Välkommen till Green´s E85 projekt!
Tjena!
Detta är ett projekt som kommer innehålla en hel del modifikationer, portning, styling och annat kul!
Mål med projektet?
*Bygga en väldigt clean racemoppe
*Hamna i racingkategorin *Uppnått
*
*Få ut 20 hk på etanol
*Bli en av de snyggaste racermopederna i Sverige *Uppnått, utsedd till årets snyggaste SM/Cross 2019
*
---------------------------------------------------------
(X) = färdigt
(^) = på ingång
( ) = inte färdigt/monterat/ej beställt
Setupen på motorn
Block: Ett portat EBS050-block med massor av finlir i vevhus etc. (X)
Cylinder: Bidalot 94cc Racing Factory (X)
Vev: Bidalot 48mm Racing Factory (X)
Avgassystem: Yasuni R4 (X)
Förgasare: Lectron 34mm med alkoholmod för 94cc och dubbla powerjets. (MADE IN USA) (X)
Membran: V-force v3 (X)
Lager: SKF 6204 C3 (X)
Koppling: MVT 5 lamells kit (X)
Tändning: MVT Digital direct (X)
Tändstift: NGK Racing BR10EG (X)
Tändhatt: NGK LB05EMH (X)
Bränsle: Etanol (E85 eller renare) med ricinolja
(X)
Oljor: Castrol R40 i bränslet, Motul 5100 i växellådan (X)
Ramen och dess komponenter
Jag kommer utgå från en helt vanlig beta rr ram som jag bygger nya fästen för en derbimotor ( EBS050)
Guldig ram (X)
Sving från en DRD PRO (X)
Framgaffel från en DRD PRO (X)
Bak och frambromsok samt bromsskivor från DRD PRO (X)
Sinterbelägg fram och bak (X)
Fälgar från DRD PRO (X)
Däck... ( )
Vita originalkåpor (X)
Crosstyre från NOEND (X)
Egenbyggd bakram för att få stilrenare utseende och plats för batteri. (X)
Racingbroms cylindrar från motoforce för bra och korta bromssträckor (X)
Fullt justerbart kopplingshandtag från Twenty (X)
Sadel i svart mocka (X)
Division växelpet (X)
Crossplatta från Yamaha YZ125 2010 (X)
Övrigt
Batteri och generator på 55W. (X)
Ny ”kabelhärva” som är dragen för att synas minimalt. (X)
Varvräknare, Koso KRS II 16k rpm (X)
EGT. mätare, Depo Racing Dual view (X)
Dödmansgrepp ( )
---------------------------------------------------------
Så här såg den ut när jag fick hem den, inte mycket att titta på utan det är egentligen bara en ram som står i ett förråd som behöver en hel del kärlek. Mycket kommer byggas om och annat kul!
v1.0
Innehåller uppbyggnaden från grund och hur den såg ut sommaren 2015.
[spoiler]
UPDATE 2014-11-02
Ja då har man kommit igång med projektet och börjat lite smått med att slipa ner färgen på ramen, inte det roligaste men måste göras! någon som har bra tips på verktyg eller dylikt för att snabba upp arbetet just på slipningen?
Så här ser det ut med EBS blocket
UPDATE 2014-11-05
Ja det har inte hänt så mycket på betan man är nästan färdig med att slipa ner hela ramen och går i tankar om att ha en vit ram och ett svart motorblock.. tror de kan bli riktigt fett!
Har ni några andra idéer så får ni gärna komma med dem
Sen så är jag lite låst då jag inte har någon svets, letar då efter en mig/mag 3 FAS t.ex "Kempi 180A" eller något så om det är någon här som har eller känner någon som säljer billigt i närheten av Södermanland/Stockholm så kan det vara av intresse
UPDATE 2014-11-09
Ja då var det dags för en update! Kan ju börja med att i fredag så var jag och hämtade en ny svets som behövdes för att fixa fästena för motorn.
I igår så var jag nere i garaget och började passa in motorn så att inget kommer ta i t.ex. avgasrör i framtiden och att motorn är i linje med ramen.
