Fiddy köpråd?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
pizza-bagarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 5 maj 2014, 20:32
Ort: Någonstans i sörmland

Fiddy köpråd?

Inlägg av pizza-bagarn »

Tjena

Har blivit lite smått sugen på en fiddy. Kollar just nu på märken såsom pitpro, workz, ten7 mm.
Det jag undrar är vad ni tycker att jag ska köpa? Vill spendera Max 10000kr men gärna under 7000kr.

Eller borde jag köpa cross istället?
Isf vad
Tell me?
Användarens profilbild
Vagif
Extra Varnad
Inlägg: 319
Blev medlem: 23 mars 2014, 17:53

Re: Fiddy köpråd?

Inlägg av Vagif »

[Äsch skit i fiddy, köp en cross 85cc istället, elr 125. Bra märken: rm, yz, ktm, honda, kawa. Hade själv en yz 125, gick som en helvete men var lite stor för mig
Trying is the first step towards failure
Användarens profilbild
pizza-bagarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 5 maj 2014, 20:32
Ort: Någonstans i sörmland

Re: Fiddy köpråd?

Inlägg av pizza-bagarn »

Vagif skrev:[Äsch skit i fiddy, köp en cross 85cc istället, elr 125. Bra märken: rm, yz, ktm, honda, kawa. Hade själv en yz 125, gick som en helvete men var lite stor för mig
Varför inte en fiddy?

Cross är definitivt intressant men känns som jag inte riktigt kan få en fräsch cross i min budget det jag kollat just nu..
Användarens profilbild
Revilz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 483
Blev medlem: 1 juni 2014, 20:28
Ort: Sundsvall

Inlägg av Revilz »

Pröva med fiddy först och se om du tycker cross är roligt. Är det roligt så kan du kanske köpa en riktig cross senare :)

Jag har en Pitsterpro x4r med den amerikanska yx160 motorn vilket har bättre motorblock. Personligen så hade jag lite problem i börjar med att den misstände osv, men vintern 2013-2014 så fixade jag alla slitage delar osv och den gick hela 2014 utan att skruva en endaste gång. Det enda jag behövde göra va att göra rent luftfiltret men det är inte jobbigt.

Om du inte ska hoppa så mycket utan mest köra efter olika skogsvägar funkar en orion fiddy perfekt.
GasGas SM 125 -05
Ktm SX 125 -12
Aprilia RS 125 -00

Yamaha Wr125x -10
GasGas EC 125 -13
Derbi Senda Xtreme -12
Beta RR Supermotard -05
Användarens profilbild
Vagif
Extra Varnad
Inlägg: 319
Blev medlem: 23 mars 2014, 17:53

Re: Fiddy köpråd?

Inlägg av Vagif »

pizza-bagarn skrev:
Vagif skrev:[Äsch skit i fiddy, köp en cross 85cc istället, elr 125. Bra märken: rm, yz, ktm, honda, kawa. Hade själv en yz 125, gick som en helvete men var lite stor för mig
Varför inte en fiddy?

Cross är definitivt intressant men känns som jag inte riktigt kan få en fräsch cross i min budget det jag kollat just nu..
Man kan få en 85 för ca 6 -8 tusen och dessutom är det mycket roligare. Man tröttnar på fiddy efter ett tag. Man kan också åka och Testa cross banor eller endurobana.
Trying is the first step towards failure
Användarens profilbild
Revilz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 483
Blev medlem: 1 juni 2014, 20:28
Ort: Sundsvall

Re: Fiddy köpråd?

Inlägg av Revilz »

Vagif skrev:
pizza-bagarn skrev:
Vagif skrev:[Äsch skit i fiddy, köp en cross 85cc istället, elr 125. Bra märken: rm, yz, ktm, honda, kawa. Hade själv en yz 125, gick som en helvete men var lite stor för mig
Varför inte en fiddy?

Cross är definitivt intressant men känns som jag inte riktigt kan få en fräsch cross i min budget det jag kollat just nu..
Man kan få en 85 för ca 6 -8 tusen och dessutom är det mycket roligare. Man tröttnar på fiddy efter ett tag. Man kan också åka och Testa cross banor eller endurobana.
Reservdelar kostar ju bra mycket mer till en vanlig cross än till en fiddy
GasGas SM 125 -05
Ktm SX 125 -12
Aprilia RS 125 -00

Yamaha Wr125x -10
GasGas EC 125 -13
Derbi Senda Xtreme -12
Beta RR Supermotard -05
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Javisst. Och till en fiddy BEHÖVER du en massa reservdelar... ;) Visst, crossar kräver mycket underhåll men håller normalt sett rätt bra om man bara byter slitdelarna när det är dags. Fiddy... Dom brukar gå sönder oavsett hur noga man sköter dom, och så har dom väl i bästa fall hälften så mycket effekt som en riktig 85cc cross, och i många fall mycket sämre stötdämpning.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar