Aerox drar iväg ''sent'' vid stillastående

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

lotis
Elmoped
Inlägg: 93
Blev medlem: 14 april 2014, 22:45

Aerox drar iväg ''sent'' vid stillastående

Inlägg av lotis »

tja, har en aerox som drar iväg ''sent'' vid stillastående.

Typ om jag ska stanna vid enn stoppskylt, sen ska jag dra iväg så åker jag typ bara 5km/h i kanske 2-3 sekunder sen drar den på utav helvete.

Har testat med lättare vikter men den varvar ju as då.
Ska jag ha i hårdare kopplingsfjädrar? Har blåa malossi nu.

När jag ligger i kanske 20+ och jag släpper gasen och ska gasa igen så går den skit bra, det är just när den står stilla bara som detta händer :lol:

Antagligen har de nåt med transmissionen att göra men vet inte vad jag ska göra :P funtar på att köpa dr. pulley vikter.

Vad ska jag göra?
Aerox 05
Stage 6 Streetrace 70cc
17,5 Dellorto
Zx-R Rör
4 Grams vikter
Malossi Fly Clutch
Blåa Malossi Kopplingsfjädrar
Hebo Tryckfjäder 50%
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Re: Aerox drar iväg ''sent'' vid stillastående

Inlägg av Rainn »

lotis skrev:tja, har en aerox som drar iväg ''sent'' vid stillastående.

Typ om jag ska stanna vid enn stoppskylt, sen ska jag dra iväg så åker jag typ bara 5km/h i kanske 2-3 sekunder sen drar den på utav helvete.

Har testat med lättare vikter men den varvar ju as då.
Ska jag ha i hårdare kopplingsfjädrar? Har blåa malossi nu.

När jag ligger i kanske 20+ och jag släpper gasen och ska gasa igen så går den skit bra, det är just när den står stilla bara som detta händer :lol:

Antagligen har de nåt med transmissionen att göra men vet inte vad jag ska göra :P funtar på att köpa dr. pulley vikter.

Vad ska jag göra?
Det är så för mig också, när jag håller in choken så kanske den drar iväg lite tidigare samt går lite bättre..
trullebulle
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 september 2014, 17:20

Inlägg av trullebulle »

Samma problem för mig med min ludix. Tror de kan va något med förgasaren, luftfiltret eller att tändhatten inte sitter på ordentligt (såg folk som skrev om detta på ts på fejjan). Ska meka med moppen imorn så skriver här om jag hittar felet annars kan la ni göra de så är ni jättesnälla :*
A.C.A.B
lotis
Elmoped
Inlägg: 93
Blev medlem: 14 april 2014, 22:45

Inlägg av lotis »

trullebulle skrev:Samma problem för mig med min ludix. Tror de kan va något med förgasaren, luftfiltret eller att tändhatten inte sitter på ordentligt (såg folk som skrev om detta på ts på fejjan). Ska meka med moppen imorn så skriver här om jag hittar felet annars kan la ni göra de så är ni jättesnälla :*
Det är så för mig också, när jag håller in choken så kanske den drar iväg lite tidigare samt går lite bättre..
Läste lite nogrannare om detta problem och kom fram till att jag behöver alltså ha ännu hårdare kopplingsfjädrar.. Bild
Aerox 05
Stage 6 Streetrace 70cc
17,5 Dellorto
Zx-R Rör
4 Grams vikter
Malossi Fly Clutch
Blåa Malossi Kopplingsfjädrar
Hebo Tryckfjäder 50%
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

lotis skrev:
trullebulle skrev:Samma problem för mig med min ludix. Tror de kan va något med förgasaren, luftfiltret eller att tändhatten inte sitter på ordentligt (såg folk som skrev om detta på ts på fejjan). Ska meka med moppen imorn så skriver här om jag hittar felet annars kan la ni göra de så är ni jättesnälla :*
Det är så för mig också, när jag håller in choken så kanske den drar iväg lite tidigare samt går lite bättre..
Läste lite nogrannare om detta problem och kom fram till att jag behöver alltså ha ännu hårdare kopplingsfjädrar.. Bild
Så det är lösningen om min Aerox med ZX rör går typ segt upp till 20 km/h sen drar den iväg som faan asså menar verkligen att den segar tar typ 3 sekunder för att den ska nå upp till 20 km/h
Användarens profilbild
Snowtiger
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 22 november 2014, 16:34
Ort: upplands väsby

Inlägg av Snowtiger »

kopplingen slirar antagligen
Brum, Brum.
trullebulle
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 september 2014, 17:20

Inlägg av trullebulle »

Jag har org kopplingsfjädrar och ändå går moppen dåligt i början. Ska man verkligen behöva byta bort en org del för att ens moppe ska gå bra? Aja skitsamma de blir att besstycka om förgasaren, beställa rör och hårdare fjädrar för mig så får vi hoppas att moppen går bra efter det (Y)
A.C.A.B
Användarens profilbild
Snowtiger
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 22 november 2014, 16:34
Ort: upplands väsby

Inlägg av Snowtiger »

trullebulle skrev:Jag har org kopplingsfjädrar och ändå går moppen dåligt i början. Ska man verkligen behöva byta bort en org del för att ens moppe ska gå bra? Aja skitsamma de blir att besstycka om förgasaren, beställa rör och hårdare fjädrar för mig så får vi hoppas att moppen går bra efter det (Y)
Innan du gör det kolla dina kopplingsbackar bara om demär slitna
Brum, Brum.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Det finns redan trådar om just det här problemet antingen är förgasaren felinställd eller så är kopplingsfjädrarna för mjuka eller så är det båda delarna. Jag har problem att min moped trycker ut fett från kopplingen bak och det lägger sig i kopplingsklockan och smetar in i kopplingsbackarna som följd och då små slirar mopeden när jag ska köra iväg från stillastående jag har rengjort två gånger redan. Det är fett från lagret på kopplingen som trycker ut i kopplingsklockan.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Mycket kan vara konstigt i variatorn. Min kines uppförde sig likadant, böt tryckfjäder och kopplingsfjädrar och den gick lika skit. Höll på så i ett par månader, men prövade köpa hela bakre kopplingen ny och då började den gå som en dröm, med helt originala inställningar på den nya kopplingen också =P Men styvare fjädrar så blir det bra!
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Skriv svar