Så här såg det ut när jag slipat bort de gamla och börjat måtta.
Här är då motorn på plats med nya motorfästen! nu ska jag börja med att färdig ställa steldämpen men skulle behöva ett par sm-fälgar så jag kan ställa in vinkeln på svingen.
NÅGON MED ETT PAR SM-FÄLGAR FÅR GÄRNA SKRIVA HÄR I TRÅDEN ELLER PM!
UPDATE 2014-11-13
Ja då var det dags för en liten update iaf för idag har jag varit i Stockholm och köpt nya styrlager på Rotera och varit och köpt stål hos Bromma stål till bland annat steloperationen. Kan verkligen rekommendera dessa två om ni ska köpa lager eller stål. Bra service och utbud!
Här är det nya lagerna (endast en på bilden)
I helgen blir det att steloperera betan och kanske spackla ramen om jag får dit alla fästen!
UPDATE 2014-11-16
Ja då var det dags för en ny update och nu har det hänt lite saker!
Tanken den här helgen var ju att färdigställa steloperationen men var först tvungen att tillverka ett par "provisoriska" distanser till svingen
Tog en rör bit som var 21 mm utvändigt och kapade till 2 st som var 30 mm. svetsade sedan på ett par muttrar i båda ändarna och svarvade ner det hela till 20 mm utvändigt
Borrade sedan upp hålet så det passade på den genomgående bulten
Sen var det ju dags att steloperera! Jag börja med att ställa in höjden på den och ett 17" cykelhjul fick komma till användning
Sen var det dags för att börja måtta bitar och en fyrkantsprofil 40x40 som jag köpt under veckan satt som handen i handsken där den var tänkt att sitta!
Sen gjorde jag ett hål så den kan skruvas fast i svingen
Kapade sen till en annan fyrkantsprofil 25x25 som ska svetsas fast i den andra och blir fast skruvad i originalfästet för stötdämparen
Här har jag svetsat ihop dem med varandra inte det snyggaste fogarna men det är ju trots allt tredje gången jag svetsar
Och så tar vi en helhetsbild!
Här står den upp helt utav sig själv och steloperationen är färdig!
Nu är det ju bara plocka ner allt och lacka kan man ju säga men kommer väl lite småpyssel där i mellan..
UPDATE 2015-03-01
Ja vad ska jag börja.. Har inte varit så aktiv på detta forum och har heller inte gjort så mycket på betan.. eller klart det har ju hänt saker under de nästan 4 månader som gått. Har inte haft motivationen eller tid då jag varit bortrest och brutit foten och haft svårt att gå
MEN! Nu har det hänt massor av saker det senaste dagarna dock har jag inte så mycket bilder på vad jag gjort men har hänt en hel del på hela betan!
Höll tidigare på att modda om tanken då den tog i motorn och ett par andra kåpor skulle dit samt att jag letade fälgar. Jag höll på länge med olika lösningar på hur kåporna skulle sitta osv.. Men sen nu roligt nog under veckan så hittade jag ett par svarta 17" fälgar från en Derbi som låg ute på blocket. Jag ringde ner till snubben som sålde dem och fråga om de fanns kvar och de gjorde dem!
Klippte ner till Norrköping igår för att köpa dem och träffa en riktigt skön gubbe som byggde ihop olika projekt, gamla som nya moppar. Men iaf så pratade vi om mitt projekt och problemet med kåporna och då sa han att han trodde sig ha en tank och limpa från en nyare beta med de nya kåporna (sådana kåpor som jag hade). Efter lite letande så hitta vi det och fick det gratis som "på köpet"
Idag då.. Ja idag så var jag ju självklart nere i garaget för att testa hur det passa och såg ut och allt passa rätt bra! Så har idag tillverkat distanser till fälgen fram gjort fästen för tanken och lite så pyssel där i mellan
Så här ser den ut nu! Vad tycker ni?
[/img]
[/img]
[/img]
[/img]
Det var allt för denna update, kommentera gärna och ge tips!
