keisler alu racer

Här finns TSR Race Teams egna projekt! Vill du vara med i Teamet? Kontakta Rexxy för mer information.
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

keisler alu racer

Inlägg av moddlaren »

Hej

En del vet vem jag är en del har läst någon guid här på twostroke eller på moppenet.

Vem jag är Moddlaren.

Anledningen att jag skriver är att börja en tråd till min grabb som är närmare 16 och helt plöstligt börjat att tycka om dragracing.

Så vad gör man då när detta händer? Tja i mitt fall är det bara ett läge o det är allt eller inget alls.

Jag letade i hyllorna i garaget o hittade 2st malossi BB86 cylindrar.en vev. Tre tändsystem ""twins digital"" malossi eprom"" italkit digital"".
Hittade en massa reed ventiler ett komplett malossi owerang variator kit.

hittade även 2 aerox motorer. Då började funderingarna på vad skall jag göra med detta skrotet? Och vad skall skrotet sitta i för mopperam?

Mailade Twostroke o kollade runt lite presenterade mina ideer på ett bra sätt tyckte jag. Detta innebar att jag blev ombedd att låta Viktor vara med i Twostrokes race Team.

Det var då tankarna växte fram att jag kör på en keisler ram till Viktor o inte bygger en själv min grabb skall åka på en beprövad ramkonstruktion som funkar.

Så denna veckan ramlar det in en ny keisler ram en framgaffel ett framhjul en tank bromsar osv osv osv.

Lite bilder kommer säkert och det blir mycket text som jag kommer att förklara hur och varför jag gör ditt eller datt..

hela motorn är klar o tar lång tid att förklara varför och hur jag tänker.. 90% av motorn ser inte ut som en minarelli längre massor med svetsning o en del JB-Weld.

slut på första inlägg
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
guddingalex
Svårstartad skrothög
Inlägg: 181
Blev medlem: 7 oktober 2013, 13:42
Ort: östersund

Inlägg av guddingalex »

tror detta kan bli rätt najs! Följer! :)
Gör kolvbyten, cylinderbyten och motorrenoveringar med mera (billigt). alex.gudding@gmail.com

kika gärna på mitt projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 299#632299
Användarens profilbild
fille_skottet
Elmoped
Inlägg: 74
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:02
Ort: Karlskrona

Inlägg av fille_skottet »

Följer!
Slätten
Elmoped
Inlägg: 36
Blev medlem: 2 oktober 2014, 18:44
Ort: Lidköping

Inlägg av Slätten »

Följer
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Nu du! True racer :)
Årets Styrelsemedlem 2013
Jansson19
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 10 juli 2014, 19:51

Inlägg av Jansson19 »

Följer!
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Ja då var keisler ramen hemma och upppackad, Måste säja att keisler har uppdaterat svetsarna på alu ramen dom är iktigt snygga och dom är bredare än tidigare så ramen är ok.


Sedan såg jag att styrlagrena var kullager inte koniska lager :evil: det är rent förkastligt när man skall ha åtdragningsmoment mellan gaffelkronorna dock är detta rätt enkelt att lösa bara att byta till koniska lager och saken är biff.

Men som smolken i ögat så var en av gaffel underdelarna borta ur paketet illa den som var med lämnas imorgon in till en mekanisk verkstad och troligen får jag en nytillverkad redan samma kväll.


mvh
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

Kanske inte var en så dum idé att dra med grabben till ett race faktiskt. Trevligt och träffas och prata lite för den delen med. Givetvis ska detta även följas, blir nog minst sagt en konkurrenskraftig konkurrent!
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

fan vad nice, följer även om man gått över till 4-takt :roll:
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

tjo så här ser det ut för stunden-

Bild
moddlaren trimma lungt
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

minarelli har ju för små transfer uppgångar från vevhus upp i cyl även cylindrarna blir lidande av detta och iomed små transfers kan man inte gasväxla ordentligt.

vad gör man då :?: :?: Tja det finns flera sätt man kan sätta på en annan cyl från en annan motor typ med större transfers i, eller så som jag har gjort svetsar upp utsidan på cyl.

här det att jag har svetsat på ca 5mm på utsidan transfer för att kunna porta upp bättre även avgas stosen är svetsad då den är förliten för att kunna komma upp i den diametern jag vill ha.

Bild

Bild
moddlaren trimma lungt
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

sedan är ju även minarellis pinbultar genom cyl från blocket ett dilemma dom sitter för tätt det går inte att få upp arean eller ens få en trevlig radie ut ur cyl som det ser ut.

vad att göra med detta :?: tja bytta fabrikat eller borra ur o plugga pinbults hålen och helt sonika flytta pinbultarna utåt så man får plats.


borrar upp gamla hålen från 7mm till 12mm

Bild


stor skillnad.
Bild

så här är alu stavarna ipressade och limmade.
Bild

från ovan sidan
Bild

här ser man hur långt ut jag borrat dom nya pinbults hålen ca 5mm längre ut på varje sida.
Bild

från andra sidan.
Bild


och på denna bilden syns skilnaden på baksidans pinbults håls plasering mot dom nya, även transfer svetsningen syns tydligt.
Bild


fortsättning följer
mvh
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
Hugge66
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 499
Blev medlem: 15 september 2011, 17:43
Ort: vallåkra

Inlägg av Hugge66 »

coolt projekt ! följes
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

tjo.

avgas porten var ju en jäkligt dum konstruktion på malossi BB86 den var bara 24mm vilket räcker till ca 17-20 hp, så där fick jag ju svetsa på en del alu för att kunna få den till 30mm eller lite till om jag vill.

man ser skillnaden på 24 kontra pipans 30.

Bild

här är den nästan färdig.

Bild


sedan var ju transfer för trånga oso och även här har jag svetsat på mera material för att kunna porta som jag vill, denna cylinder var redan portad av kilhage men den portningen räcker inte för några speciellt ystra hästkrafter.

här är en bild på kilhage portning.

Bild

här är en bild på grov portning alla moddlaren det är mer än 5 mm bredare transfer uppgångar av en bra anledning.

Bild

här står BB86 till höger och till vänster står en av mina Hebo redrevolution 69cc, hebon gav 22,??? i bänk och orkade med 9,22,201 meter

Bild

mvh
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

Lagom "filad" cylinder, vilket jobb! ser fram emot mer updates!
Bild
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

HOPPSAN

jag skrev att KILHAGE hade portat den cylinder innan jag gav mej på den.

JAG KRITISERAR ABSOLUT INTE KILHAGE :oops:

jag vet inte vad han hade tänkt med just den cylindern jobbet han gjort var bra men det var inte portat med tanken på Absolut max gasväxling i cylindern :oops:
moddlaren trimma lungt
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

MMM jag tänker inte visa så mycket mera av cylindern då resten behöver testas ut o justeras skulle jag tro.

men vevhuset kan vi kolla lite på.


denna bilden visar väll ganska bra hur mycket större transfer uppgångarna igentligen har blivit, OBS detta är inte det slutgiltiga utseendet bara en grov urportning.

Bild

Det handlar bara om att vräka bort så my material som det bara går ur vevhuset för att få till gasväxling som duger :shock:

Bild

så här ser det ut när det börjar ta form efter ett tag.

Bild

blir lixom en del material som skall bort :D :shock:

Bild

mvh


föresten en liten bild på hebons jobb.

Bild

Bild
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Klockren förstabild (i de sista inlägget) :wink:
Förklara gasväxling lite mer ingående?
Årets Styrelsemedlem 2013
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

gasväxling.

en motor kan aldrig bli bättre än hur mycket färska gaser den kan växla .

först måste motorn bli av med dom förbrända gaserna så effektivt som det bara är möjligt, detta sker genom HUR portarna är riktade in i cylindern detta är det riktigt svåra.

när gaserna skall växlas/bytas ut i cylindern sker detta på ca 0,0010 sekunder rätt kort tid :shock:
iomed dessa extremt korta öppentider på portarna i cylinderväggarna så måste gaserna ha så lätt det bara går att ta sig fram.

avgasporten fungerar ju som en damsugare när den öppnar, när gaserena som är förbrända rusar ut så billdas ett sug i pipan som drar genom transfer portarna ner i vevhuset och ut till förgasaren.

sedan skall man ju sträva eftyer att få ut en del kalla gaser i början på pipan så retur pulsen från slutkonan kan knuffa tillbaka och i princip turboladda motorn.

2T o 4T kan båda använda ett reflekterande avgassystem 2 t expansionskammare 4 t powerbomb och megafon samt avstämd längd.
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Bra förklaring, precis de jag sökte!
Årets Styrelsemedlem 2013
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Jaha vad skall jag skriva om i dag då?

Minarelli motorn har ett red insug som är så där till en begränsad effekt jag vet inte så många aeroxar som har mer än ca 20-22 hp i bromsbänk.

därimot så med exakt samma settupp på en piaggo eller peugot motor så leverarar dessa några hp mera än minarelli motorn.

