Har funderat nu ett tag på om jag ska byta Min Derbi Senda xtreme 06 mot en Yamaha slider.
Kommer köra otrimmad. Åtminstone så topphastigheten inte ökar speciellt mycket.
Tror ni att jag kommer bli nöjd med en slider eller kommer jag ångra mig? :$
Bor centralt i en stad med ca 30 000 invånare så åker mestadels i stan.
Så undrar också om ni kan tipsa om bästa trimmen för bra acceleration men inte förlora topphastighet eller att den ökar?
Finns det några nackdelar med slidern? Vad ska jag se upp för vid eventuellt köp?
Tack på förhand
+Lätta att köra, väger lite
+Nudebar
+Snygga original
+Perfekt stunt moped
+Bra mätare
+Stående minarelli motor
+Braframbroms
+ Går väldigt bra original & ostrypta
+ Kvalité
+Lätta att köra, väger lite
+Nudebar
+Snygga original
+Perfekt stunt moped
+Bra mätare
+Stående minarelli motor
+Braframbroms
+ Går väldigt bra original & ostrypta
+ Kvalité
+Lätta att köra, väger lite
+Nudebar
+Snygga original
+Perfekt stunt moped
+Bra mätare
+Stående minarelli motor
+Braframbroms
+ Går väldigt bra original & ostrypta
+ Kvalité
Okej. Hur funkar kylningen då det är luftkylt? Blir den lätt för varm och går den då sämre?
Luftkylt är bra! Iallafall om du ska stunta så är det ett +, dom är lätta drar inte så speciellt mycket och om jag var du så skulle jag bytt men fråga om lite pengar emellan. Sen så har dom bra efterhandsvärde också.
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
kör en slider nu, Men endast för jag tycker om att stunta. Skulle faktiskt inte rekomendera en slider om den ska användas för att bara köra. Går bra tills den blir varm och sedan går den som en trana. luftkylt är inte att rekomendera. Men annars är det en moped som är tar sig fram bra och är väldigt lättkörd
emanuelspetz skrev:Går bra tills den blir varm och sedan går den som en trana. luftkylt är inte att rekomendera. Men annars är det en moped som är tar sig fram bra och är väldigt lättkörd
Det är din förgasre som är felbestyckad, den får för mycket bensin och går därmed bättre när den är kall.
Nej, absolut inte så dåligt med luftkylt.
Jag har kört min hela mopedtiden, ganska liten chans att jag köper annan moped än slider under min mopedtid och jag har inte haft något problem med kylningen, alls.
Kört original, lätt trimmat med zx-r och sedan slängde jag även på 70cc sport.
emanuelspetz skrev:Går bra tills den blir varm och sedan går den som en trana. luftkylt är inte att rekomendera. Men annars är det en moped som är tar sig fram bra och är väldigt lättkörd
Det är din förgasre som är felbestyckad, den får för mycket bensin och går därmed bättre när den är kall.
Nej, absolut inte så dåligt med luftkylt.
Jag har kört min hela mopedtiden, ganska liten chans att jag köper annan moped än slider under min mopedtid och jag har inte haft något problem med kylningen, alls.
Kört original, lätt trimmat med zx-r och sedan slängde jag även på 70cc sport.
Sååå är förgasaren rätt "bestyckad" så blir den inte varm?
Vad menas med bestycka? Gör man detta själv?
emanuelspetz skrev:Går bra tills den blir varm och sedan går den som en trana. luftkylt är inte att rekomendera. Men annars är det en moped som är tar sig fram bra och är väldigt lättkörd
Det är din förgasre som är felbestyckad, den får för mycket bensin och går därmed bättre när den är kall.
Nej, absolut inte så dåligt med luftkylt.
Jag har kört min hela mopedtiden, ganska liten chans att jag köper annan moped än slider under min mopedtid och jag har inte haft något problem med kylningen, alls.
Kört original, lätt trimmat med zx-r och sedan slängde jag även på 70cc sport.
Sååå är förgasaren rätt "bestyckad" så blir den inte varm?
Vad menas med bestycka? Gör man detta själv?
