Åka fast med trimmad moped eller A traktor?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

BondenUndercover
Elmoped
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 september 2014, 18:46
Ort: STORSTAN

Åka fast med trimmad moped eller A traktor?

Inlägg av BondenUndercover »

Hej, jag undrar vilket som man får värst straff för att åka fast med trimmad moped eller a traktor som går för fort? Hittar inget vettigt på google. Någon som vet?
fullt ös körkortslös!
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

INdraget körkort, förlängd period innan du kan söka körkortstillstånd och ta B-körkort, böter, dina föräldrar bötfälls, du får prickar i registret

Skaru köra trimmat, gör det i skogen och inte på vägarna, 15 åringar på trimmade moppar är inget bra :roll:
Bild
Användarens profilbild
KrooxTheStyler
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 563
Blev medlem: 2 maj 2013, 22:09
Ort: Asmundtorp

Inlägg av KrooxTheStyler »

Blir du stoppad så säg ALDRIG att dina föräldrar visste om att du kör trimmat.
Det finns något som heter olovlig körning och om dina föräldrar vet om det så kan dom åka på det för tillåtlig av olovlig körning.

Detta är endast om mopeden står på dom.
CPI SM
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Olovlig körning på båda så det är samma straff.
Det är du själv som bestämmer hur grovt straff du får, stannar du direkt (vilket jag personligen inte kommer göra, kommer kämpa för kung och fosterland nästa gång) så får du väldigt milt straff, dagsböter på det.

Jag som ingen inkomst har fick 1500:-.
Tappade lämpen 4 månader, man kan även få 6 månader första gången.
Behöva kontroll och registreringsbesikta måste du göra också, annars blir det körförbud på mopeden, då måste du lägga ut olika mycket beroende på hur mycket du måste köpa för att få mopeden HELT original. (Man få INTE registrera med pluggat trimrör ÄVEN ifall det är ett ''godkänt''!)

Edit; Inga stylingdelar heller!

Ifall du åker fast igen innan du får tillbaka körkortet så blir det olovlig körning och du tappar lämpen i 2 ÅR TILL!
Jag vet dock inte hur länge man tappar ifall man åker fast EFTER man fått tillbaka körkortet.

En kompis till mig som hade snuthäng typ varje dag åkte fast för typ en månad sedan, en civil polis sprang ut i vägen och drog av honom från mopeden medans han körde, som en riktig man gör så sprang han ju självklart från snuten. Mopeden var kvar och senare hämtade han mopeden och smet ännu en gång.
På kvällen hade polisen på något sätt fått reda på var han bor (han kör utan plåt..!) och grep honom. Han nekade till en början, men sedan hade grisarna zoomat in på hans ansikte med kameran då han stod och tankade så då var det bara att erkänna.

Så kom ihåg det grabbar! Det är INTE så att man lite lätt ''kör ifrån dem bara''
adamklasen
Elmoped
Inlägg: 126
Blev medlem: 2 september 2014, 16:16

Re: Åka fast med trimmad moped eller A traktor?

Inlägg av adamklasen »

BondenUndercover skrev:Hej, jag undrar vilket som man får värst straff för att åka fast med trimmad moped eller a traktor som går för fort? Hittar inget vettigt på google. Någon som vet?
I mitt tycke så tycker jag att, ska man trimma, så köper man inte bara ett trimrör o försöker köra ifrån polisen med det ( de är ju inte omöjligt )
Men ska man trimma så ska man trimma tillräckligt för att kunna köra ifrån polisen t.e.x
Eller nån tjurig gubbe xD
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Re: Åka fast med trimmad moped eller A traktor?

Inlägg av Hampu »

adamklasen skrev:
BondenUndercover skrev:Hej, jag undrar vilket som man får värst straff för att åka fast med trimmad moped eller a traktor som går för fort? Hittar inget vettigt på google. Någon som vet?
I mitt tycke så tycker jag att, ska man trimma, så köper man inte bara ett trimrör o försöker köra ifrån polisen med det ( de är ju inte omöjligt )
Men ska man trimma så ska man trimma tillräckligt för att kunna köra ifrån polisen t.e.x
Eller nån tjurig gubbe xD
Kan ju säga att det inte spelar så stor roll hur mycket man trimmar. Man kommer ändå inte kunna köra fortare än polisen än hur mycket man trimmar.
Även ifall man bara kör avstrypt så kommer man ganska lätt från en polisbuss (Självklart beroende på VAR man befinner sig osv..)
BondenUndercover
Elmoped
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 september 2014, 18:46
Ort: STORSTAN

Inlägg av BondenUndercover »

Asddfgf4 skrev:INdraget körkort, förlängd period innan du kan söka körkortstillstånd och ta B-körkort, böter, dina föräldrar bötfälls, du får prickar i registret

Skaru köra trimmat, gör det i skogen och inte på vägarna, 15 åringar på trimmade moppar är inget bra :roll:
Dock så har jag hört att det är bättre att åka fast när man e 15 än att tex åka dit när man är 16 eller 17, för att när man e 15 så påverkar det inte bilkörkortet (har jag hört)
fullt ös körkortslös!
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