Varför gör dom detta? jo nu är vi där med gasväxling igen, peugot motorn släpper in sitt insug på sidan av motorn ner över vevaxel rakt in i transfer.

piaggomotorn släpper sina gaser rakt in bakifrån över vevaxeln.

minarelli motorn kraschar sina gaser rakt in i vevaxeln och då förloras en del av gashastigheten där blir också fullständigt kaos när gaserna helt plötsligt skall gå uppåt och utåt sedan uppåt igen.

vad gör man åt detta då?

tja en kille som var väldigt duktig och som tyvärr inte längre finns hos oss pga en mycket otrevlig och olycklig olycka var detta på spåret med just minarelli blocken.

den sista motorn som han byggde är helt konkurenskraftig fortfarande efter ca 5-6 år personen jag talar om kallades dood och var en mycket framstående kille inom moppe dragracing. RIP dood.


nå väl jag har tagit dessa funderingar några steg till o gjort detta riktigt besvärligt att kopiera för dom som vill eller orkar.

jag har fräs i en honda cr 85 reed och ändrat alla vinklar på reeden så gaserna spolar över veven och vid sidorna av veven så ingen energi går förlorad pga att gaserna kraschar rakt ini veven.


Bild


på bilden ovan så ser ni honda cr85 reeden monterad och gaserna stryker över veven .

Bild

med denna reeden bör det gå att få motorn att ge över 22 hp o förhoppningsvis över dom 26 hp som min AM6 rt 69cc ger.

Bild

bromsning av min pw50:-))

Bild

mvh
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Intressant att läsa även att man inte förstår allt :wink:
Vad har du sett någon plocka ut ur 86cc big bore som mest?
Årets Styrelsemedlem 2013
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Dryga 30hp men då är det en ren bänk motor.
samma med rt, n dryga 28hp ur st6RT samma där i en motor byggd att ge max i bänk inte ute på gatan.
moddlaren trimma lungt
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Dryga 30hp men då är det en ren bänk motor.
samma med rt, n dryga 28hp ur st6RT samma där i en motor byggd att ge max i bänk inte ute på gatan.
moddlaren trimma lungt
anti_speedy
Elmoped
Inlägg: 54
Blev medlem: 20 mars 2008, 15:53
Ort: orust

Inlägg av anti_speedy »

Känns lite dumt att köra med ett malossi BB 86 rör? har du funderat nått runt det?
Användarens profilbild
spaaals
Sunnanö mek & pul
Inlägg: 249
Blev medlem: 26 juli 2013, 12:06
Ort: Borlänge

Inlägg av spaaals »

Blir nog bra detta!
gött å se
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

anti_speedy skrev:Känns lite dumt att köra med ett malossi BB 86 rör? har du funderat nått runt det?
jo jag har funderat lite på detta BB86 röret från malossi ör nog ett universal rör som skall vara avändbart till det mesta. Visserligen är vridmoments toppen bara 300 rpm bred så lite spetsigt är röret i karestiken.

har ändrat på så mycket i motor o cylinder att jag vill bromsa motorn några gånger för att se vad tryck o värme pipan produserar och vid vilka rpm detta sker.

sedan har jag ett rätt digert arbetet med att sortera ut tändlägen och bestyckningar när jag testar. Malossi eprom. Twins digital. Tändningarna. Funderar lite på polinis nya batteri tändning också..
moddlaren trimma lungt
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

anti_speedy skrev:Känns lite dumt att köra med ett malossi BB 86 rör? har du funderat nått runt det?
jo jag har funderat lite på detta BB86 röret från malossi ör nog ett universal rör som skall vara avändbart till det mesta. Visserligen är vridmoments toppen bara 300 rpm bred så lite spetsigt är röret i karestiken.

har ändrat på så mycket i motor o cylinder att jag vill bromsa motorn några gånger för att se vad tryck o värme pipan produserar och vid vilka rpm detta sker.

sedan har jag ett rätt digert arbetet med att sortera ut tändlägen och bestyckningar när jag testar. Malossi eprom. Twins digital. Tändningarna. Funderar lite på polinis nya batteri tändning också..
moddlaren trimma lungt
anti_speedy
Elmoped
Inlägg: 54
Blev medlem: 20 mars 2008, 15:53
Ort: orust

Inlägg av anti_speedy »

[quote="moddlaren"][quote="anti_speedy"]Känns lite dumt att köra med ett malossi BB 86 rör? har du funderat nått runt det?

jo jag har funderat lite på detta BB86 röret från malossi ör nog ett universal rör som skall vara avändbart till det mesta. Visserligen är vridmoments toppen bara 300 rpm bred så lite spetsigt är röret i karestiken.

har ändrat på så mycket i motor o cylinder att jag vill bromsa motorn några gånger för att se vad tryck o värme pipan produserar och vid vilka rpm detta sker.

