Jag har börjat söka efter en snygg pendlarmoped. Har bilkörkort så en moped klass1 känns vettigast för att kunna ha lite högre laglig fart än 25km/h. Jag är ute efter nånting som liknar äldre cafe racers.
Idé 1 var att utgå från en äldre moped typ suzuki k50 (som jag sett en del snygga kustomiseringar av) men då är man ju fast i klass2.
Idé 2 var att hosta upp en rejäl slant för en vintage italiensk mopedracer, snygga, men de hamnar i klass2 om jag förstått rätt?
Idé 3 var att hitta en färdig klass1-moped med rätt stuk. Skyteam ACE 50 ser rätt ut men nästan alla recensioner och forum sågar den och jag är själv också lite skeptisk till kvaliteten.
Idé 4 är att hitta en ok klass1-moped med rätt dimensioner och sedan modifiera den utseendemässigt. Har inte hittat nåt vettigt objekt och frågan är om det kan stöta på patrull i kontroller sedan?
Finns det nån som kan hjälpa mig att komma närmare en lösning?
då man är en småbarnspappa som ser caferacermopeden som en städad lugn form av 40års-hipster-kris så känns det inte så aktuellt att toktrimma den men hade jag spolat tillbaka tiden till min odödliga ungdom hade jag kanske tänkt annorlunda.
dock kan jag hålla med om att en egenfixad k50 skulle ha helt rätt känsla och att de åldras betydligt vackrare än nya plastiga eumopeder.
skulle ju faktiskt kunna vara en fördel med klass2 när ni säger det just med cykelvägarna, kan ju öppna upp för lite genvägar i stan.
Eftersom du är runt 40 år och troligtvis har lite pengar att leka med, varför inte prova en k50 först? Om du inte gillar den så kan du ju sälja den och köpa en eu moped.
Själv skulle jag nog ha tagit en veteranare Mycket coolare att glida igenom stan på en sån
Ett alternativ kan ju vara att trycka in en nyare motor (tex AM6) i en ks50 typ. Fixa iordning bättre bromssystem och skylt och vad mer som kan krävas och registrera den som eu-moped. Säkert ingen omöjlighet men det är nog varken billigt eller lätt
Pelsnernels skrev:Ett alternativ kan ju vara att trycka in en nyare motor (tex AM6) i en ks50 typ. Fixa iordning bättre bromssystem och skylt och vad mer som kan krävas och registrera den som eu-moped. Säkert ingen omöjlighet men det är nog varken billigt eller lätt
Att fixa den till en EU moped lär vara svårt, nästan omöjligt... Minst.