Xenon på slider-06

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Sliderchobbe
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 4 november 2014, 17:33
Ort: Skellefteå

Xenon på slider-06

Inlägg av Sliderchobbe »

Tjena! Som rubriken lyder så har jag tänkt sätta xenon på min slider. Dock så vet jag inte riktigt hur man gör, har någon testat någongång? Skulle vara väldigt tacksam för svar :D
Användarens profilbild
Rasges
Svårstartad skrothög
Inlägg: 168
Blev medlem: 18 april 2014, 23:45

Inlägg av Rasges »

En polare hade sånna här på sin Slider med bcd-framkåpan http://www.twostroke.se/product.asp?product=27768
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Rasges skrev:En polare hade sånna här på sin Slider med bcd-framkåpan http://www.twostroke.se/product.asp?product=27768
Inte ett ord om varken effekt, ljusstyrka, vad det är för diod eller ens med vilken vinkel ljuset sprids. Ni gör som ni vill, men jag köper inte så dyra grejer på vinst och förlust. Oftast är det rent skräp...

Problemet med xenon på moppe är (mestadels) att moppar har en generator som ger relativt lite ström, och ännu mindre efter likriktning (xenonkiten kräver likström). Det kan hända att din moped har tillräckligt bra grejer för att orka driva ett xenonkit, det kan lika gärna hända att den inte har det. Man kan göra lite belastningstest för att se om det alls finns en chans, men man vet inte om det verkligen fungerar förrän man kör med xenonkitet. Och xenon har den obehagliga egenskapen att det tvärslocknar när det tömt batteriet för mycket ifall strömmen inte räcker till, det lyser inte svagare som andra lamptyper - är det natt blir det alltså kolsvart helt plötsligt och man har ren tur om man hinner få stopp på hojen medan man fortfarande är kvar på vägen... :?
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar