Scooter dör direkt vid gaspådrag - Ger snart upp :-(

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

AdHominem
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 augusti 2012, 10:56

Scooter dör direkt vid gaspådrag - Ger snart upp :-(

Inlägg av AdHominem »

Är en jävel på att skruva och brukar lösa det mesta men nu är jag på väg att ge upp. Har en Silverstone cityhopper -06 kinesmoppe med en liggande minarelli-motor.

Allt började med att den dog med jämna mellanrum och till slut startade den inte mer, konstaterade att den slutat slå gnista. Bytte då tändspole - fortfarande stendöd. Bytte då CDI-box - Bingo, nu var det fullt ös på gnistan igen och den startade ... nu började den dock att dö vid minsta gaspådrag, går i princip bara på tomgången.

Har i princip provat allt och att det skulle vara något med förgasaren är uteslutet, har nu monterat en sprillans ny och symtomen är exakt lika, går igång lätt och spinner som en katt på tomgången men dör så fort man nuddar gasen. provade just att testa vakumanslutningen och det kommer bensin då jag suger i vakumslangen. Kollade även kompression och verkar ok. Stiftet är lite blött efter att jag provstartat och gjort några gaspådrag (så att den bluddrar/dör) så soppa får den. Spelar heller ingen roll hur jag justerar munstycken osv. utan händer samma sak och har som sagt provat två olika förgasare med samma resultat så problemet bör ej bero på att den får för mycket soppa.

Min teori är att den slutar att slå gnista så fort varvtalet överstiger tomgångsvarvtal men frågan är varför? CDI och Tändspole är som sagt nya och har provat olika stift. Risken finns ju att jag fått en defekt CDI eller tändspole då det var plagiat ( http://www.racing-planet.se/reservdelar ... SpeQpOM4ls ) ( http://www.racing-planet.se/reservdelar ... 764-1.html )

Någon som vet hur man mäter upp denna sorts CDI? Kan det vara värt att köpa en ny tändplatta/pic up? Någon som haft liknande problem pga defekt tändplatta/pic up?

I övrigt är insugsmembran + insugsrör nytt, avgasrör ganska nytt.

Ska kanske tillägga att moppen blev stulen under tiden den var stendöd utan gnista men hade tur och fick igen den. Men man vet ju aldrig vad den herren sysslat med, alla kåpor var avskruvade så idioten hade såklart försökt få igång den och gud vet vad han stökat med.

Någon som har någon aning om vad det kan vara och vad mitt nästa steg i felsökningsprocessen bör vara?
henke15
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 september 2014, 12:25

Inlägg av henke15 »

Skriv gärna en sammanfattning då många inklusive mig inte orkar läsa igenom denna lång text :D
Skriv svar