sedan har jag ett rätt digert arbetet med att sortera ut tändlägen och bestyckningar när jag testar. Malossi eprom. Twins digital. Tändningarna. Funderar lite på polinis nya batteri tändning också..[/quote]
Håller på med en liknande motor med bb 86 på minarelli SD block för att kunna köra på "10" bakfälg.
Tror att du behöver ett rör som är varv villigare då den är avstämd till 184 grader.
Flödesportningen ser extremt bra ut vad för storlek på förgasare hade du tänkt köra på? Jag tänkte på en Mikuni tmx32mm
Jag tänkte testa eprimen men tror polini funkar bra! Skönt att slippa ladda batteriet till vattenpump mm.
Användarens profilbild
TheRavenBlue
Svårstartad skrothög
Inlägg: 302
Blev medlem: 23 november 2013, 17:41

Inlägg av TheRavenBlue »

Följer detta också. Och hälsa Viktor ifrån mig!
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Hahah Moddlaren och Hilmersson och jag själv i en tråd år 2014, har vi gått baklänges i tiden?

Grymt kul o höra att din grabb fattat tycke om något så härligt som detta, väldigt kul att se ett ordentligt (det tar jag för givet :wink:) projekt! Kommer absolut kika in då och då när tillfälle ges, vilket tyvärr inte är allt för ofta men ändå!
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

*Tråd flyttad till TSR Raceteam* :)
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Jo malossi har låga dur men dur är ju bara en liten del i portarna, arean o specielt den korigerade arean när man räknar bort vinkel in i cyl är ju det som är intresant.
arean på portarna samt spool vinkeln är viktigare än dur, bromsningen på rt/6 på bilden har bara 192 i dur men en pipa som suger lika hårt som nilfisk,s stora industri dammsugare :shock:

Den pipan är en roost pipa som jag filurade en del på och som marko på roost filurade en stund på med o resultatet blev detta 26,3-5 hp och et otroligt långt fint NM register.

Så att stirra sig blind på höga dur o högvarviga rör är nog inte rätt väg att gå utan behålla dom låga rpm men lyckas öka fyllnadsgraden rätt så rejält är nog en bättre väg.

Bild

Med ökade rpm så minskar tiden som portarna är öppna och då krävs det större areor för att kunna flöda samma mängd gaser och det finns en maximal area i alla cylindrar om man inte skall gå upp i vansinniga durrationer.

Det är därför jag vill ha en så effektiv gas växling som det bara går att få i reed vevhus cylinder och till sist att pipan kan jobba så effektivt det går,
sedan skall man ju inte glömma att en mordern tändning och en mordern förgasare kan ge åtskilliga hp utan att röra resten.

både malossi eprom o twinns är ju gamla system som fungerar bra men jag tror inte att tändkurvona är upptilldato mot ex polinis nya eller mvt, hittade ju föresten italkit tändningen också så nu blir det tre system att utforska.

sedan finns ju förbrännings kammaren och det är verkligen en sak man kan hitta hästkrafter i eller Nm om man vill ha detta.


såhär ser det ut när man kolla olika teorier alla piporna bygger på olika teori och så testar man och ser vilken som fungerar bäst och den funderar man vidare på och försöker förbättra.

Bild

får man förbränningen att se så här ut så är jag rätt så nöjd.

Bild


antispeedy jag tror inte du kan få in gasflödet från en 32mm förgasare genom en original reed till areox oavsett vad reeden heter, om du öppnar reedbladen och mäter bredden och höjden som är öppen då får du maximal area som reeden har räkna sedan ut förgasarens area och gämför,

förgasaren får gärna vara något mindre i arena än reeden detta för att gashastigheten inte skall bli lidanade.

japp danielsson tiden går baklänges, men om man tittar på alla forum hur tysta vi äldre är med att skriva o försöka hjälpa till så är det inte konstigt att dom yngre aldrig kommer och kör.

Bild
moddlaren trimma lungt
anti_speedy
Elmoped
Inlägg: 54
Blev medlem: 20 mars 2008, 15:53
Ort: orust

Inlägg av anti_speedy »

kör inte med membran till en minarelli motor har från en cross 85cc.
så tror de skall bli bra.

skall försøka få någon att hjälpa mig bygga en pipa hade jag täkt.
vad blir det för drivkitt då? kollat nått på malossis nya?
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

driv kittet blir ett hopkok 138mm pully 115mm variator koppling från malossi och klocka från malossi

med den stora pullyn och variatorn så tror jag att min start utväxling blir låg o fin och bör kunna ge skapliga 60 fotstider samtidigt så när variatorn växlar ut max så borde det gå fort.

annars finns 120mm variator att ta till, malossi o stage6 är väll bara 98-99 mm
moddlaren trimma lungt
Skriv svar