Köpa cross

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

gustav28
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 7 april 2014, 19:38

Köpa cross

Inlägg av gustav28 »

Tjena hade tänkt börja köra cross och tänkte höra om det är någon som har koll på vad man ska ha för hoj. Min budget är max 20k, jag är 182cm lång. Min enda erfarenhet är crossmoppe. Vad behöver minst underhåll och är billigast i drift?
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Yamaha Yz, Kawasaki Kx, Suzuki Rm är bra crossar som håller att mata, speciellt Suzuki Rm80 då den har samma motor som Finlands legendmoppe Suzuki Pv och har stort utbud av delar och billigt är det :)
adamklasen
Elmoped
Inlägg: 126
Blev medlem: 2 september 2014, 16:16

Re: Köpa cross

Inlägg av adamklasen »

gustav28 skrev:Tjena hade tänkt börja köra cross och tänkte höra om det är någon som har koll på vad man ska ha för hoj. Min budget är max 20k, jag är 182cm lång. Min enda erfarenhet är crossmoppe. Vad behöver minst underhåll och är billigast i drift?
Om du bara har haft crossmoppe så är de väl bättre o börja med typ en lite äldre 125:a?
Billig o köpa in o väldigt bra "startcross" eftersom den är inte allt för stark eller klen.
adamklasen
Elmoped
Inlägg: 126
Blev medlem: 2 september 2014, 16:16

Re: Köpa cross

Inlägg av adamklasen »

gustav28 skrev:Tjena hade tänkt börja köra cross och tänkte höra om det är någon som har koll på vad man ska ha för hoj. Min budget är max 20k, jag är 182cm lång. Min enda erfarenhet är crossmoppe. Vad behöver minst underhåll och är billigast i drift?
Men sen när du fått kläm på de så tycker jag att Honda crf250r är den du ska välja.
Matlock
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 26 oktober 2013, 15:46

Inlägg av Matlock »

Om du är 182 är du lite för lång för en 80-85 kubikare. Jag hade valt en 125cc tvåtaktare.

Det finns flera bra märken, Honda/Suzuki/Kawasaki/Yamaha/Ktm. Om du vill ha en som inte behöver så mycket underhållning rekommenderar jag en honda eller yamaha. Dom är ganska kända för det (speciellt Hondor). Kolvbyten m.m behöver fortfarande bytas ungefär lika ofta som alla andra märken om du kör på bana då. Om du motionkör så spelar det mindre roll.
Gilera RCR -04
Setup: Ostrypt CDI, Gianelli 2t rör
gustav28
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 7 april 2014, 19:38

Inlägg av gustav28 »

men vad är billigast i drift? Tror ni en honda crf 150 blir för litet?
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

gustav28 skrev:men vad är billigast i drift? Tror ni en honda crf 150 blir för litet?
Du kommer tröttna på kraften i en 150cc 4-takt. jag rekommenderar en 125cc 2-takt då de har mycket kraft och du växer inte ifrån den om man bara motionskör t ex.

Billigast i drift är 4-taktare. Om du skiter i hur motorn mår i din cross kan den enda kostnaden bli bensin.

I en 2-taktare får man serva efter hur man kör. Kolvbyten kan förekomma.
Sen så måste du köpa 2-takts olja och den är inte billig.
gustav28
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 7 april 2014, 19:38

Inlägg av gustav28 »

men man kan väl ändå inte börja med en 250?
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

gustav28 skrev:men man kan väl ändå inte börja med en 250?
Det beror helt på vad du har för erfarenhet sedan innan men om du tar det lugnt, kanske t.o.m stryper gasrullen om det skulle behövas så kommer det gå utmärkt.
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

jag gick på rm250 direkt och är jävligt nöjd :)
Bild
Skriv svar