Råkat köra med choke

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Max99
Elmoped
Inlägg: 73
Blev medlem: 22 september 2013, 18:42
Ort: Alingsås

Råkat köra med choke

Inlägg av Max99 »

Tja! Har just nu mitt livs hjärtklappning och vill bara gå in i en vägg. För ca en månad sedan så satte jag på ett mk thrower på moppen. Började då på strlek 0,92 och arbetade mig neråt tills jag kom till 0,78, där jag tyckte att den gick bra. Problemet är att den har varit seg på låga varv och kunnat "fastna" på ca 6k rpm ( dock så har den gått som ett spjut efter det ). Detta har stört mig, men har inte haft tid att fixa detta då det har varit fullt ös i skolan hela tiden etc. Idag däremot så fick jag tummen ur och bestämde mig för att se om jag kunde få moppen att gå bättre. Har hela tiden trott att den haft för stor munstycke och bytte därför ner till 0,75 för att se om den gick bättre. Efter en provkörning där moppen gick en aning bättre på låga än innan och en koll på tändstiftet ( som såg grå/svart/vitt ut så undrade jag varför jag aldrig kunde gå det att bli oboybrunt. Tänkte lite snabbt "Innan jag byter till baka till 0,78, så kan jag ju testa med choken och se vad som händer". Nu kommer ödsstöten, CHOKEN VAR PÅ! Problemet med detta är att jag aldrig använder choken, aldrig. Detta betyder att den kan ha varit på ända sedan jag först bytte munstycke, och kanske råkat putta till den med handen. Detta betyder att jag kört typ 7-10 MIL med choken på :| :cry: :cry: . Det finns såklart en möjlighet att jag råkat putta till den idag och att den "bara" gått tup 3km med choken på, men det är tveksamt. Nu till frågan? HUR ILLA ÄR DET?? HAr hört att moppen mår skit av det och kan skära, sota igen, facka upp och fan och hans moster. Det är helt seriöst så att man får tårar i ögonen, men nu orkar jag inte skriva mer, ska gå och dö i ett hörn...
/Max :cry: :cry:
Derbi is tha shit ^^
Användarens profilbild
Knatten123
Svårstartad skrothög
Inlägg: 166
Blev medlem: 20 mars 2014, 17:45

Re: Råkat köra med choke

Inlägg av Knatten123 »

Max99 skrev:Tja! Har just nu mitt livs hjärtklappning och vill bara gå in i en vägg. För ca en månad sedan så satte jag på ett mk thrower på moppen. Började då på strlek 0,92 och arbetade mig neråt tills jag kom till 0,78, där jag tyckte att den gick bra. Problemet är att den har varit seg på låga varv och kunnat "fastna" på ca 6k rpm ( dock så har den gått som ett spjut efter det ). Detta har stört mig, men har inte haft tid att fixa detta då det har varit fullt ös i skolan hela tiden etc. Idag däremot så fick jag tummen ur och bestämde mig för att se om jag kunde få moppen att gå bättre. Har hela tiden trott att den haft för stor munstycke och bytte därför ner till 0,75 för att se om den gick bättre. Efter en provkörning där moppen gick en aning bättre på låga än innan och en koll på tändstiftet ( som såg grå/svart/vitt ut så undrade jag varför jag aldrig kunde gå det att bli oboybrunt. Tänkte lite snabbt "Innan jag byter till baka till 0,78, så kan jag ju testa med choken och se vad som händer". Nu kommer ödsstöten, CHOKEN VAR PÅ! Problemet med detta är att jag aldrig använder choken, aldrig. Detta betyder att den kan ha varit på ända sedan jag först bytte munstycke, och kanske råkat putta till den med handen. Detta betyder att jag kört typ 7-10 MIL med choken på :| :cry: :cry: . Det finns såklart en möjlighet att jag råkat putta till den idag och att den "bara" gått tup 3km med choken på, men det är tveksamt. Nu till frågan? HUR ILLA ÄR DET?? HAr hört att moppen mår skit av det och kan skära, sota igen, facka upp och fan och hans moster. Det är helt seriöst så att man får tårar i ögonen, men nu orkar jag inte skriva mer, ska gå och dö i ett hörn...
/Max :cry: :cry:
Äh för fan om du bestyckar rätt och känner att den går bra så ska det inte vara någon fara. Igensotning kommer med tiden som du kör och kan väl påskyndas genom att köra med choken (beroende om du kör oljeblandat i tanken eller ej). Dock är det bara ut och testa. Om du aldrig har känt att moppen hackat brutalt eller gått mycket sämre så har kolven ej skurit. :)
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Det skadar inte motorn alls. Den har bara druckit onödigt mycket soppa, det är allt. :)
Skriv svar