Projekt Dellorto med Ställbart munstycke

Här kan du lägga upp projekt på tex. lätt MC, fiddy eller hemmabygge. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

wwilliam1
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 oktober 2013, 23:38

Projekt Dellorto med Ställbart munstycke

Inlägg av wwilliam1 »

Hej jag började på tankar för 1-2 årsen om man kunde bygga om förgasare till ställbart, efter en kille hade gjort nåt halvdant me nån nål han stack igenom förgasaren, så tog ja intiativ och gjorde ett riktigt seriöst projekt,

de är en i detta Fallet en Dellorto förgasare 17.5mm som är konverterad till ställbart munstycke, och ger enormt fin gång och 100% rätt blandning,m mera som insprutning :) och drar minimalt me bensin.

man kan nämligen inte få alls perfekt blandning med vanliga munstycken, ex så finns de inte i alla 100 delar utan 0.2 och 0.4 i hundradelar ex 54, 56 osv. inte ex 55 som då en motor behöver. o går den inte alls som den ska. detta får man med mitt ställbara.

jag fick aldrig mina mopeder jag hade att gå riktigt bra de var honda mt5 och peugoet fox ja prövade allt, nu går min fox perfekt ,varvar ut MAX och drar lite bensin och grymt fin gång. en vanlig förgasare me fast munstycke är alltid en kompromiss mellan kall start och varm gång bestyckad. mitt munstycke är bestyckad för varm gång såklart o lite sämre när den är kall men den blir fort varm,

jag konverterar förgasare till ställbart alla Dellorto pwk mikuni och fuggar me centrering mot munstcyket under koppen om ni förstår. för 350-400kr. då ingår frakt. sen behöver ni aldrig mer byta munstycke o ni får en moppe som går närmast som en insrputad moppe. mitt munstycke går bättre än gamla puch och bing förgasare efters munstycket satt snett i dom ,mitt sitter rakt underupp.

Har en film på projektet med inställning och körning här under [/img]Bild

KOLLA FILM :) https://www.youtube.com/watch?v=QrjEc5Z ... e=youtu.be[/youtube]
obeee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 18 juli 2014, 00:03

Inlägg av obeee »

Verkar nice, vart kan man hitta dig då? :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Hur tätt blir det? Dedär justerbara munstyckena är ju inte avsedda för att ha justerskruven under bränslenivån, så rimligtvis finns det inget som hindrar soppan från att läcka ut genom gängan?
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
wwilliam1
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 oktober 2013, 23:38

Inlägg av wwilliam1 »

vadå inte avsedda, de sitter exakt i samma gänga som de fasta munstycke, PRECIS som ett vanligt fast munstycke, den går enormt mycke bättre än me de gamla fasta munstycket. munstycket är gängad både i munstyckgängan i förgasaren plus i koppen. fastbultad genom att munstycket är inskruvat genom en gänga i koppen samt in i gängorna där gamla munstycket satt.

de är en m6 låsmutter me tätningi sig plus papperspackning udner muttern mot koppen, 100 % tätt, har nämligen kollat och använt 2 av fuggarna på olika moppar, de är helt täta. ni kan nå mig på forumet på PM :)

btw kanalerna som går in i musntycket med bensin ligger 4 mm ovan för botten på flottör koppen ;) de är visst avsedda att ha musntycket under bränslenivån efters bränslekanalerna i sidan på munstycket låter bensinen rinna igenom och sugas upp i munstyck hålet till nålen
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Det ställbara munstycket är uppenbarligen avsett för veteranmoppeförgasarna, och där sitter dom alltid med justerskruven högst upp, en bra bit över bränslenivån. Därmed behöver dom inte vara täta vid justerskruven.
När man gör som du och vänder den änden neråt blir det en helt annan femma att få det att inte läcka ut soppa genom skruvens gänga. Men om det håller tätt är det ju bara bra.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
wwilliam1
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 oktober 2013, 23:38

Inlägg av wwilliam1 »

Nej du missförstår. Munstycket är in skruvat . Genom koppen i gängorna där. Gamla munstycket. Satt. Och är även gänga i koppen. Plus fast låst. Med en m6 lås. Mutter som drar åt munstycket. Ytterliggare. Mot koppen med. En packning så. De är 100% tätt .
hell rider
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 13 augusti 2013, 21:40
Ort: Norrhult
Kontakt:

Inlägg av hell rider »

Hej blev mycket intresserad av dina munstycken , kan du fixa sådant på en stage6 28 mm pwk förgasare med ?
www.ettansmopeder.se [ Reservdelar & tillbehör till moped ]
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

wwilliam1 skrev:Nej du missförstår. Munstycket är in skruvat . Genom koppen i gängorna där. Gamla munstycket. Satt. Och är även gänga i koppen. Plus fast låst. Med en m6 lås. Mutter som drar åt munstycket. Ytterliggare. Mot koppen med. En packning så. De är 100% tätt .
Han menar själva den du vrider på för att justera blandningen den är ju bara gängad inget mer du har ju ingenting som tätar där svettas det inte ut nåt där? eller hinner allt sugas upp innan det börjar svettas där?. Sen måste man ha mycket utrymme under förgasaren när man har ställbart munstycke alla mopeder har inte det tyvärr. Men jag tycker det här var en häftig ide det här har du gjort bra.
wwilliam1
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 oktober 2013, 23:38

