Att sota ur rör med bensin och tända på?

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Hjul
Elmoped
Inlägg: 69
Blev medlem: 2 januari 2014, 23:26

Att sota ur rör med bensin och tända på?

Inlägg av Hjul »

Tja! läste precis en guide om att man hälla i bensin i avgasröret och tända på och detta ska tydligen sota ur röret? på vilket sätt? bränner den upp oljeresterna? det låter i mina öron som att det förstör hela röret, speciellt om man har en katalysator? röret jag ska sota ur är ett Yasuni R2. Kan jag i så fall ha på ljuddämparen? anledningen till varför jag undrar är för ljuddämparen innehåller isoleringsmaterial, som kanske tar eld, alternativt om jag avfettar blir isoleringsmaterialet blött, vilket kanske inte heller är jättebra?

Mvh!
Användarens profilbild
Revilz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 483
Blev medlem: 1 juni 2014, 20:28
Ort: Sundsvall

Re: Att sota ur rör med bensin och tända på?

Inlägg av Revilz »

Hjul skrev:Tja! läste precis en guide om att man hälla i bensin i avgasröret och tända på och detta ska tydligen sota ur röret? på vilket sätt? bränner den upp oljeresterna? det låter i mina öron som att det förstör hela röret, speciellt om man har en katalysator? röret jag ska sota ur är ett Yasuni R2. Kan jag i så fall ha på ljuddämparen? anledningen till varför jag undrar är för ljuddämparen innehåller isoleringsmaterial, som kanske tar eld, alternativt om jag avfettar blir isoleringsmaterialet blött, vilket kanske inte heller är jättebra?

Mvh!
Varför göra det krångligt?

1. Skruva av ljuddämparen
2. Sätt för ena öppningen till röret så det blir tätt
3. Häll i avfettning och skaka om
4. Töm ut morgonen efter och spola ur med vatten
5. Starta motorn så allt vatten i röret avdunstar

Klart, lycka till!
GasGas SM 125 -05
Ktm SX 125 -12
Aprilia RS 125 -00

Yamaha Wr125x -10
GasGas EC 125 -13
Derbi Senda Xtreme -12
Beta RR Supermotard -05
Användarens profilbild
Hjul
Elmoped
Inlägg: 69
Blev medlem: 2 januari 2014, 23:26

Re: Att sota ur rör med bensin och tända på?

Inlägg av Hjul »

Revilz skrev:
Hjul skrev:Tja! läste precis en guide om att man hälla i bensin i avgasröret och tända på och detta ska tydligen sota ur röret? på vilket sätt? bränner den upp oljeresterna? det låter i mina öron som att det förstör hela röret, speciellt om man har en katalysator? röret jag ska sota ur är ett Yasuni R2. Kan jag i så fall ha på ljuddämparen? anledningen till varför jag undrar är för ljuddämparen innehåller isoleringsmaterial, som kanske tar eld, alternativt om jag avfettar blir isoleringsmaterialet blött, vilket kanske inte heller är jättebra?

Mvh!
Varför göra det krångligt?

1. Skruva av ljuddämparen
2. Sätt för ena öppningen till röret så det blir tätt
3. Häll i avfettning och skaka om
4. Töm ut morgonen efter och spola ur med vatten
5. Starta motorn så allt vatten i röret avdunstar

Klart, lycka till!
Det blir billigare med bensin. Men avfettning är onekligen mer lätthanterligt, som du säger.

Måste man använda kallavfettning eller funkar vanlig avfettning lika bra?
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Avfettning fungerar inge vidare enligt mig. Det tar bort olja, men inte sot!
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Användarens profilbild
Revilz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 483
Blev medlem: 1 juni 2014, 20:28
Ort: Sundsvall

Re: Att sota ur rör med bensin och tända på?

Inlägg av Revilz »

Hjul skrev:
Revilz skrev:
Hjul skrev:Tja! läste precis en guide om att man hälla i bensin i avgasröret och tända på och detta ska tydligen sota ur röret? på vilket sätt? bränner den upp oljeresterna? det låter i mina öron som att det förstör hela röret, speciellt om man har en katalysator? röret jag ska sota ur är ett Yasuni R2. Kan jag i så fall ha på ljuddämparen? anledningen till varför jag undrar är för ljuddämparen innehåller isoleringsmaterial, som kanske tar eld, alternativt om jag avfettar blir isoleringsmaterialet blött, vilket kanske inte heller är jättebra?

