Moppen dör efter x antal meter

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

razzy
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 9 augusti 2014, 16:22
Ort: Piteå

Moppen dör efter x antal meter

Inlägg av razzy »

Hallå! Nu är det så att min trotjänare till moped dör efter ett x antal meter. Den går prima kanske t.ex 500m, sen så bara dör den, om jag chokar så startar den men dör på samma sätt efter två meter typ. Har kollar Trottelnålen och tändstiftet, och det ser inte ut att vara något fel på dom. Kan det vara att jag måste rensa förgasaren? har noll koll på motorer :(
Det är en Gilera RCR -10!
Bild
Användarens profilbild
Sammaboss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 282
Blev medlem: 9 november 2013, 18:52
Ort: Västerås

Re: Moppen dör efter x antal meter

Inlägg av Sammaboss »

razzy skrev:Hallå! Nu är det så att min trotjänare till moped dör efter ett x antal meter. Den går prima kanske t.ex 500m, sen så bara dör den, om jag chokar så startar den men dör på samma sätt efter två meter typ. Har kollar Trottelnålen och tändstiftet, och det ser inte ut att vara något fel på dom. Kan det vara att jag måste rensa förgasaren? har noll koll på motorer :(
Det är en Gilera RCR -10!
Högfartsmunstycket :) min beta var exakt likadan, bytte upp några storlekar i förgasaren så gick den prima
razzy
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 9 augusti 2014, 16:22
Ort: Piteå

Re: Moppen dör efter x antal meter

Inlägg av razzy »

Sammaboss skrev:
razzy skrev:Hallå! Nu är det så att min trotjänare till moped dör efter ett x antal meter. Den går prima kanske t.ex 500m, sen så bara dör den, om jag chokar så startar den men dör på samma sätt efter två meter typ. Har kollar Trottelnålen och tändstiftet, och det ser inte ut att vara något fel på dom. Kan det vara att jag måste rensa förgasaren? har noll koll på motorer :(
Det är en Gilera RCR -10!
Högfartsmunstycket :) min beta var exakt likadan, bytte upp några storlekar i förgasaren så gick den prima
Newbie här. Vilken av dom är det? :P
Bild
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Det heter "huvudmunstycke" och är det största munstycket som finns vid "flottörhuset", dvs innanför flottörkoppen. Det finns 3st vanligtvis, och huvudmunstycket brukar vara i mitten och har 5-6mm tjocka gängor :)
razzy
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 9 augusti 2014, 16:22
Ort: Piteå

Inlägg av razzy »

emilnordman skrev:Det heter "huvudmunstycke" och är det största munstycket som finns vid "flottörhuset", dvs innanför flottörkoppen. Det finns 3st vanligtvis, och huvudmunstycket brukar vara i mitten och har 5-6mm tjocka gängor :)
Det munstycket man ändrar när man drar plugg osv? Har 90 på den isf atm. Resten är orginal (dellorto 17,5 tror jag)
Bild
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

90 låter passligt för en 17.5mm, śkulle du haft 16 så skulle jag rekommenderat minst 95, men enklaste sättet att kolla om det är huvudmunstycket som är för litet är att varmköra moppen och köra i höga varv och sedan kolla färgen på tändstiftet, brunt ska de va :)
razzy
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 9 augusti 2014, 16:22
Ort: Piteå

Inlägg av razzy »

emilnordman skrev:90 låter passligt för en 17.5mm, śkulle du haft 16 så skulle jag rekommenderat minst 95, men enklaste sättet att kolla om det är huvudmunstycket som är för litet är att varmköra moppen och köra i höga varv och sedan kolla färgen på tändstiftet, brunt ska de va :)
Stiftet är bra. Har kört med urpluggat sen sommaren, kan det vara förgasaren som spökar då? Ska iallafall testa rensa den och se hur den går då :)
Bild
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Låter som skit i munstycket! Men kan även vara stopp i soppaslangen eller i kranen! Kolla hur mycket bensin som kommer!
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
razzy
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 9 augusti 2014, 16:22
Ort: Piteå

Inlägg av razzy »

Kan nu ha hittat felet! Blir vakuum i tanken. La aldrig manken till att det hände sen jag bytte tanklock (tappade bort det gamla i stan :p). Och det luftas inget med Str8 tanklocket gissar jag på. :)
Bild
Skriv svar