Att bestycka förgasare betyder att man justerar förgasaren
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
emanuelspetz skrev:Går bra tills den blir varm och sedan går den som en trana. luftkylt är inte att rekomendera. Men annars är det en moped som är tar sig fram bra och är väldigt lättkörd
Det är din förgasre som är felbestyckad, den får för mycket bensin och går därmed bättre när den är kall.
Nej, absolut inte så dåligt med luftkylt.
Jag har kört min hela mopedtiden, ganska liten chans att jag köper annan moped än slider under min mopedtid och jag har inte haft något problem med kylningen, alls.
Kört original, lätt trimmat med zx-r och sedan slängde jag även på 70cc sport.
Sååå är förgasaren rätt "bestyckad" så blir den inte varm?
Vad menas med bestycka? Gör man detta själv?
Jo, den blir varm, men den går inte varm och den går inte sämre bara för den är varm. Bestycka förgasare är när man byter munstycken och ställer på luftskruven. Detta kan man göra själv men det är lite småsvårt att få det så bra som möjligt om man är ny på det.
[quote="KC"][quote="pizza-bagarn"][quote="Hampu"][quote="emanuelspetz"]Går bra tills den blir varm och sedan går den som en trana. luftkylt är inte att rekomendera. Men annars är det en moped som är tar sig fram bra och är väldigt lättkörd[/quote]
Det är din förgasre som är felbestyckad, den får för mycket bensin och går därmed bättre när den är kall.
Nej, absolut inte så dåligt med luftkylt.
Jag har kört min hela mopedtiden, ganska liten chans att jag köper annan moped än slider under min mopedtid och jag har inte haft något problem med kylningen, alls.
Kört original, lätt trimmat med zx-r och sedan slängde jag även på 70cc sport.[/quote]
Sååå är förgasaren rätt "bestyckad" så blir den inte varm?
Vad menas med bestycka? Gör man detta själv?[/quote]
Jo, den blir varm, men den går inte varm och den går inte sämre bara för den är varm. Bestycka förgasare är när man byter munstycken och ställer på luftskruven. Detta kan man göra själv men det är lite småsvårt att få det så bra som möjligt om man är ny på det.[/quote]
jo förgasaren är rätt bestyckad, Min är dock inte original men har även provat helt original och samma problem uppstår. en slider går varm om du kör en längre sträcka tro mig.
emanuelspetz skrev:
jo förgasaren är rätt bestyckad, Min är dock inte original men har även provat helt original och samma problem uppstår. en slider går varm om du kör en längre sträcka tro mig.
pizza-bagarn skrev:
Sååå är förgasaren rätt "bestyckad" så blir den inte varm?
Vad menas med bestycka? Gör man detta själv?
En varm motor behöver mindre bensin än en kall motor, det vill säga har man för stort munstycke går den bättre när den är kall än när man kört 5 minuter.
[quote="KC"][quote="emanuelspetz"]
jo förgasaren är rätt bestyckad, Min är dock inte original men har även provat helt original och samma problem uppstår. en slider går varm om du kör en längre sträcka tro mig.[/quote]
Är fortfarande osäker på om jag borde byta.... Vet inte riktigt om jag kanske tröttnar mycket snabbare på att köra skoter och sen så finns ju det gamla ordspråket; scoters are for men who like to feel the wind up their vagina. haha
Är det någon som bytt från crossmoppe till scooter/slider, blev ni nöjda och varför gjorde ni det?
har båda riktigt kul och kör pulka ibland o köra på bakhjulet!! sen at den går sämre när den är varm ni borde se över era förgasare, min går som bäst då! bytt om du vill ha väldigt roligt på en moppe!
Gör kolvbyten, cylinderbyten och motorrenoveringar med mera (billigt). alex.gudding@gmail.com
Jag skulle inte byta. Pulkor är sköna, speciellt slider, men man tröttnar på det ganska snabbt. Växlat är så galet mycket roligare att köra både långa och korta sträckor
Äger en pulka och en beta RR och skulle välja betan alla dagar i veckan så behåll din Derbi!
Kom o tänka att slider ser ganska liten ut?
Jag är typ 1,79 och skulle då jag se ut som ett miffo när jag åker pga min längd haha? Eller inbillar jag mig storleken bara