Krysskil, uppgift

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
KrooxTheStyler
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 563
Blev medlem: 2 maj 2013, 22:09
Ort: Asmundtorp

Krysskil, uppgift

Inlägg av KrooxTheStyler »

Hej!

Är krysskilens uppgift att få svänghjulet att snurra rätt?
CPI SM
carl allstrin
Elmoped
Inlägg: 145
Blev medlem: 6 september 2014, 11:38

Inlägg av carl allstrin »

den låser saker på en axel så de ej kan snörra
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Dens ENDA uppgift är att se till så man monterar svänghjulet rätt, varje gång. Många tror uppgiften är att hålla fast svänghjulet - vilket är fel. Det är konan mellan axeln och svänghjulet som gör att det fastnar.

Tex Carl - som tror det också. Vilket är fel ;)
Användarens profilbild
KrooxTheStyler
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 563
Blev medlem: 2 maj 2013, 22:09
Ort: Asmundtorp

Inlägg av KrooxTheStyler »

Så, jag kan köra utan krysskil om man till 100% har monterat svänghjulet rätt utan krysskil?
CPI SM
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Absolut. Det finns tidiga mopedmotorer som helt saknar krysskil. Ett litet h*lvete att få svänghjulet rätt kanske, men det fungerar.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Krysskilar är väldigt små och klarar inte mycket last. Är de ciao som de brukar paja på? Men då beror det på att axeln och/ eller svänghjulet är slitet så det inte greppar.

Plattkil däremot, de är kraftigare och är bättre anpassade för att ta last. Ganska vanligt i vissa växellådor mm.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

För allmänbildningens skull kan det vara läge att nämna att det även finns kilar som är designade för att gå sönder ibland. En vanlig handdragen gräsklippare med Briggs & Stratton motor är ett bra exempel, där man har ett stort och tungt svänghjul på övre änden av vevaxeln, och (självklart) en gräsklippningskniv i andra änden under motorn.
När man inte ser sig för och råkar köra över en sten, stubbe, flaggstångsfot eller nått annat som kniven hugger i och tar tvärstopp mot så vill ju svänghjulet fortsätta rotera, och med ett så stort svänghjul på det varvtalet handlar det om ganska stora krafter.
Istället för att se till att svänghjulet sitter riktigt stadigt på axeln så svänghjulet skulle dra runt axeln, potentiellt sliter den skev, drar sönder knivfästet och drar kniven skev så har man valt en "vekare" svänghjulsmontering med en kil som är tänkt att gå sönder (i vissa fall är den t.o.m. gjord av aluminium) så svänghjulet kan snurra vidare trots att vevaxeln har tvärstannat.

Detta är inte på något vis en garanti för att allt kommer överleva, tvärt om så ska man vara glad om man inte gör några allvarligare skador på gräsklipparen än att knäcka den kilen (som kostar några få kronor) och gör lite hack i kniven så den behöver slipas om ifall man kör tvärstopp mot något så stadigt. Flera kilo metall (vevaxel, kniv o.s.v.) som roterar med sisådär 3500rpm går inte stoppa på ett ögonblick utan att ställa till någon form av problem, men med svänghjulet "löst" blir chansen att det finns nått kvar att rädda betydligt större.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
carl allstrin
Elmoped
Inlägg: 145
Blev medlem: 6 september 2014, 11:38

Inlägg av carl allstrin »

tur att vi har dig rexxy :wink:
Skriv svar