Vacuumkran Derbi problem.

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Max99
Elmoped
Inlägg: 73
Blev medlem: 22 september 2013, 18:42
Ort: Alingsås

Vacuumkran Derbi problem.

Inlägg av Max99 »

Tja! Har i helgen satt på ett mk thrower på min Derbi. Köpte en munstyckessats och efter att ha bytt munstycket 4 gånger så tyckte jag att moppen gick riktigt bra, kanske liiite fett bara. I alla fall, det munstycket som jag kom fram till var 0,78 och jag körde på detta munstycket ganska mycket under lördagen. Men då moppen går väldigt fett under 7k rpm så tänkte jag att det inte skulle skada att sätta på ett 0,75 och se om den skulle gå bättre. Nu till problemet. När jag lossade på de två skruvarna som håller fast flotörskålen, precis som jag hade gjort 4 gånger tidigare, så började bensinen flöda. Jag fick då i smått panik trycka tillbaka koppen och skruva fast skruvarna. Min fråga då är vad som kan ha hänt? Funderar på om slangen till vacuumkranen har spruckit, men vet inte riktigt.
Att tillägga är att moppen fortfarande startar på första kicken och går lika bra som innan.
Tacksam för snabba svar!
/Max
Derbi is tha shit ^^
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Vakuumkranen har av någon anledning inte stängts, gissningsvis för att det kommit skräp i den som lagt sig mellan. Testa att omväxlande suga och blåsa i vakuumslangen för att tvinga den att öppnas och stängas, med lite tur funkar den sedan.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

Öppna och kolla, kan vara backventilen som gått sönder annars kan du ju göra kranen till en manuell kran! HasSse666 har gjort en guide hur man borrar in i kranen :lol:
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Finns ingen backventil i dom vakuumkranarna...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Max99
Elmoped
Inlägg: 73
Blev medlem: 22 september 2013, 18:42
Ort: Alingsås

Inlägg av Max99 »

Sorry för utebliven respons, har haft fullt upp :roll:
Iaf tack för tipsen! Ska testa med att byta slangar och blåsa/suga så förhoppningsvis så hjälper väl det. Fattar bara inte vad som kan ha hänt. Har nämligen inte ens vinklat förgasaren när jag bytt munstycke utan bara bytt underifrån och bänt lite i förgasaren för att på av och på koppen... :?
Men harre gött :)
Derbi is tha shit ^^
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

risken är väldigt stor att flottören har hängt sig.

Har gjort det otaliga gånger på min.
Skriv svar