Inlägg av wwilliam1 »

sjklart hellrider, PWK fuggarna är som gjorda för ställbart modd, enklast me dom, här är 2 fuggar ja konverterat, en random fugge fårn en Peugeot fox vespa och till höger en dellorto.

ni missförstår igen :) munstycket är omgängat til fingängad m6 så den går skruva in direkt där gamla munstycket satt. jag har borrat ett hål i botten på flottörkoppen så munstycket slinker igenom där, har även gängat där också efer borrat så de är gängat både i munstycke gäng hålet plus i koppen, sen är som ja sa en m6muttern omgängad till m6 fingängad med åtdragen på munstyckgängan som på bilden me packning under och de blåa låsgummit på låsmuttern nerot som på bilden så de är supertätt. jag har testat en som ja nu har på min moppe o är såklart helt tätt.

de funkar som ja sa på alla AM6 motorer, alltså alla crossar och alla aerox och nästan alla scooter motorer med snett insugs intag som på aerox har sj mätt, de är gott om plats på AM6 cross motorerna och scotrarna som ja nämnde nyss. hoppas ni förstår :) kolla bilden så ser ni hur muttern tätar me packningen med under muttern.

om ni syftade på själva köpmunstycket så är de tätt såklart. de är byggt så. de är en bricka och fjäder inuti som tätar i själva munstycket, svårt o förklara de kan inte rinna ut nåt där.
Bild[/img]
Bild[/img]
Senast redigerad av wwilliam1 den 12 januari 2015, 19:16, redigerad totalt 2 gång.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Istället för att bara säga ''ni missförstår mig'' hela tiden kan du väl ta och lägga upp foton och förklara genom bilder hur det är byggt som..?
hell rider
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 13 augusti 2013, 21:40
Ort: Norrhult
Kontakt:

Inlägg av hell rider »

Låter kanon ,hur kontaktar ja dig så vi kan diskutera detta vidare ?
www.ettansmopeder.se [ Reservdelar & tillbehör till moped ]
Användarens profilbild
Snowtiger
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 22 november 2014, 16:34
Ort: upplands väsby

Inlägg av Snowtiger »

det här låter väldigt mycket "för bra för att vara sant"
Brum, Brum.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Snowtiger skrev:det här låter väldigt mycket "för bra för att vara sant"
Det är nog sant har du sett videon när han justerar ett ställbart munstycke på en moped med dellorto? det låter bra att det är tätt på dina förgasare men på mitt munstycke jag har på sachsen så vill det gärna bli lite fuktigt på ena sidan även fast det pekar snett uppåt.
Användarens profilbild
GustavKull
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 12 januari 2014, 19:11
Ort: Linköping

Inlägg av GustavKull »

bara det justerbara munstycket håller tätt så verkar ju detta vara e toppen ide! :D
Senda och Mt :D
wwilliam1
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 oktober 2013, 23:38

Inlägg av wwilliam1 »

hm ja de droppar iaf inget o de är helt torrt när ja kollade på de efter körning, skulle de läcka är de isf nåt fel på musntycket. men de är inget ja märkt av på mina förgasare, ja tycker när stan de är för bra att va sant men kan man ställa 100% exakt hur man vill när man vill så ja då blri de väldigt bra som insprutning mer liknande :)

Hellrider kontakta via pm här :)
wwilliam1
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 oktober 2013, 23:38

Inlägg av wwilliam1 »

-jag har ett sach munstycke också, de ska va minst 10-20 år äldre än de nyare bing munstyckena jag använder från zundap som är modernare och har större gängdiameter och finare gängor mee mer precision.

-jag tror däför de är mycke mer tillförlitligt och tätt än va de gamla sash musntycket är, de är ex m5 gänga på skruven man skruvar på ,där kan de de blir svårt o få tätt. lättare med m8 gänga fingängat att få de tätt som på zundap munstycket.
-sen är de inte bara gängorna som tätar på zundap munstycket utan en bricka som trycks mot ett säte av fjädern som tätar.

-sash munstyckena använder jag inte för de fiunkar inte på förgasarna me konvetering. kolla bilden så ser ni skillnaden i presicion och modernitet på bing munstycket längst upp o sash längst ner. om ja inte har fel är sach munstycket från 50-60 tals moppar medan zundap musntycket är från 70-80 talet. hänt en del i utvecklingen sen mellan de årena.
Bild[/img]
wwilliam1
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 oktober 2013, 23:38

Inlägg av wwilliam1 »

är de någon som vill köpa :) nån av mina förgasare, 600 kr o då ingår frakten för en förgasare
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

Ser riktigt bra ut! :)

Hade vart intresserad om inte fuggen sitter så nära blocket på zundapp :)
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Skriv svar