UPDATE 2015-07-14
Tjena folket.. Gud vad jag har varit dålig på att uppdatera här, men det har iaf hänt massor på betan under tiden
tänkte lägga upp lite bilder och berätta lite mer om mina planer och vad som har hänt
Kan ju börja med att jag skruvade ihop betan men Mhr80 etc. och körde den faktiskt på etanol! Den gick väldigt bra men tyvärr så gick en kolvring sönder och cylindern gick inte att rädda så jag var tvungen att köpa en ny..
Så här såg den ut när jag testkörde den med 80cc och etanol
Iaf så började jag tänka lite på vad jag skulle köpa för cylinder och jag kom fram till att jag skulle köra på Bidalot 94cc!
Beställde och efter en litet tag så fick jag hem min fina cylinder och tillhörande vev :*
Sen tog det ett tag innan jag kom igång med att bygga på motorn igen så betan fick ta en lång paus i ett förråd då jag behövde plats för annat i verkstaden
Började faktiskt i lördags med att riva moppen då jag kom på att brodalen är inte långt borta så motivationen var på topp på lördagsmorgonen. Fick även hjälp av men vän med att demontera betan och fick lite tips inför portningen av motorblocket
efter motorn var isär kunde vi börja porta blocket, fick även göra vevhuset större då den nya veven var större i diameter
Matchportade även blocket för cylindern och gjorde lite andra "små" ändringar för att få ett bättre flöde i vevhuset
Efter mycket aluspån och svordomar så fick jag dit veven och allt verkar passa
Det var allt för idag! Ska fortsätta imorgon och montera cylinder och hoppas det passar som det ska!
Hoppas ni tycker det är kul att läsa, skriv gärna en kommentar!
Vilka kommer jag träffa på brodalen i år?
UPDATE 2016-03-17
Det var nu länge sen jag uppdaterade här.. Men det har inte hänt så mycket fören nu i veckorna!
Vi går tillbaka i tiden till uppstarten med den nya bidalotcylindern. Det var strax innan Brodalen 2015 förra året som jag monterat ihop hela betan med nya cylindern, minns att jag var väldigt spänd på att få kicka igång den efter allt jobb med motorn! Hade räknat ut på ett ungefär vad grundinställningen skulle vara på förgasaren och när jag väl försökte starta den så hoppa den igång rätt fort, hade alltså tänkt hyfsat rätt med bränsleblandningen.
Jag filmande även den första uppstarten och länk till youtube finns här!
https://www.youtube.com/watch?v=x4F_VI4W1As
Jag vill också visa ett få par bilder på hur den såg ut den sommaren
Här är en sommareftermiddag i solen, tog nämligen en tur till badet och fick lite härlig åkning på köpet!
Bild från första uppstarten
Här är två bilder när jag tog ut den från förrådet strax innan den fick vila en längre tid, tills nu kan man säga
Får ju inte glömma att jag var ju på en träff förra året också! Lyckades ta mig till säsongsavslutningen för frihamnen träffen 2015. Det var lite dåligt väder på förmiddagen men vart bättre mot eftermiddagen. Jag körde någon runda men fick inga bra starter då jag inte kom överens med kopplingen från start.. Betan var inte heller något vidare inställd men men bättre lycka nästa gång
[/spoiler]
v2.0
Innehåller en total ombyggnad av betan med ett helt nytt utseende och mer komplett setup. LÄS!
2016!
Nu... året är 2016 och ja.. Jag har fått lite nya ideèr kan man säga! Betan kommer nu byggas om igen.. Ny sving och gaffel bland annat.
Jag satt och kollade lite under vinter på beta rr på nätet om hur folk har byggt sina hojar. jag fick lite inspiration och kom på att jag vill nog ta mig fan ha en annan sving och framgaffel!
Jag funderade lite på vad och kom fram till att det fick bli från en Derbi DRD PRO. Satt och googlade på delar men hittade inte mycket och då slog det mig, jag hade ju tidigare köpt ett par DRD PRO fälgar av en person som säljer mycket olika delar till mopeder. Ringde honom och kollade om han hade både sving och gaffel från en DRD PRO, det hade han också så jag åkte ner och fick med mig gaffel,sving med tillbehör och både fram o bakbromssystem för en riktigt bra prislapp (800kr).
Delarna från Derbi DRD PRO som ska på betan!
Nu i veckorna rullade jag ut betan från förrådet för att ge motorn en service och fortsätta bygga vidare. Jag började klyva motorn och hittade en skada på kolven, tyckte det såg ut som ett spikmärke så det måste jag kolla upp noga när jag ställer in bränsleblandningen senare! Ny kolv blir det iaf.
Här är den inne i "verkstaden" efter vintervilan för slakt!
Började sen att ta tag i att byta framgaffel, så demonterade den gamla usd gaffeln.
Testade att montera gaffeln utan lager först bara för att se hur det blev och såg ut att bli bra passform.
Mätte sen vad det skulle vara för lager och åkte till Swerull i Södertälje och köpte de lager jag behövde, självklart SKF-lager!
Med den nya DRD PRO gaffeln på plats fick det bli en extra kylare från en KTM-cross som passar bolt on på motsatt sida av originalkylaren
Efter att gaffeln var på plats plockade jag av allt från ramen och började med att passa in den nya svingen. Det kom att bli mycket modifikationer på ramen för att den skulle passa perfekt. Har tyvärr inte många bilder på det men får berätta med ord vad jag gjorde istället!
Jag började med att kolla hur bra den passade från början och den passade ju inte för fem öre.. svingen var för bred för ramen. Funderade på hur jag skulle göra, googlade och frågade runt lite. Kom sedan fram till att jag skulle kapa upp ramen och trycka isär den så den vart bredare där axeln till svingen går genom ramen.
När jag väl kapat upp ramen och tryckt isär den till rätt bredd fick jag svetsa ihop den igen, två rörbitar i olika diametrar fick ligga mellan ramen.
Sving axeln till DRD PRO svingen var nu 14 mm och den gamla var bara 12 mm så fick borra upp hålet i ramen där axeln går igenom.
Här är en bild på ramen och när svingen är på plats!
Nästa problem var ju att den nya stötdämparen inte passar i originalfästet. Det syns rätt bra på bilden här
Eftersom jag inte ville kapa och ha mig i originalfästet så fick jag ta och börja bygga en adapter till stötdämparen. Började bygga en prototyp på hur den färdiga delen skulle se ut på ett ungefär (eller rätt så exakt kanske).
Löste det mesta rätt snabbt och fick stötdämparen på plats som man ser på bilderna ovan. Upptäckte dock att när den inte var klar till 100%.. Adaptern satt löst kan man säga. skulle man göra en hård inbromsning så skulle g-kraften bli negativ och kanske så kraftig att bakhjulet skulle vilja lyfta från marken, då skulle adaptern vilja vrida sig nedåt och skulle bli en väldigt stor påfrestning på den när ramen hamnar i normalläge igen. Kanske vart lite luddigt med all text nu men ska bygga klart den och visa med bilder senare
Det gick iaf att ställa höjden på betan med adaptern som den var och gjorde det men är dock lite osäker på hur låg/hög jag vill ha den.. Ni får gärna säga hur ni tycker jag ska göra men så här ser den ut i nuläget och det är den höjden den har nu på bilderna
Det var allt för denna FETA update denna gång och säger till mig själv att bli bättre på att uppdatera här men inte så lätt
Kom gärna med frågor och tips etc. Jag svarar gärna på allt ni frågar
UPDATE 2017-02-01
Hej! Det var ett bra tag sedan jag uppdaterat lite här men har faktiskt glömt bort.. Tänkte att jag lägger in en bra uppdatering nu som kompensation!
Vi börjar där jag slutade i förra updaten!
Började med att plocka isär blocket och rensa det på lager och andra delar..
Efter att jag testkört lite med betan förra året var jag inte helt nöjd med förra versionens setup så bestämde jag mig för att ändra på nästan allt.. Jag började med att matchporta blocket lite mera noggrant och testar även en ny utformning av vevhuset..
en liten sneekpeak
Eftersom jag införskaffat en ny gaffel så ska den renoveras.. har inte så mycket bilder därifrån men här har jag börjat demontera gaffelbenen, de ska även eloxeras om till en annan färg..
Här är blocket klart och ska skickas iväg på lackering!
Var tvungen att fixa ett bättre fäste för tanken så den inte sitter löst och skramlar! Även ny bak ram påbörjades då den gamla var skev och felbyggd..
Här har jag börjat bygga på den nya bakramen som antagligen kommer bli lite bättre och mycket snyggare!
Börjat få till rätt mycket här..
Färdig! Eller det ska ju dit fästen för kåporna men det har jag inga bilder på..
Fått hem de helt sprillans nya kåporna direkt från betamotors lager!
Var tvungen att provmontera och se hur det såg ut.. WOW!
Fått hem motorn med ny svart färg på och gaffelbenen har blivit eloxerade i guld!
Så här ser den ut just nu, börjar verkligen likna något nu! Känns inte alls lika långt bort längre.. Var dock tvungen att plocka isär allt och slipa till allt på ramen för den skulle ju in på lackering! Skickade iaf iväg den på lackering för ett par dagar sedan och väntar nu på att den ska bli klar!
Det var nog allt för denna update som har dröjt för länge! Hoppas att ni ändå följer även om det dröjer mellan uppdateringarna i tråden.. Nu ska jag återgå till mina små hemligheter till projektet som ni kommer få se senare
Hörs hej!
/Green
UPDATE 2017-02-13
Lämnade in ramen och svingen på lackering för ett tag sen och har nu fått hem dem igen! Färgen är i mina ögon riktigt häftig, lite svår att se på bild hur den verkligen ser ut men lägger upp ett par bilder på resultatet
Det var allt för denna lilla update! Kommer lägga upp mer snart så fort det hänt något mer med projektet
/Green
UPDATE 2017-02-27
Ja dags för en liten ny update!
Har börjat montera ihop betan lite smått men kommer få plocka av lite delar ändå för annat ska på innanför..
men jag tycker att den är riktigt snygg!
Här håller bakramen på att grundas och ska snart lackeras blanksvart, ska faktiskt ner och fortsätta med den nu
Det var allt för denna update, inte mycket men alltid något!
/Green
UPDATE 2017-03-05
Hallå där alla moppetokar!
Det har varit en rätt så händelserik helg då jag fått en hel del gjort på betan faktiskt.. Monterat ihop hela motorn bland annat
Har nu monterat nya lager (SKF) i hela motorn och alla packboxar samt packningar (ATHENA). Den har fått nya skruvar nästan överallt också, vart riktigt snyggt.
Bilder på nya packningar och några lager.
Motorn har skruvats ihop med nya lager, packningar, packboxar samt nya skruvar
Vart även klar med lackeringen av bakramen, vart väldigt bra den också.
Valde att lacka den svart istället för guld då jag tyckte det blev snyggare. Oftast brukar de vara lackade i samma färg som resten av ramen men jag vill vara lite unik
Började även med att göra ordning kylarna, tänkte ju ha dubbla kylare och färgen på dem var kass så de fick åka ner i ett bad med förtunning så jag kan typ spola bort färgen sen
/Green
UPDATE 2017-03-07
Ja det var en rätt så produktiv dag i garaget i lördags! Hann med en hel del men mycket arbete kvarstår innan det är dags för uppstart, kul men man är ju rätt så sugen på att starta monstret
Jag började med när jag åkte till garaget att tvätta av båda kylarna som hade legat i et thinnerbad för att färgen skulle lossna enkelt. Torkade dem och blåste dem rena från det som fanns kvar.. Sen fick det åka på lite fin svart färg som är i samma kulör som motorn!
Efter att de torkat klart och härdat så testade jag att montera dem på ramen tillsammans med motorn, wow! dem vart väldigt fina och passa riktigt bra ihop med allt annat.
Här är lite bilder på kylarna och motorn på ramen!
Det var allt för denna update, ska nu sätta mig och kolla på lite fler delar som ska beställas hem
Stay tuned!
