Stockholm - Göteborg moppe

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Lillapojkens
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 395
Blev medlem: 21 november 2012, 21:33

Stockholm - Göteborg moppe

Inlägg av Lillapojkens »

Tjena!

Har fått en kanske knasig idé men funderar helt seriöst på att ta moppen och köra den så jävla långt det går. Typ Stockholm - Göteborg tur och retur ca 100mil. Sista året med moppe.
Ska byta rem, tändstift, olja, vikter, luftfilter å säkert nån till slitage del.

Moppen jag ska köra är en peugeot jetforce c-tech och den ska vara ostrypt men med blackbox ifall nån sur snut stoppar mig. Har även assistans försäkring ifall skiten pajar bärgas den.

Men har ett problem och det är att man måste upp på e20 och köra där i 20mil för det finns inga gamla vägar elr små vägar. Så undrar hur man gör med den delen :P om den är helt "laglig" borde väl snuten inte kunna gnälla så jävla mycket, råkade komma ut på motorvägen elr hittade ingen mindre väg som bortförklaring. Någon som har nå tips där?
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Man behöver ju inte köra bilväg hela vägen, man kan ju köra vid sidan om med en kompass på styret så går det rätt lätt, dock blir det jobbigt ifall mopeden lägger av.

Hoppas även att du har en kompis med dig, annars kommer du ha svintråkigt.
Användarens profilbild
Lillapojkens
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 395
Blev medlem: 21 november 2012, 21:33

Inlägg av Lillapojkens »

Får se om man lyckas få med sig nån polare annars kör jag fan själv med hörlurar och musik elr en polare i telefon haha. Nä får ta det som de kommer med motorvägen haha
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Re: Stockholm - Göteborg moppe

Inlägg av G-son »

Glöm motorvägen. Det finns gott om alternativa vägar, kanske betydligt längre men det får du leva med. Du lär ändå vilja ha minst en rejäl paus mellan start och mål så några mil extra gör knappast nått, ta med tält och sånt och gör campingsemester av det.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Lillapojkens
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 395
Blev medlem: 21 november 2012, 21:33

Inlägg av Lillapojkens »

Aa ett litet tält ska man med, men kollar google maps och den säger alla små vägar ända till ungefär laxå sen säger den kör upp på e20 tills du kommer till alingsås
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Använd något som går välja bort motorväg från när du söker väg.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Lillapojkens
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 395
Blev medlem: 21 november 2012, 21:33

Inlägg av Lillapojkens »

Aa jag valde bort motorväg men den tyckte jag skulle köra småvägar till laxå och sen måste man köra e20 typ till alingsås och sen småvägar igen
Användarens profilbild
spokiii
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 juni 2014, 20:53
Ort: borlänge

Inlägg av spokiii »

motorväg beror väl på hur snabb moppen är ;)
Användarens profilbild
Lillapojkens
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 395
Blev medlem: 21 november 2012, 21:33

Inlägg av Lillapojkens »

Haha tyvärr blir de bara en med 50cc :( så 75 bara haha. Inte som när jag körde min mrx i 110 på motorväg
Användarens profilbild
Vagif
Extra Varnad
Inlägg: 319
Blev medlem: 23 mars 2014, 17:53

Inlägg av Vagif »

Lillapojkens skrev:Haha tyvärr blir de bara en med 50cc :( så 75 bara haha. Inte som när jag körde min mrx i 110 på motorväg
Ett tips är ju att dreva om den för toppfart. Mycket skönare med en fortare moped som inte varvar sönder.
Trying is the first step towards failure
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

e20 är inte motorväg hela vägen. Efter laxå är det 2-1 väg en bit, sen är det växelvis vanlig landväg och 2-1 väg, en snutt motorväg vid götene. Det blir motorväg igen efter alingsås

2-1 vägen vill du undvika. Jag tror inte det är motortrafikled så de ska vara "lagligt" att åka där, men det är sån jävla trafik så du vill inte åka där. Däremot övriga sträckan är det mest ganska bred väg med väggren som du kan åka på.

Men de finns garanterat fler vägar, bara det att maps väljer e20 eftersom den inte är motorväg
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
skier
Elmoped
Inlägg: 82
Blev medlem: 21 juli 2013, 20:43

Inlägg av skier »

Lillapojkens skrev:Aa ett litet tält ska man med, men kollar google maps och den säger alla små vägar ända till ungefär laxå sen säger den kör upp på e20 tills du kommer till alingsås
Du skulle ju kunna svänga av vid Vårgårda och sen köra ner mot Borås och sen ta gamla göteborgsvägen. Då åker du ingen motorväg.
Skriv svar