Yamaha DT50 RSM 08, (Over Boost) Hjälp !

Här kan du lägga upp projekt på tex. lätt MC, fiddy eller hemmabygge. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Yamaha dt 50RSM 08
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 april 2015, 23:06

Yamaha DT50 RSM 08, (Over Boost) Hjälp !

Inlägg av Yamaha dt 50RSM 08 »

Tjenare undrar lite om dt's inte mk'erna. Det vi har bytt på min 08, är Nytt cylinder kitt-Barikit sport 50cc, 86 munstycke/kör med chock också, borrad CDI, halft dragen plugg. Det ända problemet är att när jag kommer upp i 68 så står det på varvmätaren, asså när den går max enligt mäter altså ca 10 000 RPM, då står det (Over Boost). Testade en gång att maxa den och kom upp enligt mätaren '81' och sedan släppte jag gasen för jag ville inte varva över drivet. Den går skit bra när den kör på (Over Boost) men jag undrar vad som kan hända och vad detta igentligen betyder.

Frågade några på en Yamaha Verkstad och han frågade bara om det lät konstigt på over boost men det gör det inte och då sa han att man kan köra påt.
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

Felplacerad tråd?! :roll: :twisted:
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Yamaha dt 50RSM 08
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 april 2015, 23:06

Inlägg av Yamaha dt 50RSM 08 »

Vart ska jag sätta tråden för att få bäst svar då ? :roll:
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

Yamaha dt 50RSM 08 skrev:Vart ska jag sätta tråden för att få bäst svar då ? :roll:
Jadu, mods kommer antagligen låsa tråden så fort dom ser att du postat fel.

Den ska ligga någonstans i Forum> Cross/SM Motor eller övriga frågor-trådarna
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
Vagif
Extra Varnad
Inlägg: 319
Blev medlem: 23 mars 2014, 17:53

Re: Yamaha DT50 RSM 08, (Over Boost) Hjälp !

Inlägg av Vagif »

Hoppas detta hjälper:

Din moppe har en 4T box som de brukar kallas, alltså fyrtaktar den mellan ca 5 och 7900 varv, över 8 går den upp på en liten over boost och över 10 så blir det overboost alltså börjar den så smått2takta igen.
Borra i O:et på cdi boxen så kmr den ej att fyrtakta utan gå som 2a hela tiden.
En dt50x orginal gör mellan 55-60 i overboost mellan 70-75 (utan ngt fixat) och med varv över 8000 ger den ca 62-64.
Trying is the first step towards failure
Låst