Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Moderatorer: Speedway , MrAndersson , TheAndersson , CaToXXo
Blasternissen
Elmoped
Inlägg: 22 Blev medlem: 29 juni 2014, 21:01
Inlägg
av Blasternissen » 6 december 2014, 22:10
Hej! imorgon så var det dags att köpa ett nytt avgasrör. Hade tänkt mig leovince tt. Jag ska köra helt orginal med röret och jag undrar lite saker.
1. kommer jag behöva gå upp i munstycke om jag kör med det orginal?
2. finns det risk isåfall att den skär om jag inte gör det?
Tack i förhand!
Kör som din sista dag i livet
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894 Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan
Inlägg
av Hampu » 6 december 2014, 22:27
Avgassystemet kommer fortfarande räknas som trim och förmodligen behöver du byta munstycket någon storlek.
Blasternissen
Elmoped
Inlägg: 22 Blev medlem: 29 juni 2014, 21:01
Inlägg
av Blasternissen » 6 december 2014, 23:00
Ska jag börja med 10 munstycken uppåt och sedan jobba mig ner? Finns det ingen risk att den skär?
Kör som din sista dag i livet
Blasternissen
Elmoped
Inlägg: 22 Blev medlem: 29 juni 2014, 21:01
Inlägg
av Blasternissen » 6 december 2014, 23:04
Förresten hittar jag inga munstycken på twostroke, kan du länka några?
Kör som din sista dag i livet
Blasternissen
Elmoped
Inlägg: 22 Blev medlem: 29 juni 2014, 21:01
Inlägg
av Blasternissen » 7 december 2014, 09:03
nej jag menar om det finns någon chans att den skär om jag inte gör det.
Kör som din sista dag i livet
Revilz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 483 Blev medlem: 1 juni 2014, 20:28
Ort: Sundsvall
Inlägg
av Revilz » 7 december 2014, 11:14
Blasternissen skrev: nej jag menar om det finns någon chans att den skär om jag inte gör det.
Ja, om den går för snålt.
GasGas SM 125 -05
Ktm SX 125 -12
Aprilia RS 125 -00
Yamaha Wr125x -10
GasGas EC 125 -13
Derbi Senda Xtreme -12
Beta RR Supermotard -05
Blasternissen
Elmoped
Inlägg: 22 Blev medlem: 29 juni 2014, 21:01
Inlägg
av Blasternissen » 7 december 2014, 19:00
Hur tar jag reda på vilket munstycke jag har original?
Kör som din sista dag i livet
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794 Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala
Inlägg
av Rainn » 7 december 2014, 19:05
Blasternissen skrev: Hur tar jag reda på vilket munstycke jag har original?
Ludix Blaster Årsmodell: -05 : Munstycke 56 eller Ludix Blaster LC Årsmodell: -06 : Munstycke 55
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Blasternissen
Elmoped
Inlägg: 22 Blev medlem: 29 juni 2014, 21:01
Inlägg
av Blasternissen » 7 december 2014, 21:19
Jag hittade också det men problemet är att jag har årsmodell 08
Kör som din sista dag i livet
Revilz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 483 Blev medlem: 1 juni 2014, 20:28
Ort: Sundsvall
Inlägg
av Revilz » 7 december 2014, 21:33
Blasternissen skrev: Jag hittade också det men problemet är att jag har årsmodell 08
Du behöver inte veta vad som är original. Skruva av koppen och kolla vad du har för munstycke i nu och köp ca 10 storlekar större än det.
GasGas SM 125 -05
Ktm SX 125 -12
Aprilia RS 125 -00
Yamaha Wr125x -10
GasGas EC 125 -13
Derbi Senda Xtreme -12
Beta RR Supermotard -05
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858 Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta
Inlägg
av rärox » 8 december 2014, 00:12
Rainn skrev: Blasternissen skrev: Hur tar jag reda på vilket munstycke jag har original?
Ludix Blaster Årsmodell: -05 : Munstycke 56 eller Ludix Blaster LC Årsmodell: -06 : Munstycke 55
Det skiljer individuellt från moped till moped vad den har för bestyckning.
Slutsats: Dina siffror är felaktiga.
fruktigkaka
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225 Blev medlem: 3 maj 2014, 19:13
Ort: gävle
Inlägg
av fruktigkaka » 8 december 2014, 17:00
kolla vad du har för munstycke , ska du köra trimrör med pluggem kvar ?
speedfight 2 ac
Setup :
airsal 70cc sport
Urpluggat orginalrör
16,5mm mikuni moddat på orginal insug
sportluftfilter (+10 hk)
biltema bakdäck
sf 1 framkåpa ( +15 kmh för mindre luftmotstånd )
Blasternissen
Elmoped
Inlägg: 22 Blev medlem: 29 juni 2014, 21:01
Inlägg
av Blasternissen » 8 december 2014, 17:11
Ja jag ska köra med pluggen i, hur kollar jag vilket munstycke jag har?
