Moppe som dör plötsligt utan anledning

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 515
Blev medlem: 22 september 2012, 17:27
Ort: Sollebrunn

Moppe som dör plötsligt utan anledning

Inlägg av SNODDAS15 »

Hej!

Var ett tag sen man var här sist.

Jo, tog moppen hem från skolan, inget ovanligt, visst det hade regnat hela dagen. Kör ca 1,5km inga problem. Sedan dör moppen precis som om bensinen var slut vilket den inte är (ser bensin genom tankenhålet).

Han ville inte starta, alltså inget livstecken, sedan startar den för att sekunderna senare dö igen (precis som bensinen skulle vart slut). Kickar lite till då baksmäller den 2 ggr, lät som kompressionen gick ut genom avgassystemet (gav den väldigt mycket choke undertiden vilket skulle kunna förklara det, men är inte säker).

Efter en stund startar den så jag iallafall kunde köra hem den. När jag kommer hem så hänger sig tomgången väldigt högt och gasar då till för att få den att sjunka, istället varvar den lite till för att sen bara gå raka vägen och dö.

Har ni tips elr tankar på vad jag ska göra elr kolla så släng in ett inlägg, jätte schysst om ni kan hjälpa mig!

mvh Tröttmopedist
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Användarens profilbild
Revilz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 483
Blev medlem: 1 juni 2014, 20:28
Ort: Sundsvall

Inlägg av Revilz »

Som alltid är det så mycket som kan vara fel. Har du öppet luftfilter? Vatten i elsystemet? Tjuvluft?

Du kan ju börja med det! :)
GasGas SM 125 -05
Ktm SX 125 -12
Aprilia RS 125 -00

Yamaha Wr125x -10
GasGas EC 125 -13
Derbi Senda Xtreme -12
Beta RR Supermotard -05
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 515
Blev medlem: 22 september 2012, 17:27
Ort: Sollebrunn

Inlägg av SNODDAS15 »

Revilz skrev:Som alltid är det så mycket som kan vara fel. Har du öppet luftfilter? Vatten i elsystemet? Tjuvluft?

Du kan ju börja med det! :)
Som sagt började det nu, så tjuvluft bör det inte va. öppet filter har jag aldrig fattat meningen med. Får kolla på elen :)
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Skriv svar