BondenUndercover skrev:
Asddfgf4 skrev:INdraget körkort, förlängd period innan du kan söka körkortstillstånd och ta B-körkort, böter, dina föräldrar bötfälls, du får prickar i registret

Skaru köra trimmat, gör det i skogen och inte på vägarna, 15 åringar på trimmade moppar är inget bra :roll:
Dock så har jag hört att det är bättre att åka fast när man e 15 än att tex åka dit när man är 16 eller 17, för att när man e 15 så påverkar det inte bilkörkortet (har jag hört)
Det påverkar LÄMPEN. Utan lämp får du inte ha något körkort, varken moped eller b-kort.
Det normalaste är att man tappar LÄMPEN 4 månader första gången man åker fast, man kan även tappa 6 månader.
Dt50r-08
Elmoped
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 januari 2013, 17:53

Inlägg av Dt50r-08 »

Hampu skrev:
BondenUndercover skrev:
Asddfgf4 skrev:INdraget körkort, förlängd period innan du kan söka körkortstillstånd och ta B-körkort, böter, dina föräldrar bötfälls, du får prickar i registret

Skaru köra trimmat, gör det i skogen och inte på vägarna, 15 åringar på trimmade moppar är inget bra :roll:
Dock så har jag hört att det är bättre att åka fast när man e 15 än att tex åka dit när man är 16 eller 17, för att när man e 15 så påverkar det inte bilkörkortet (har jag hört)
Det påverkar LÄMPEN. Utan lämp får du inte ha något körkort, varken moped eller b-kort.
Det normalaste är att man tappar LÄMPEN 4 månader första gången man åker fast, man kan även tappa 6 månader.

Är du 15 så påverkar det inte bil utan bara de 6 månaderna. Jag tror att dem är snällare mot en a traktor(kanske inte om du börnar på torget men annars) än en trimmad moppe. Men enligt regelboken får du samma straff
Användarens profilbild
Revilz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 483
Blev medlem: 1 juni 2014, 20:28
Ort: Sundsvall

Inlägg av Revilz »

Dt50r-08 skrev:Är du 15 så påverkar det inte bil utan bara de 6 månaderna. Jag tror att dem är snällare mot en a traktor(kanske inte om du börnar på torget men annars) än en trimmad moppe. Men enligt regelboken får du samma straff
Vad får dig att tro att dom skulle va snällare mot folk som trimmar atraktorer? Båda är ju olovlig körning.
GasGas SM 125 -05
Ktm SX 125 -12
Aprilia RS 125 -00

Yamaha Wr125x -10
GasGas EC 125 -13
Derbi Senda Xtreme -12
Beta RR Supermotard -05
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Dt50r-08 skrev:
Hampu skrev:
BondenUndercover skrev: Dock så har jag hört att det är bättre att åka fast när man e 15 än att tex åka dit när man är 16 eller 17, för att när man e 15 så påverkar det inte bilkörkortet (har jag hört)
Det påverkar LÄMPEN. Utan lämp får du inte ha något körkort, varken moped eller b-kort.
Det normalaste är att man tappar LÄMPEN 4 månader första gången man åker fast, man kan även tappa 6 månader.

Är du 15 så påverkar det inte bil utan bara de 6 månaderna. Jag tror att dem är snällare mot en a traktor(kanske inte om du börnar på torget men annars) än en trimmad moppe. Men enligt regelboken får du samma straff
Varför i hela j*vla helvete skulle man vara snällare mot en traktor? En trimmad moped går väl oftast under 80 medans en traktor brukar gå precis som en bil och en bil brukar ju gå jävligt mycket fortare än 80.
Slätten
Elmoped
Inlägg: 36
Blev medlem: 2 oktober 2014, 18:44
Ort: Lidköping

Inlägg av Slätten »

Hampu skrev:
Dt50r-08 skrev:
Hampu skrev:Det påverkar LÄMPEN. Utan lämp får du inte ha något körkort, varken moped eller b-kort.
Det normalaste är att man tappar LÄMPEN 4 månader första gången man åker fast, man kan även tappa 6 månader.

Är du 15 så påverkar det inte bil utan bara de 6 månaderna. Jag tror att dem är snällare mot en a traktor(kanske inte om du börnar på torget men annars) än en trimmad moppe. Men enligt regelboken får du samma straff
Varför i hela j*vla helvete skulle man vara snällare mot en traktor? En trimmad moped går väl oftast under 80 medans en traktor brukar gå precis som en bil och en bil brukar ju gå jävligt mycket fortare än 80.
: Håller med Hampu :roll:
Dt50r-08
Elmoped
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 januari 2013, 17:53

Inlägg av Dt50r-08 »

