lägga i 6an när jag hade effekt utan fick istället lägga i 6an på 7k varv och hoppas på nerförsbacke för att komma upp i effekterna igen.

Mopeden stog ute nästan hela vintern med Hebo röret på men bestämde mig för att köra orginalrör tills jag fixat Hebo-röret(det sitter konstigt annars). Första veckan kunde jag lägga i alla växlarna hur som helst men sen åtekom problemet som jag hade förra året.

Skulle vara najs att kunna få med effekt upp i 6an också. vad ska jag göra?

allt är orginal nu (ostrypt) med Hebo slutburk bara.
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

Det enklaste du kan göra för tillfället är att byta växellådsolja, 10w40 ska du ha.
Användarens profilbild
SamuelTyskland
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 maj 2015, 12:15
Ort: Hudiksvall

Inlägg av SamuelTyskland »

gilerahjärnan skrev:Det enklaste du kan göra för tillfället är att byta växellådsolja, 10w40 ska du ha.
Och om detta inte hjälper? Måste jag köpa nya lameller då? Är det värt att köpa racing eller nåt dylikt?
rieju99
Elmoped
Inlägg: 132
Blev medlem: 7 september 2014, 09:35

Inlägg av rieju99 »

Byt inte lameller, det kommer inte hjälpa. Skulle nog tagit mig en titt inne i lådan om jag var du.
Användarens profilbild
SamuelTyskland
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 maj 2015, 12:15
Ort: Hudiksvall

Inlägg av SamuelTyskland »

gilerahjärnan skrev:Det enklaste du kan göra för tillfället är att byta växellådsolja, 10w40 ska du ha.
Byte olja till OKQ8s 10w40 och nu slirar kopplingen massor? Är det fel olja?
Hampus1998
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 15 november 2013, 22:57

Inlägg av Hampus1998 »

Växellådsolja anpassad för våtkoppling är vad du ska ha. Så har du köpt 10w40 till bil tex så kan det mycket väl slira lite
Användarens profilbild
SamuelTyskland
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 maj 2015, 12:15
Ort: Hudiksvall

Inlägg av SamuelTyskland »

Hampus1998 skrev:Växellådsolja anpassad för våtkoppling är vad du ska ha. Så har du köpt 10w40 till bil tex så kan det mycket väl slira lite
Kör på denna nu: http://www.okq8.se/produkter/bilprodukt ... ae-10w-40/ vad är det för fel med den?
Shrink
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 5 december 2013, 20:46

Inlägg av Shrink »

Det är fel slags olja, du ska ha 10w40 men den ska vara anpassad för separat växellåda
Användarens profilbild
SamuelTyskland
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 maj 2015, 12:15
Ort: Hudiksvall

Inlägg av SamuelTyskland »

Shrink skrev:Det är fel slags olja, du ska ha 10w40 men den ska vara anpassad för separat växellåda
Jag ska ha 80w90 api-gl4 men det fanns inte någonstans i hela staden så det blev att de rekomenderade 75w90 api-gl4
Skriv svar