Kör som din sista dag i livet
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894 Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan
Inlägg
av Hampu » 8 december 2014, 17:35
Blasternissen skrev: Ja jag ska köra med pluggen i, hur kollar jag vilket munstycke jag har?
Varför ska du det egentligen? Den kommer ju ändå förmodligen gå ännu sämre med ett trimrör med plugg.
Blasternissen
Elmoped
Inlägg: 22 Blev medlem: 29 juni 2014, 21:01
Inlägg
av Blasternissen » 8 december 2014, 20:23
varför skulle den gå sämre med ett nytt rör orginal?
Kör som din sista dag i livet
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894 Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan
Inlägg
av Hampu » 8 december 2014, 20:26
Blasternissen skrev: varför skulle den gå sämre med ett nytt rör orginal?
Fast ett trimrör med plugg är ju inte samma sak som ett originalrör?
Blasternissen
Elmoped
Inlägg: 22 Blev medlem: 29 juni 2014, 21:01
Inlägg
av Blasternissen » 8 december 2014, 20:28
men menar du att den kommer gå dåligt? den kommer väl ändå gå lika snabbt som den gör nu?
Kör som din sista dag i livet
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894 Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan
Inlägg
av Hampu » 8 december 2014, 20:29
Blasternissen skrev: men menar du att den kommer gå dåligt? den kommer väl ändå gå lika snabbt som den gör nu?
Nja, förmodligen kommer den ha ett sämre register.
Blasternissen
Elmoped
Inlägg: 22 Blev medlem: 29 juni 2014, 21:01
Inlägg
av Blasternissen » 8 december 2014, 20:31
är inte så jävla bra på moppar, vad menar du med register? haha
Kör som din sista dag i livet
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894 Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan
Inlägg
av Hampu » 8 december 2014, 21:25
Blasternissen skrev: är inte så jävla bra på moppar, vad menar du med register? haha
Men ifall man säger ''effektkurva'' då.
fruktigkaka
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225 Blev medlem: 3 maj 2014, 19:13
Ort: gävle
Inlägg
av fruktigkaka » 8 december 2014, 22:36
en moppe går bättre med orginalrör en med strypt effektrör det beror på hur röret är stryp tror jag
speedfight 2 ac
Setup :
airsal 70cc sport
Urpluggat orginalrör
16,5mm mikuni moddat på orginal insug
sportluftfilter (+10 hk)
biltema bakdäck
sf 1 framkåpa ( +15 kmh för mindre luftmotstånd )
Blasternissen
Elmoped
Inlägg: 22 Blev medlem: 29 juni 2014, 21:01
Inlägg
av Blasternissen » 9 december 2014, 07:45
Så den kommer få sämre axx?
Kör som din sista dag i livet
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894 Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan
Inlägg
av Hampu » 9 december 2014, 13:43
Blasternissen skrev: Så den kommer få sämre axx?
Ja, ganska säkert att den kommer gå sämre.
Köp inte ett trimrör ifall du inte ska köra trimmat, för det räknas ändå som trim, även ifall den går i laglig hastighet.
fruktigkaka
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225 Blev medlem: 3 maj 2014, 19:13
Ort: gävle
Inlägg
av fruktigkaka » 9 december 2014, 16:47
Hampu skrev: Blasternissen skrev: Så den kommer få sämre axx?
Ja, ganska säkert att den kommer gå sämre.
Köp inte ett trimrör ifall du inte ska köra trimmat, för det räknas ändå som trim, även ifall den går i laglig hastighet.
men om man har ett intyg som säger att röret är ce godkännt så kan man besikta moppen med det röret och då blir det lagligt , ganska onödigt men sen efter det kan man ju plugga ur det och då står det på papper att du har det röret och att det är lagligt
speedfight 2 ac
Setup :
airsal 70cc sport
Urpluggat orginalrör
16,5mm mikuni moddat på orginal insug
sportluftfilter (+10 hk)
biltema bakdäck
sf 1 framkåpa ( +15 kmh för mindre luftmotstånd )
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894 Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan
Inlägg
av Hampu » 9 december 2014, 17:13
fruktigkaka skrev: Hampu skrev: Blasternissen skrev: Så den kommer få sämre axx?
Ja, ganska säkert att den kommer gå sämre.
Köp inte ett trimrör ifall du inte ska köra trimmat, för det räknas ändå som trim, även ifall den går i laglig hastighet.
men om man har ett intyg som säger att röret är ce godkännt så kan man besikta moppen med det röret och då blir det lagligt , ganska onödigt men sen efter det kan man ju plugga ur det och då står det på papper att du har det röret och att det är lagligt
Självklart kan du besikta ifall det är ett godkänt rör, men nu skulle jag knappast tro att han vill spendera såpass mycket pengar för att få en moped som går sämre än original.