UPDATE 2017-04-10
Besällde hem en del delar som jag sedan fick hem. det var bland annat tändning, styre, mätare, ny skiva fram, etc.. Det kom hem ett paket som jag öppnade så fort att jag knappt tog några bilder..
Dagen efter så drog jag ner till garaget och började skruva. skruvade på kåporna för att se så att det passade på ramen och för att se hur det såg ut
Skruvade sedan av framhjulet och bytte skivan till en helt ny och fräsch då den gamla var skev.. Tänkte sen polera upp alla ekrar på både fram och bakhjul, kan bli en liten snygg diskret detalj i det hela
Rullade in Betan i garaget igen för att börja med att sätta dit den nya tändningen. Satte även dit en ny växelpet som jag beställde hem. Samtidigt som jag höll på med tändningen så försökte jag komma på olika lösningar att dölja alla kablar så gott som möjligt för att nå ett så stilrent resultat som möjligt! Då jag inte vill stressa ihop detta projekt så planerar jag alla kabeldragningar så de ligger snyggt och inte syns så mycket
Av någon anledning så hamnde betan ute i solen igen
Tog sedan i den igen och började med en platta under sadeln som batteriet ska sitta på
Svestade dit en klack på plattan så batteriet kan luta i en 30 gradig vinkel mot plattan utan att ramla ner. Själva plattan fäster jag i min hemmagjorda bakram med 4 st m4 insex med mutter på andra sidan. Ska sedan lacka den svart för att den ska smälta in snyggt med det andra.
Sedan vart det att kapa till lite slangar till kylarna och det var ju lättare sagt än gjort.. Allt passar ju inte som man tänkt sig när man väl börjar montera dit saker. Fick testa lite olika slangar med olika formgjutningar tills jag hittade några som passar ok, det var och det är VÄLDIGT trångt vid toppen på cylindern.. Installerade även en vattentempsensor så nära toppen som möjligt utan att den skulle vara ivägen för något annat. Märkte sedan på den kylaren som jag eftermonterat som inte är original att den slanganslutningen som är längst ner är riktad rakt mot cylindern och det blir inge bra med slangen även om jag hittar en med "rätt" böj. Jag kommer få behöva kapa av den och vinkla om den och svesta dit den igen. Om ni kollar på bilden nedan så ser ni vad jag menar.. :/
Mätarna som jag ska ha hade jag tänkt att dem ska vara "analoga". Tycker dem är väldigt snygga men har inte riktigt kommit på hur jag ska fästa dem på ett snyggt sätt.. har tänkt lite som på bilden nedan. Ska antingen ha så eller åt andra hållet, alltså att den är "över" styret. Kommer sitta en likadan brevid fast med avgastemp. Ni får gärna komma med ideér på hur jag ska göra!
Började med att göra klart adaptern till bromcylinder och pedalen. Hade denna på betan när jag byggde ihop den första gången (v1.0). Vart väldigt nöjd med den då den funkade väldigt bra men den fick aldrig någon färg på sig. Fick börja med att slipa bort att skit som fanns på den och tvätta av den..
Målade den sedan med svart färg för att matcha det andra. Tycker det vart snyggt!
Det var allt för denna update..
UPDATE 2020-02-12
HALLOJ!!
Det var sjukt länge sedan jag var inne på denna tråd men det beror på att jag har haft annat för mig och inte kanske ängat så mycket tid till att just sitta vid datorn och en hel del andra saker som ställt till med problem på andra sätt. Men det har hänt väldigt mycket ska ni veta! Har nästan blivit klar med den, den har provkörts men haft lite problem med slirande koppling så den har jag bytt 2 gånger och hoppas den jag har nu (MVT 5 lamell kittet) ska palla.. Även haft lite strul med förgasaren att hitta rätt nål, men kommer nog lösa sig nu till våren hoppas jag
Jag kommer göra en ny update efter denna och lägga in mer bilder på vad som hände efter (2017-04-10) finns massor av bilder att visa. Ber om ursäkt för att de bilder som är i tråden nu inte visas korrekt och det är för att hosten där bilderna ligger håller på att ändra och ha sig. Ska byta någon dag men det tar lite tid..
Ha det bra, så hörs vi!