Bränner säkringar hela tiden???

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
PapaEmeritus99
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 23 oktober 2014, 10:17
Ort: Vara

Bränner säkringar hela tiden???

Inlägg av PapaEmeritus99 »

Min moppe TMS Via 25 -07 bränner säkringar så fort man vrider om nyckeln. Men alla kablar sitter i. Jag har bytt 3 säkringar . Jag är väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig!!!
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Re: Bränner säkringar hela tiden???

Inlägg av GurkMarmelad »

PapaEmeritus99 skrev:Min moppe TMS Via 25 -07 bränner säkringar så fort man vrider om nyckeln. Men alla kablar sitter i. Jag har bytt 3 säkringar . Jag är väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig!!!
Leta efter kortslutningar!
Användarens profilbild
PapaEmeritus99
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 23 oktober 2014, 10:17
Ort: Vara

Inlägg av PapaEmeritus99 »

Grejen är att jag fick helt annan glassäkring när jag köpte en ny för 1-2 veckor sen och orginal säkringen heter F10AL250V och dom nya som är sönder heter F5A250VP. Originalet är bara en tråd och dom andra är en tjock tråd med en fjäder runt typ. Hoppas du förstår vad jag menar
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Du har fått 5A säkring istället för 10A som du hade förut. Men det bör inte orsaka att den bränns direkt tändningen slås på, för du ska inte ha grejer som drar så mycket ström som hoppar igång direkt.

Förmodligen har du en kortslutning någonstans, och det är inte helt simpelt att hitta såna. Ett tips är att istället för säkringen koppla in en glödlampa på kanske 20-30W, dels slipper man bränna en massa säkringar, och dels ser man på ljusstyrkan om man lyckats ändra hur mycket ström som går ut i elsystemet. Om man misstänker att felet är i t.ex. baklyktan och "säkringslampan" lyser mycket svagare (eller inte alls) efter man dragit isär kontakten till baklyset så har man konstaterat att problemet ligger där.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

PapaEmeritus99 skrev:Grejen är att jag fick helt annan glassäkring när jag köpte en ny för 1-2 veckor sen och orginal säkringen heter F10AL250V och dom nya som är sönder heter F5A250VP. Originalet är bara en tråd och dom andra är en tjock tråd med en fjäder runt typ. Hoppas du förstår vad jag menar
Där har vi problemet, dina nya säkringar är bara på 5A medans de gamla var på 10A. Köp nya 10A säkringar så borde ditt problem försvinna. Men leta efter kortslutningar också!
Användarens profilbild
PapaEmeritus99
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 23 oktober 2014, 10:17
Ort: Vara

Inlägg av PapaEmeritus99 »

Jag hade 1 original säkring kvar som låg i hållaren och jag testade den men den pajja:(
Användarens profilbild
PapaEmeritus99
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 23 oktober 2014, 10:17
Ort: Vara

Inlägg av PapaEmeritus99 »

Funkar fram,bakljuset och blinkersen utan säkringen när motorn är igång?
Användarens profilbild
PapaEmeritus99
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 23 oktober 2014, 10:17
Ort: Vara

Inlägg av PapaEmeritus99 »

Problemet uppstod när bromsljuskontakten bak gick sönder och när jag drog ut den tror jag
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Lämpligt att ta en titt på dom kablarna då.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
PapaEmeritus99
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 23 oktober 2014, 10:17
Ort: Vara

Inlägg av PapaEmeritus99 »

Det har jag men vet ni om fram,baklyset och blinkersen funkar utan säkring när motorn är igång?
Användarens profilbild
PapaEmeritus99
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 23 oktober 2014, 10:17
Ort: Vara

Inlägg av PapaEmeritus99 »

Om orginalsäkringen är 10A 250V och 5x30 mm och man har en likadan säkring men den är 5x20 mm. Gör det något?
Skriv svar