Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
Nja. Med tanke på hur billig en mopedkolv är och att den slits i stort sett i samma takt som ringarna finns det inte mycket anledning att inte byta den när man är där inne och river när moppen gått så långt.Speedway skrev:Börja med kolvringar, ser kolven inte sliten ut och den fortfarande går bra finns det inte så stor anledning att byta.
Ok, då får det bli en ny kolv snarast! Är det någon inkörning på kolvar?G-son skrev:Nja. Med tanke på hur billig en mopedkolv är och att den slits i stort sett i samma takt som ringarna finns det inte mycket anledning att inte byta den när man är där inne och river när moppen gått så långt.Speedway skrev:Börja med kolvringar, ser kolven inte sliten ut och den fortfarande går bra finns det inte så stor anledning att byta.
Ja kolven måste härda, jag och sett även många fler göra så att starta den låta den gå 10 min på tomgång sedan låta den kallna sen är det bara ut och köra, men ta ändå det lite lugnt i börja det brukar jag göra iafFillew97 skrev:Ok, då får det bli en ny kolv snarast! Är det någon inkörning på kolvar?G-son skrev:Nja. Med tanke på hur billig en mopedkolv är och att den slits i stort sett i samma takt som ringarna finns det inte mycket anledning att inte byta den när man är där inne och river när moppen gått så långt.Speedway skrev:Börja med kolvringar, ser kolven inte sliten ut och den fortfarande går bra finns det inte så stor anledning att byta.
Ja kör runt på olika varvtal och ligg inte på fullgas för länge , kör så första dagen med nya kolven och sen äre klartFillew97 skrev:Ok, då får det bli en ny kolv snarast! Är det någon inkörning på kolvar?G-son skrev:Nja. Med tanke på hur billig en mopedkolv är och att den slits i stort sett i samma takt som ringarna finns det inte mycket anledning att inte byta den när man är där inne och river när moppen gått så långt.Speedway skrev:Börja med kolvringar, ser kolven inte sliten ut och den fortfarande går bra finns det inte så stor anledning att byta.
Nej, men kolvringarna ska slitas in. En första uppvärmning kan minska en del spänningar i materialet också, något som inte är särskilt känsligt nuförtidenNojjan skrev:
Ja kolven måste härda, jag och sett även många fler göra så att starta den låta den gå 10 min på tomgång sedan låta den kallna sen är det bara ut och köra, men ta ändå det lite lugnt i börja det brukar jag göra iaf
Så gör man på snöskoter iaf och alla jag pratat med säger också att kolven måste härda så jag fortsätter göra så.bensinskalle skrev:Nej, men kolvringarna ska slitas in. En första uppvärmning kan minska en del spänningar i materialet också, något som inte är särskilt känsligt nuförtidenNojjan skrev:
Ja kolven måste härda, jag och sett även många fler göra så att starta den låta den gå 10 min på tomgång sedan låta den kallna sen är det bara ut och köra, men ta ändå det lite lugnt i börja det brukar jag göra iaf
Härda en aluminiumkolv i en motor är i princip omöjligt. Härda är förmodligen ett annat ord för att köra in den, vilket är att slita in kolvringar och ja ev. låta kolven sätta till sig p.g.a. inre spänningar.Nojjan skrev:Så gör man på snöskoter iaf och alla jag pratat med säger också att kolven måste härda så jag fortsätter göra så.bensinskalle skrev:Nej, men kolvringarna ska slitas in. En första uppvärmning kan minska en del spänningar i materialet också, något som inte är särskilt känsligt nuförtidenNojjan skrev:
Ja kolven måste härda, jag och sett även många fler göra så att starta den låta den gå 10 min på tomgång sedan låta den kallna sen är det bara ut och köra, men ta ändå det lite lugnt i börja det brukar jag göra iaf