Tjena hade tänkt börja köra cross och tänkte höra om det är någon som har koll på vad man ska ha för hoj. Min budget är max 20k, jag är 182cm lång. Min enda erfarenhet är crossmoppe. Vad behöver minst underhåll och är billigast i drift?
Yamaha Yz, Kawasaki Kx, Suzuki Rm är bra crossar som håller att mata, speciellt Suzuki Rm80 då den har samma motor som Finlands legendmoppe Suzuki Pv och har stort utbud av delar och billigt är det
gustav28 skrev:Tjena hade tänkt börja köra cross och tänkte höra om det är någon som har koll på vad man ska ha för hoj. Min budget är max 20k, jag är 182cm lång. Min enda erfarenhet är crossmoppe. Vad behöver minst underhåll och är billigast i drift?
Om du bara har haft crossmoppe så är de väl bättre o börja med typ en lite äldre 125:a?
Billig o köpa in o väldigt bra "startcross" eftersom den är inte allt för stark eller klen.
gustav28 skrev:Tjena hade tänkt börja köra cross och tänkte höra om det är någon som har koll på vad man ska ha för hoj. Min budget är max 20k, jag är 182cm lång. Min enda erfarenhet är crossmoppe. Vad behöver minst underhåll och är billigast i drift?
Men sen när du fått kläm på de så tycker jag att Honda crf250r är den du ska välja.
Om du är 182 är du lite för lång för en 80-85 kubikare. Jag hade valt en 125cc tvåtaktare.
Det finns flera bra märken, Honda/Suzuki/Kawasaki/Yamaha/Ktm. Om du vill ha en som inte behöver så mycket underhållning rekommenderar jag en honda eller yamaha. Dom är ganska kända för det (speciellt Hondor). Kolvbyten m.m behöver fortfarande bytas ungefär lika ofta som alla andra märken om du kör på bana då. Om du motionkör så spelar det mindre roll.
gustav28 skrev:men vad är billigast i drift? Tror ni en honda crf 150 blir för litet?
Du kommer tröttna på kraften i en 150cc 4-takt. jag rekommenderar en 125cc 2-takt då de har mycket kraft och du växer inte ifrån den om man bara motionskör t ex.
Billigast i drift är 4-taktare. Om du skiter i hur motorn mår i din cross kan den enda kostnaden bli bensin.
I en 2-taktare får man serva efter hur man kör. Kolvbyten kan förekomma.
Sen så måste du köpa 2-takts olja och den är inte billig.
gustav28 skrev:men man kan väl ändå inte börja med en 250?
Det beror helt på vad du har för erfarenhet sedan innan men om du tar det lugnt, kanske t.o.m stryper gasrullen om det skulle behövas så kommer det gå utmärkt.