Slätten skrev:
Hampu skrev:
Dt50r-08 skrev:
Är du 15 så påverkar det inte bil utan bara de 6 månaderna. Jag tror att dem är snällare mot en a traktor(kanske inte om du börnar på torget men annars) än en trimmad moppe. Men enligt regelboken får du samma straff
Varför i hela j*vla helvete skulle man vara snällare mot en traktor? En trimmad moped går väl oftast under 80 medans en traktor brukar gå precis som en bil och en bil brukar ju gå jävligt mycket fortare än 80.
: Håller med Hampu :roll:
Är bara den erfarenheten jag fått ni behöver ju inte vara så otrevliga. Oftast så brukar ju inte a traktorerna försöka köra ifrån som moppar gör och mopparna brukar ju dra fullgas genom stan etc( I alla fall där jag bor)
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Dt50r-08 skrev:[spoiler]
Slätten skrev:
Hampu skrev:Varför i hela j*vla helvete skulle man vara snällare mot en traktor? En trimmad moped går väl oftast under 80 medans en traktor brukar gå precis som en bil och en bil brukar ju gå jävligt mycket fortare än 80.
: Håller med Hampu :roll:
[/spoiler] Är bara den erfarenheten jag fått ni behöver ju inte vara så otrevliga. Oftast så brukar ju inte a traktorerna försöka köra ifrån som moppar gör och mopparna brukar ju dra fullgas genom stan etc( I alla fall där jag bor)
Ja, alltså är det FÖRAREN som påverkar hur snälla poliserna blir, inte fordonet.
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Re: Åka fast med trimmad moped eller A traktor?

Inlägg av Persson97 »

Hampu skrev:
adamklasen skrev:
BondenUndercover skrev:Hej, jag undrar vilket som man får värst straff för att åka fast med trimmad moped eller a traktor som går för fort? Hittar inget vettigt på google. Någon som vet?
I mitt tycke så tycker jag att, ska man trimma, så köper man inte bara ett trimrör o försöker köra ifrån polisen med det ( de är ju inte omöjligt )
Men ska man trimma så ska man trimma tillräckligt för att kunna köra ifrån polisen t.e.x
Eller nån tjurig gubbe xD
Kan ju säga att det inte spelar så stor roll hur mycket man trimmar. Man kommer ändå inte kunna köra fortare än polisen än hur mycket man trimmar.
Även ifall man bara kör avstrypt så kommer man ganska lätt från en polisbuss (Självklart beroende på VAR man befinner sig osv..)
Tar man risken att köra trimmat gäller det att vara lite smart, veta att här kan jag dra dom, här kommer polisen inte in, här kan jag virra bort dom etc..

Men inte bara det, bor du i någon mindre by med mkt grusvägar, ha rejält mönster i däcken så du inte bara slirar runt, är det vinterväglag, ha rejäla dubbar, bor du i stan och det bara finns asfalt överallt, ja ha sm då så du har grepp. Men även saker som att se till att dina bromsar är tillräckliga, är dom inte det, skaffa ok från en 125 etc. Och locka inte till er polisen i onödan, ha lysen blinkers och undvik blänkande effektrör och ¨trimm märkesklibbor¨ på moppen, det gör mkt!

Och somsagt, med urpluggat kommer du förmodligen ha svårt att dra polisen. Skaffa dig en vettig setup så du snabbt kan komma upp i fart (och såklart bra bromsar så du kan stanna med..)
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Re: Åka fast med trimmad moped eller A traktor?

Inlägg av Hampu »

Persson97 skrev:
Hampu skrev:
adamklasen skrev: I mitt tycke så tycker jag att, ska man trimma, så köper man inte bara ett trimrör o försöker köra ifrån polisen med det ( de är ju inte omöjligt )
Men ska man trimma så ska man trimma tillräckligt för att kunna köra ifrån polisen t.e.x
Eller nån tjurig gubbe xD
Kan ju säga att det inte spelar så stor roll hur mycket man trimmar. Man kommer ändå inte kunna köra fortare än polisen än hur mycket man trimmar.
Även ifall man bara kör avstrypt så kommer man ganska lätt från en polisbuss (Självklart beroende på VAR man befinner sig osv..)
Tar man risken att köra trimmat gäller det att vara lite smart, veta att här kan jag dra dom, här kommer polisen inte in, här kan jag virra bort dom etc..

Men inte bara det, bor du i någon mindre by med mkt grusvägar, ha rejält mönster i däcken så du inte bara slirar runt, är det vinterväglag, ha rejäla dubbar, bor du i stan och det bara finns asfalt överallt, ja ha sm då så du har grepp. Men även saker som att se till att dina bromsar är tillräckliga, är dom inte det, skaffa ok från en 125 etc. Och locka inte till er polisen i onödan, ha lysen blinkers och undvik blänkande effektrör och ¨trimm märkesklibbor¨ på moppen, det gör mkt!

Och somsagt, med urpluggat kommer du förmodligen ha svårt att dra polisen. Skaffa dig en vettig setup så du snabbt kan komma upp i fart (och såklart bra bromsar så du kan stanna med..)
Jag kan säga såhär, när ni möter en polisbil, STIRRA INTE! Det är det som de absolut mest går igång på! Stirrar du så gör du det 100 gånger värre än ifall du har ett fint, kromat effektrör :)
Skriv svar