Mvh!
Varför göra det krångligt?

1. Skruva av ljuddämparen
2. Sätt för ena öppningen till röret så det blir tätt
3. Häll i avfettning och skaka om
4. Töm ut morgonen efter och spola ur med vatten
5. Starta motorn så allt vatten i röret avdunstar

Klart, lycka till!
Det blir billigare med bensin. Men avfettning är onekligen mer lätthanterligt, som du säger.

Måste man använda kallavfettning eller funkar vanlig avfettning lika bra?
Vill du skapa en majbrasa i röret så kan du prova sota ur med bensin ;) , men bensin skapar ju sot också.... Själv så använde jag kall avfettning så jag har ingen aning om vanlig avfettning funkar.
GasGas SM 125 -05
Ktm SX 125 -12
Aprilia RS 125 -00

Yamaha Wr125x -10
GasGas EC 125 -13
Derbi Senda Xtreme -12
Beta RR Supermotard -05
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Avfettning löser olja, gör inte mycket nytta när det huvudsakligen är sot man vill bli av med.

Att elda bensin gör heller inte mycket nytta. Tanken är att elda upp en stor del av sotet, och den lilla veka eld man kan få inne i röret med den begränsade lufttillgången gör ingen nytta. Att ställa in ljuddämparen i vedpannan och elda med ved tills röret glöder däremot, då börjar vi snacka effektiva grejer... men röret ser ju inget vidare bra ut efter sån behandling.

Kaustiksoda går använda till att fräta bort sotet så länge det är stålrör (inga aluminiumdelar), men det är som sagt starkt frätande. Inget man leker med hur som helst.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Hjul
Elmoped
Inlägg: 69
Blev medlem: 2 januari 2014, 23:26

Inlägg av Hjul »

Speedway skrev:Avfettning fungerar inge vidare enligt mig. Det tar bort olja, men inte sot!
Sot tillkommer väl inte så mycket i avgasrör, utan det är mer oljerester som försämrar "rökens hastighet" att komma ut så att säga?

Revilz skrev:
Hjul skrev:
Revilz skrev: Varför göra det krångligt?

1. Skruva av ljuddämparen
2. Sätt för ena öppningen till röret så det blir tätt
3. Häll i avfettning och skaka om
4. Töm ut morgonen efter och spola ur med vatten
5. Starta motorn så allt vatten i röret avdunstar

Klart, lycka till!
Det blir billigare med bensin. Men avfettning är onekligen mer lätthanterligt, som du säger.

Måste man använda kallavfettning eller funkar vanlig avfettning lika bra?
Vill du skapa en majbrasa i röret så kan du prova sota ur med bensin ;) , men bensin skapar ju sot också.... Själv så använde jag kall avfettning så jag har ingen aning om vanlig avfettning funkar.
Det är just det jag är rädd för, att något ska hända med röret och att det kanske spricker p.g.a värmen om jag använder bensinvarianten :?

G-son skrev:Avfettning löser olja, gör inte mycket nytta när det huvudsakligen är sot man vill bli av med.

Att elda bensin gör heller inte mycket nytta. Tanken är att elda upp en stor del av sotet, och den lilla veka eld man kan få inne i röret med den begränsade lufttillgången gör ingen nytta. Att ställa in ljuddämparen i vedpannan och elda med ved tills röret glöder däremot, då börjar vi snacka effektiva grejer... men röret ser ju inget vidare bra ut efter sån behandling.

Kaustiksoda går använda till att fräta bort sotet så länge det är stålrör (inga aluminiumdelar), men det är som sagt starkt frätande. Inget man leker med hur som helst.


Är det verkligen mycket sot som finns i rör, då? för mig känns det mest som att det är oljerester jag vill bli av med. Har inte kört så mycket med röret och blandade lite för fet olja i tanken.

Finns det risker att röret kan spricka om man eldar med bensin eller är det så gott som "riskfritt"?

Låter verkligen inte jättebra att lägga in själva röret i en vedugn och elda på, och som du säger kommer det se fördjävligt ut efteråt.

Den syran låter inte så inbjudande att använda heller, vill ju inte ha frätskador på röret :?

Tack för svaren dock!
Skriv svar